• 1
  • 2
2013-07-20, 23:55
Medlem
RoaldDahls avatar
Idag har jag gjort ett slags bröd som jag inte provat tidigare.
Det blir mjukt inuti men med en alltför hårt skorpaktig yta.
Hur får man det mjukt även utanpå?
Nu ligger det under en handduk och kallnar.

Ingredienser:

Majs-, ris- och potatismjöl blandat 10 dl
Potatisfiber 1 dl
Aprikosbitar 1/2 dl
Anis 2 tsk
Fänkål 1 tsk
Havssalt 1 tsk
Socker 1/2 tsk
Färsk Jäst 50 gr
Solrosolja 1/2 dl
Ljummet Vatten 4 dl

Citera
2013-07-21, 00:13
Medlem
Nikeniks avatar
Grädda på lägre temperatur längre tid?
Citera
2013-07-21, 00:25
Medlem
Regina.Spektors avatar
Du skulle kunna prova att rulla in brödet i en lite fuktig handduk när du tar ut det från ugnen, alt. lägga i en plastpåse när det kallnar, då bildas en del kondens som kommer göra brödet mjukare.

Annars tror jag att bröd blir mjukare om man ökar fetthalten, men då påverkas ju också smaken.
Citera
2013-07-21, 00:45
Medlem
Prova att ta filmjölk istället för vatten. Våga experimentera!
Citera
2013-07-21, 00:52
Medlem
MaryBells avatar
Tror ochså det kan bero på temperaturen. Og plassering i ugnen.
Citera
2013-07-21, 01:16
Medlem
Slaughtereds avatar
Fysikens lagar säger att det är temperaturen? Nåt jag kommit fram till själv när jag experimenterat i köket. Kör lägre temperatur under längre tid kanske?
Citera
2013-07-21, 01:26
Medlem
christerys avatar
Inte för att jag vet, men såg att receptet innehåller vatten - jag har för mig att om man vill ha skorpa på brödet så ska man in med vatten i ugnen under tillagningen.

Om samma effekt dyker upp när vatten evaporerar från brödet under gräddningen vet jag inte - men det var en tanke, går vattnet att byta ut mot... tja, där slutade mina kunskaper i brödbak
Citera
2013-07-21, 02:44
Medlem
NorthPorts avatar
Lyssna inte på något ovanstående inlägg. Vill du ha mjuk yta tillsätt mer socker och/eller pensla med ägg/mjölkblandning. Se till att brödet kallnar fullständigt dessutom. Ytan kan kännas hård direkt ur ugnen men mjuknar om det får kallna.
Citera
2013-07-21, 12:10
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikenik
Grädda på lägre temperatur längre tid?

Det ska jag prova! Såhär dagen efter kan jag säga att det känns på brödet som om ytan är ännu hårdare, eller känns förresten... den ÄR hårdare! Dessutom är brödet inte bara mjukt inuti, det smakar lätt degig - som om det inte var klart riktigt. Så nu till frågan då:

Kan man lägga in brödet en sväng till i ugnen, såhär dagen efter??

(fråga från en icke-bagare)

Citat:
Ursprungligen postat av Regina.Spektor
Du skulle kunna prova att rulla in brödet i en lite fuktig handduk när du tar ut det från ugnen, alt. lägga i en plastpåse när det kallnar, då bildas en del kondens som kommer göra brödet mjukare.

Ok. Kanske för torrt i köket som det är nu?

Annars tror jag att bröd blir mjukare om man ökar fetthalten, men då påverkas ju också smaken.

Ta t.ex. mellanmjölk istället för vatten?

Citat:
Ursprungligen postat av hoaz
Prova att ta filmjölk istället för vatten. Våga experimentera!

Ok. Ja, eller mellanmjölk?! Det är ju i det ljumna vattnet jag ska blanda i jästen, det är därför vatten är med i receptet. Man kanske kan ha både och?

Citat:
Ursprungligen postat av MaryBell
Tror ochså det kan bero på temperaturen. Og plassering i ugnen.

Placeringen i ugnen är intressant. Det står inget i receptet om VAR plåten ska stå, men Jag satte den på fals 3 av 5 - alltså exakt i mitten. Men då är det ju så att PLÅTEN hamnar i mitten. Om jag hade satt plåten på fals 4, näst längst ned så hade ju plåten hamnat näst längst ned, men BRÖDET i mitten. Brödet stod ju i en hög rund form. Ska inte köra 250 grader som det stod i receptet nästa gång utan ska prova med 200 om det är det ok. Är det ok?

Citat:
Ursprungligen postat av Slaughtered
Fysikens lagar säger att det är temperaturen? Nåt jag kommit fram till själv när jag experimenterat i köket. Kör lägre temperatur under längre tid kanske?

Exakt! Det ska jag prova med. Sedan vore det bra om jag hade en mindre rund form också. Denna är för stor, så degklumpen låg fritt innan jäsning i mitten av formen utan kontakt med formens väggar, men sedan när den höll på att jäsa så jäste den ju åt alla håll, men då bara viss kontakt med väggarna. När jag nu har bakat brödet så verkar det ha sjunkit ihop lite t.o.m. Det är mer som en låg brödkaka än det bröd jag tänkt mig.

Socker var det jag la till som inte hörde till receptet... och aprikosbitar.
Kan något av det ha pajat?

Citat:
Ursprungligen postat av NorthPort
Lyssna inte på något ovanstående inlägg. Vill du ha mjuk yta tillsätt mer socker och/eller pensla med ägg/mjölkblandning. Se till att brödet kallnar fullständigt dessutom. Ytan kan kännas hård direkt ur ugnen men mjuknar om det får kallna.
Citera
2013-07-21, 12:11
Medlem
RoaldDahls avatar
I receptet var det 1 tsk anis och en 1 tsk fänkål.
Jag tog 2 tsk anis och 1 tsk fänkål.

Men VARFÖR smakar brödet absolut INGENTING av detta???
Citera
2013-07-21, 12:22
Medlem
RoaldDahls avatar
Receptet på mitt AFA-bröd

en NATURLIGT GLUTENFRI brödkaka med aprikos och fänkål samt anis.

Koka upp 4 dl vatten till ljummen temperatur.
(Temperaturen ska vara max 40 grader har jag läst.)
(Leila skrev på sin sida dock att 37 grader är bäst.)

Lägg i färsk jäst söndersmulad, 50 gram.
Tillsätt 1/2 dl solrosolja.
Rör runt till en beige degvätska.

Blanda i det mesta av mjölet, 450 gram, 9 dl.
Blanda i potatisfiber, 1 dl.
Tillsätt 1 tsk finmalen havssalt.
Tillsätt 2 tsk hel anis och 1 tsk hel fänkål.
(Det skulle nog varit sönderslaget, malt, även om den luktar starkt i påsen)
Tillsätt 10 klippta torkade aprikoser.
Tillsätt 1/2 tsk socker (för jästens skull har jag läst)
Knåda degen.
Ha i resten av mjölet, 50 gram, 1 dl.

Smörj en rund/avlång form, lägg i degen.

Låt jäsa under bakduk 30 min.

Grädda i 250 grader (satte plåten i mitten, så brödet hamnade ju lite ovanför mitten).
30 minuter är det tänkt att vara klart på.

Nästa gång ska jag prova mellanmjölk istället för vatten och en ugn på 200 grader i 45 min.
Kanske skippa sockret. Dessutom är det bra att ha en form som är avsedd för degmängden.
Alternativen är alltså att ta en mindre form eller dubblera alla ingredienser ovan. Då blir det
lagom. Jag ska också låta det jäsa i en hel timme.

P.s. Detta är ett litet NATURLIGT GLUTENFRITT bröd i brödkakeform som väger cirka 1 kg. d.s
Senast redigerad av RoaldDahl 2013-07-21 kl. 12:26.
Citera
2013-07-21, 15:43
Medlem
Offsures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
I receptet var det 1 tsk anis och en 1 tsk fänkål.
Jag tog 2 tsk anis och 1 tsk fänkål.

Men VARFÖR smakar brödet absolut INGENTING av detta???
Vill du ha riktigt god smak, köp inte färdigmalda kryddor utan mal/mortla dem själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in