2013-07-21, 20:52
Medlem
Hej!

Har fått något typ av utslag precis ovanför överläppen. Känns lite som ett munsår men det är ju inte på läppen det sitter. Det kliar och svider lite grann. Är en massa små blåser där. Det kom bara sådär över en natt.

Har laddat upp en bild men varnar känsliga tittare. Det är ett riktigt äckligt sår.

Bilden borttagen.

Någon som haft något liknande? Behandling?
Senast redigerad av kraven10 2013-07-21 kl. 21:25.
Citera
2013-07-21, 20:58
Medlem
minaasikts avatar
Det är munsår, måste inte sitta på läppen!
Finns salva på apoteket.
Har inte provat själv men vet andra som duttar med handsprit och säger det är oslagbart!!!

Var inte i solen utan att täcka med zinkpasta.
Citera
2013-07-21, 21:06
Medlem
Munherpes, vilket är jättevanligt.
Finns salva att ta så fort det börjar sticka.
"Anti" finns på apotek och i de flesta matbutiker. Antibakteriell salva är grejen.lycka till.
Citera
2013-07-21, 21:16
Bannlyst
Herpes kill it with handsprit!
Citera
2013-07-21, 21:25
Medlem
Tack för alla svar. Det uppskattas. Tog bort bilden nu.
Citera
2013-07-21, 21:33
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Munsår består av grupper av små vätskefyllda blåsor på och runt läpparna. Orsaken är oftast så kallat herpesvirus men kan också vara bakterier eller förkylningsvirus...
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-o...esvar/Munsar-/
Citat:
Ursprungligen postat av kraven10
Tack för alla svar. Det uppskattas. Tog bort bilden nu.
Varför det?
Citera
2013-07-22, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoktBogIBit
Herpes kill it with handsprit!

Funkar handsprit verkligen? Ska man bara smörja in lite eller ska man ha en blöt trasa på? Funkar det även om där är lite skorpbildning på G?
Citera
2013-07-22, 23:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraven10
Funkar handsprit verkligen? Ska man bara smörja in lite eller ska man ha en blöt trasa på? Funkar det även om där är lite skorpbildning på G?

Jag baddar på bara med lite bomull.....
Jag brukar få ett munsår om året ( på vintern) och då kör jag med handsprit, steriliserar en nål och punkterar blåsan/blåsorna, smörj sedan med Ipren eller Voltaren, kommer se tråkigt ut i ett par dagar men funkar.

En gång var jag så duktig så jag köpte hem ( i förebyggande syfte) några genomskinliga små små plåster som man skall sätta på när man får stickningar, det fungerade väldigt bra!

Om du inte förstår vad jag menar så får du pma, tror jag har några kvar i en förpackning liggandes i medecinskåpet ....
Senast redigerad av RoktBogIBit 2013-07-22 kl. 23:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in