• 1
  • 2
2013-07-22, 00:43
Medlem
Albozs avatar
Tjena!

Funderar på att köpa en Jeep Gr. Cherokee, årsmodell 2014. Är sugen på en V8:a med 3400 kubik (3,4:a). Priset ligger väl på drygt en halv mille. Vad man får för pengarna är en fet bil med en fet motor. Men vad tycker ni experter?

Jag vill inte ha svar som; "Köp en Volvo XC90 istället". Jag undrar om det är värt att slänga en halv miljon på en Jeep. Är den dyr att äga?

Specifikationer:
- Bränsle: Diesel
Växellåda: Automat
Citera
2013-07-22, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alboz
Tjena!

Funderar på att köpa en Jeep Gr. Cherokee, årsmodell 2014. Är sugen på en V8:a med 3400 kubik (3,4:a). Priset ligger väl på drygt en halv mille. Vad man får för pengarna är en fet bil med en fet motor. Men vad tycker ni experter?

Jag vill inte ha svar som; "Köp en Volvo XC90 istället". Jag undrar om det är värt att slänga en halv miljon på en Jeep. Är den dyr att äga?

Specifikationer:
Köp en 9-7x med 5.2-liters istället. Fetare. Billigare. Ungefär lika dålig.
Citera
2013-07-22, 13:00
Medlem
Qjs avatar
Citat:
Jag vill inte ha svar som; "Köp en Volvo XC90 istället". Jag undrar om det är värt att slänga en halv miljon på en Jeep.
Vill du ha en fet bil med en fet motor så kan du få en fetare bil med fetare motor för samma pris.
Citera
2013-07-22, 13:26
Medlem
Albozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qj
Vill du ha en fet bil med en fet motor så kan du få en fetare bil med fetare motor för samma pris.

Vilken bil då? Audi? BMW?
Citera
2013-07-22, 13:30
Medlem
Albozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aimulaikon
Köp en 9-7x med 5.2-liters istället. Fetare. Billigare. Ungefär lika dålig.

Varför är den dålig enligt dig då?
Citera
2013-07-22, 14:08
Medlem
TeEsErs avatar
Jag skulle vilja säga att problemet med Jeepen är att dess konkurrenter i SUV-klassen har alla gått framåt i kvalitet samtidigt som Jeeps senaste årsmodeller har en kvalitet, framförallt i inredningen, som inte alls är ok på en bil som kostar kring en halv miljon. Det är inte i närheten av känslan i en BMW eller Audi utan snarare på Hyundai-nivå. En Hyundai Santa Fe kostar cirka 300k och en Jeep upp mot 500 men jag tycker att Hyundaien känns bättre hopskruvad. Jeeparna är rentutsagt plastiga i jämförelse.
Sen är köregenskaperna inte heller på topp.

Jeepen har inte heller så stabilt andrahandsvärde. Hade jag varit i SUV-köpartagen och haft en halv miljon att röra mig med hade jag hellre köpt en 1-2 år gammal Audi Q7 om jag inte varit tvungen att köpa en fabriksny bil.

Sen finns det väl ingen 3.4 liters V8?

/T
Citera
2013-07-23, 02:02
Medlem
Citat:
Varför är den dålig enligt dig då?
Ihopskruvad av trötta KFC-individer från Amerikat, inredningen knarrar och ser ut att ha passerat bäst före för ett halvt sekel sedan. Hyundai ger jag inte särskilt mycket för heller.

Vad är det för fel på en XC70? Eller en Allroad om det måste till utländsk teknik för att imponera på grannarna?
Citera
2013-07-23, 14:37
Medlem
Albozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aimulaikon
Ihopskruvad av trötta KFC-individer från Amerikat, inredningen knarrar och ser ut att ha passerat bäst före för ett halvt sekel sedan. Hyundai ger jag inte särskilt mycket för heller.

Vad är det för fel på en XC70? Eller en Allroad om det måste till utländsk teknik för att imponera på grannarna?

De är inget fel på en XC70 eller 90. Problemet är att Audi, BMW, Mercedes ELLER Jeep Gr. Cherokee är så mycket finare. Komfort och säkerhet kanske är lite svårkonkurerat gentemot Volvon men resten. Dessa tre första jag nämnde är alla vackrare än Volvo.
Citera
2013-07-23, 19:17
Medlem
Citat:
De är inget fel på en XC70 eller 90. Problemet är att Audi, BMW, Mercedes ELLER Jeep Gr. Cherokee är så mycket finare. Komfort och säkerhet kanske är lite svårkonkurerat gentemot Volvon men resten. Dessa tre första jag nämnde är alla vackrare än Volvo.
Där håller jag inte med, möjligen är Jeepen finare än en Hyundai, men inte mycket finare, särskilt inte då dess ägare (Chrysler) liksom alla andra amerikanska biltillverkare ägnar sig åt grov varumärkesförstörelse. När sitter det ett Fiatemblem eller Lanciaemblem i nosen på Jeeparna framöver? Jänkarna må mullra gott, men byggkvalitet och varumärkestrevnad är inte deras grej. Alls.
Citera
2013-07-26, 19:23
Medlem
hesons avatar
Gälendewagen! Men du får backa några årsmodeller för att komma in under en halv mille.
Citera
2013-08-08, 23:26
Medlem
DoubleWoods avatar
Geländewagen är ett bra val, den har gjort bra ifrån sig i skarp tjänst nere i Balkanleran.
Den och Cherokeen har väl bägge diffade axlar, dvs ingen Haldexkoppling och därmed bättre 4x4?
Citera
2013-08-10, 00:02
Medlem
pyttefnaxs avatar
Citat:
Tjena!

Specifikationer:
Kan du berätta mer om motorn, länka?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem