2013-11-20, 21:49
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av test1fy
Ja, det tillsammans med de 10 000 kronorna han stal från Max, hans plötsliga intresse av att sälja droger, hans ensamhet och så vidare framstår som utlösande faktorer för att bägaren rann över just den natten.

Vänta bara tills de börjar prata om CS, dels har Umeåpolisen lyckats med en legendarisk stavning/nedteckning av "sniper rifle", men det är också en skicklig förhörsteknik - de får RO att snacka om vapen på ganska pressat sätt redan innan han erkänner. Skulle faktiskt säga att förhörsledarna generellt gjort ett bra jobb, förutom att de som sagt ställde väldigt konstiga, nästan mekaniska frågor om hans mående. Bland annat säger RO att han ett tillfälle blivit hotad med en bajonett mot sin strupe, förhörsledaren ställer då frågan "blev du ledsen & arg då?" eller nått sånt. Ytterst märkligt.

Snipple Riffle FTW!

Jo, överhuvudtaget så ställer dom frågan "Blir du ledsen då?/Känner du dig ledsen när det händer?" otroligt ofta, om saker som är helt självklara något man blir ledsen av. Som att dom bara vill få honom att bli ledsen och sedan erkänna av skuldkänslor typ.

Men jag antar att det finns en väl grundad orsak till att dom frågar just som dom gör, låter bara så konstigt när man spelar upp förhören i sitt eget huvud medan man läser.

Är väl också ett stort chansande, typ ställa så mycket frågor som möjligt och tvinga honom att upprepa samma lögner exakt likadant gång på gång i hopp om att han tillslut ska göra bort sig, men ja, det känns ju som att dom haft bra koll på läget från första förhöret med honom.

En fråga dock: I denna FUP känns det ju som att de första två som satt häktade inte har hörts i egenskap av annat än vittnen (som träffade henne timmarna före mordet), men dom var ju faktiskt misstänkta i flera dagar från början. Samma sak med den "tredje GM" som var inne några dagar innan man tog den här personen som nu erkänt. Klipper man bort misstänkta som senare friats från misstankarna innan man "släpper" FUPen? Trodde en FUP innehåller "hela" utredningen så att säga.
Citera
2013-11-20, 22:03
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Klipper man bort misstänkta som senare friats från misstankarna innan man "släpper" FUPen? Trodde en FUP innehåller "hela" utredningen så att säga.

De förhören ligger nog i den s.k. slasken; allt tas alltså inte alltid med.

Intressant var att Karoli*é L*ngström gick från vittne till misstänkt i ett skede; då hon delgavs misstanke om skyddande av brottsling.
Citera
2013-11-20, 22:03
Medlem
test1fys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Snipple Riffle FTW!

Jo, överhuvudtaget så ställer dom frågan "Blir du ledsen då?/Känner du dig ledsen när det händer?" otroligt ofta, om saker som är helt självklara något man blir ledsen av. Som att dom bara vill få honom att bli ledsen och sedan erkänna av skuldkänslor typ.

Men jag antar att det finns en väl grundad orsak till att dom frågar just som dom gör, låter bara så konstigt när man spelar upp förhören i sitt eget huvud medan man läser.

Är väl också ett stort chansande, typ ställa så mycket frågor som möjligt och tvinga honom att upprepa samma lögner exakt likadant gång på gång i hopp om att han tillslut ska göra bort sig, men ja, det känns ju som att dom haft bra koll på läget från första förhöret med honom.

En fråga dock: I denna FUP känns det ju som att de första två som satt häktade inte har hörts i egenskap av annat än vittnen (som träffade henne timmarna före mordet), men dom var ju faktiskt misstänkta i flera dagar från början. Samma sak med den "tredje GM" som var inne några dagar innan man tog den här personen som nu erkänt. Klipper man bort misstänkta som senare friats från misstankarna innan man "släpper" FUPen? Trodde en FUP innehåller "hela" utredningen så att säga.

Det klipper man bort ja. FUP:en innehåller absolut inte allt polisen gör, till exempel finns det ju inga PM som berättar varför personer avfärdas från utredningen eller misstänks, teorier uteblir helt från FUP. De två första som satt häktade förhördes i egenskap av misstänkta, vilket framgår i bl.a. innehållsförteckningen, men de förhören hittas nu under avsnittet BO:s sista dag i livet. Jos*ph D*ummond nämns inte öht förutom några enstaka gånger angående DNA-test och namedropping.

Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver

Intressant var att Karoli*é L*ngström gick från vittne till misstänkt i ett skede; då hon delgavs misstanke om skyddande av brottsling.

Tyckte också det var intressant, har dessutom svårt att se vilken grund de hade för det. Helt plötsligt hade hon förvandlats från vittne till misstänkt (sid 558). Min teori är att de ville visa allvaret i situationen och pressa henne att berätta sanningen, men det står ju dock inte att hon delgivits misstanken vilket brukar inleda ett förhör.
Senast redigerad av test1fy 2013-11-20 kl. 22:09.
Citera
2013-11-20, 22:19
Medlem
zBr9s avatar
Citat:

Citat:
Det klipper man bort ja. FUP:en innehåller absolut inte allt polisen gör, till exempel finns det ju inga PM som berättar varför personer avfärdas från utredningen eller misstänks, teorier uteblir helt från FUP. De två första som satt häktade förhördes i egenskap av misstänkta, vilket framgår i bl.a. innehållsförteckningen, men de förhören hittas nu under avsnittet BO:s sista dag i livet. Jos*ph D*ummond nämns inte öht förutom några enstaka gånger angående DNA-test och namedropping.

Tack!

Vad det släpper för honom när han väl bestämt sig för att erkänna, orden bara rasar fram och han blir väldigt detaljerad i sin redogörelse. Mycket som kommer fram också genom förhören med honom som man (jag) inte vetat tidigare, som ger en del förståelse för honom. Typ att han tidigare gått runt och krossat fönster, pajat bilrutor och så där. Uppenbarligen bar han på en del väldigt tunga saker, och jag känner inte alls igen den bilden som tidningarna fokuserat på, av en helt slumpmässig gärning utan någon som helst förklaring.

Även valet av plats på Ersboda får ju en -viss- förklaring i förhören, även om det inte sägs rakt ut så verkar dom vara inne på att det var nära tjejkompisens bostad.

Intressant läsning helt klart, den tyngsta FUP jag plöjt igenom men det känns verkligen värt det.
Senast redigerad av zBr9 2013-11-20 kl. 22:26.
Citera
2013-11-20, 22:48
Medlem
Yoga-Millans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hur hanterar ni FUP:en, läser den på skärmen eller skriver ut hela/delar av den?

Vad är bäst? Tacksam för tips.

Puffar frågan, även jag behöver tips, vänligen- någon
Citera
2013-11-20, 22:51
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Tyckte också det var intressant, har dessutom svårt att se vilken grund de hade för det. Helt plötsligt hade hon förvandlats från vittne till misstänkt (sid 558). Min teori är att de ville visa allvaret i situationen och pressa henne att berätta sanningen, men det står ju dock inte att hon delgivits misstanken vilket brukar inleda ett förhör.

Själv har jag hoppat hit och dit, så jag har ingen bra helhetsbild (än). Men man får ju lite grand intrycket att det framkommit saker -- på annat sätt -- som hon inte "minns".

Det är sju förhör totalt: som vittne*2, som misstänkt*4, och sedan slutligen som vittne igen.

I början av det fjärde förhöret står det "Brottsmisstanke / Anledning till förhöret:
Delges misstanke om skyddande av brottsling". Jag tolkade det som att hon då delgavs brottsmisstanke!?
Citera
2013-11-20, 23:15
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoga-Millan

Det blir jävligt mycket papper att skriva ut om man tänkt läsa allt. Jag läser rakt av på skärmen. Man blir lite trött i ögonen men det är ju inget man dör av.
Citera
2013-11-20, 23:18
Medlem
test1fys avatar
Citat:

Har gått igenom kanske 5 FUP totalt, 1 på tingsrätten och resten som pdf. Att läsa på dator är en träningssak och det är inte särskilt idealiskt, idag har jag t.ex. suttit med en laptop utan scrollfunktion och då får man dra i navigationsbaren till höger och skumma. Jag kör på vanliga Adobe reader. Ett tips är att använda innehållsförteckningen som finns på de första sidorna, är man intresserad av något speciellt går det att hitta där. I det här fallet är PDFen och den interna numreringen olika, dvs ska något vara på sidan 500 kommer du hitta det på PDFens sida 510 eller så. Fullskärmsläge och ganska liten text är också bra, för att få bättre överblick och fokus.

Citat:
Själv har jag hoppat hit och dit, så jag har ingen bra helhetsbild (än). Men man får ju lite grand intrycket att det framkommit saker -- på annat sätt -- som hon inte "minns".

Det är sju förhör totalt: som vittne*2, som misstänkt*4, och sedan slutligen som vittne igen.

I början av det fjärde förhöret står det "Brottsmisstanke / Anledning till förhöret:
Delges misstanke om skyddande av brottsling". Jag tolkade det som att hon då delgavs brottsmisstanke!?

Ja det har du rätt i, men det pratas inte om i själva förhöret vilket är lite förvånande. I praktiken kan man ju "delges misstanke" utan att bli underrättad om att man är misstänkt.

Inte heller jag har läst hela FUP:en, har läst stora delar av alla förhör men knappast särskilt noga.
Senast redigerad av test1fy 2013-11-20 kl. 23:22.
Citera
2013-11-20, 23:53
Medlem
Vem sammanfattar FUPen först?
Citera
2013-11-21, 00:52
Medlem
Citat:
Har gått igenom kanske 5 FUP totalt, 1 på tingsrätten och resten som pdf. Att läsa på dator är en träningssak och det är inte särskilt idealiskt, idag har jag t.ex. suttit med en laptop utan scrollfunktion och då får man dra i navigationsbaren till höger och skumma. Jag kör på vanliga Adobe reader. Ett tips är att använda innehållsförteckningen som finns på de första sidorna, är man intresserad av något speciellt går det att hitta där. I det här fallet är PDFen och den interna numreringen olika, dvs ska något vara på sidan 500 kommer du hitta det på PDFens sida 510 eller så. Fullskärmsläge och ganska liten text är också bra, för att få bättre överblick och fokus.

Ja det har du rätt i, men det pratas inte om i själva förhöret vilket är lite förvånande. I praktiken kan man ju "delges misstanke" utan att bli underrättad om att man är misstänkt.

Inte heller jag har läst hela FUP:en, har läst stora delar av alla förhör men knappast särskilt noga.

Jag är ju tyvärr den "noggranna typen" så jag vill läsa allt för att bilda mig en egen uppfattning Inte nödvändigtvis på papper dock.

Samtidigt är jag en som vill jag understryka saker jag reagerar på så att jag att kan hänvisa och återvända .. tror jag helt enkelt måste lära mig mer om programvaran.

Är inte helt bekväm med den.
Senast redigerad av Remark 2013-11-21 kl. 00:55.
Citera
2013-11-21, 01:14
Medlem
Uran233s avatar
Polisens motivbild är alltså att GM skjuter för att han är alkoholpåverkad, hamnat i bråk på Frasses och är frusterad för att han inte får komma till K?
Citera
2013-11-21, 01:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jag läser alla FUP:ar på skärm. Men jag har en pivotskärm som jag ställler på högkant när jag läser pdf-dokument - eller för den delen skriver eller moddar på Flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in