2013-07-20, 02:44
Medlem
_Soldier_s avatar
Året 1977 den 15 augusti, upptäckte Jerry R. Ehman en signal från stjärntecknet Skytten. En signal som varade i 72 sekunder. Detta mellan 2 stjärnor "Chi-1" och "Tau", som ingår i stjärntecknet Skytten. Signalen förväntas komma ifrån 122 till 251 ljusår härifrån. 35 År efter skickas 10 000 Twitter meddelanden från den ursprungliga positionen, vilket låter efterblivet, då det finns bättre saker att ta upp. Wow signalen spelades aldrig in, vilket gör alla youtube klipp värdelösa, som försöker härma mhz signalen det kom ifrån, men aldrig kommer innehålla någon information.

Och med diskussion vill jag ta upp det här. Hur ser vi på det här med 2013 samhällets ögon? Är det värt att leta vidare inom detta, eller ska vi ge upp, och anta att det var en signal som kanske verkligen kom från jorden?

Och om det är från en annan planet. Varför skickar dom en signal på 72 sekunder, och sen aldrig gör det igen? Experiment? Läckage? Test av olika frekvenser, och jorden kom i deras väg?

Uppdaterade denna "Wow signal" då jag tycker den borde få mer uppmärksamhet.

Dom som inte läst om Wow signalen förut:

" var en stark radiosignal från rymden som upptäckts av Dr Jerry R. Ehman den 15 augusti 1977, när han arbetade på The Big Ear, ett radioteleskop vid Ohio State University. Signalen verkade vare sig härstamma från jorden eller från vårt eget solsystem. Den varade i hela 72 sekunder, men har därefter aldrig hittats igen. Förvånad över hur signalen matchade den förväntade signalen, skrev Ehman ut signalen och noterade kommentaren "Wow!" i marginalen på utskriften. Denna kommentar blev namnet på signalen."

Källa: Wikipedia.
Senast redigerad av _Soldier_ 2013-07-20 kl. 02:49.
Citera
2013-07-20, 03:18
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Soldier_
35 År efter skickas 10 000 Twitter meddelanden från den ursprungliga positionen, vilket låter efterblivet, då det finns bättre saker att ta upp.

Tja om det stämmer, och det inte är bildt som twittrar så är det väl intressant.

Men du menar att man fick ta emot jordsignaler i wow meddelandet. En gång och aldrig mer...

Jag fattar inte riktigt.
Citera
2013-07-20, 04:55
Medlem
_Soldier_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Tja om det stämmer, och det inte är bildt som twittrar så är det väl intressant.

Men du menar att man fick ta emot jordsignaler i wow meddelandet. En gång och aldrig mer...

Jag fattar inte riktigt.

Förstår inte riktigt vad du menar heller. Ja man fick ta emot det en gång. Det som kallades wow signalen, då han skrev "wow" på papperet, då det var en unik signal som ansågs vara från en tänkande planet. Sen finns det ju spekulationer om att det var glapp i instrumenten m,m.

Edit: Såg nu att du skrev jordsignaler. Nej inte jordsignaler. Har du ens läst vad jag skrev? från stjärntecknet Skytten , mellan 2 stjärnor "Chi-1" och "Tau" minst 120 ljusår härifrån.
Senast redigerad av _Soldier_ 2013-07-20 kl. 05:01.
Citera
2013-07-20, 05:15
Medlem
christerys avatar
Citat:
Förstår inte riktigt vad du menar heller. Ja man fick ta emot det en gång. Det som kallades wow signalen, då han skrev "wow" på papperet, då det var en unik signal som ansågs vara från en tänkande planet. Sen finns det ju spekulationer om att det var glapp i instrumenten m,m.

Edit: Såg nu att du skrev jordsignaler. Nej inte jordsignaler. Har du ens läst vad jag skrev? från stjärntecknet Skytten , mellan 2 stjärnor "Chi-1" och "Tau" minst 120 ljusår härifrån.

Det jag inte fattar är det om twitter...

Citat:
35 År efter skickas 10 000 Twitter meddelanden från den ursprungliga positionen, vilket låter efterblivet, då det finns bättre saker att ta upp.

Jo, jag försökte läsa det - men som sagt så förstår jag det inte riktigt. Även om jag tycker det är intressant det tex SETI bedriver.
Citera
2013-07-20, 10:54
Bannlyst
Citat:
Året 1977 den 15 augusti, upptäckte Jerry R. Ehman en signal från stjärntecknet Skytten. En signal som varade i 72 sekunder. Detta mellan 2 stjärnor "Chi-1" och "Tau", som ingår i stjärntecknet Skytten. Signalen förväntas komma ifrån 122 till 251 ljusår härifrån. 35 År efter skickas 10 000 Twitter meddelanden från den ursprungliga positionen, vilket låter efterblivet, då det finns bättre saker att ta upp. Wow signalen spelades aldrig in, vilket gör alla youtube klipp värdelösa, som försöker härma mhz signalen det kom ifrån, men aldrig kommer innehålla någon information.

Och med diskussion vill jag ta upp det här. Hur ser vi på det här med 2013 samhällets ögon? Är det värt att leta vidare inom detta, eller ska vi ge upp, och anta att det var en signal som kanske verkligen kom från jorden?

Och om det är från en annan planet. Varför skickar dom en signal på 72 sekunder, och sen aldrig gör det igen? Experiment? Läckage? Test av olika frekvenser, och jorden kom i deras väg?

Uppdaterade denna "Wow signal" då jag tycker den borde få mer uppmärksamhet.

Dom som inte läst om Wow signalen förut:

" var en stark radiosignal från rymden som upptäckts av Dr Jerry R. Ehman den 15 augusti 1977, när han arbetade på The Big Ear, ett radioteleskop vid Ohio State University. Signalen verkade vare sig härstamma från jorden eller från vårt eget solsystem. Den varade i hela 72 sekunder, men har därefter aldrig hittats igen. Förvånad över hur signalen matchade den förväntade signalen, skrev Ehman ut signalen och noterade kommentaren "Wow!" i marginalen på utskriften. Denna kommentar blev namnet på signalen."

Källa: Wikipedia.

Jag personligen tycker att detta varit en otrolig händelse som jag blev mycket tagen av. Jag tycker att man borde satsa mycket på en sådan här händelse än utveckling av vapen och annat.
Citera
2013-07-20, 12:48
Medlem
babakuss avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av christery
Det jag inte fattar är det om twitter...

Även jag undrar vad fan _Soldier_ menar. Vad stod det i Twitter-meddelandena som kom 35 år senare från den ursprungliga positionen? Det är antingen ljug eller så fattar du inte vad du själv skrivit. Snälla tydliggör!
Citera
2013-07-20, 13:35
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babakus
Även jag undrar vad fan _Soldier_ menar. Vad stod det i Twitter-meddelandena som kom 35 år senare från den ursprungliga positionen? Det är antingen ljug eller så fattar du inte vad du själv skrivit. Snälla tydliggör!
Tror han menar MOT

Jag är intresserad av denna signal. Vad tror seriösa forskare att det var för någonting, hur många av de tror att det var en utomjordisk intelligens som skickade den?
Citera
2013-07-20, 17:16
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Tror han menar MOT

Jag är intresserad av denna signal. Vad tror seriösa forskare att det var för någonting, hur många av de tror att det var en utomjordisk intelligens som skickade den?
Javisst är det så, TS skrev bara lite tokigt.

http://astronomy.activeboard.com/t17501787/seti-wow-signal/
Today at noon ET, National Geographic Channel's Chasing UFOs will follow up on its promise to finally reply to the WOW! signal. It's going to send digitised versions of messages sent in by viewers via Twitter (hastag #chasingUFOs) as well as videos from Stephen Colbert, Miss Universe (Leila Lopes of Angola), Adam Frank and others.

Det var förra året alltså på årsdagen av wow-signalen och mest en kul grej.
Citera
2013-07-20, 17:43
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Seriösa forskare drar inga slutsatser eftersom det inte finns något att gå på. Men de flesta är eniga om att signalen i sig är autentisk, alltså att man faktiskt snappade upp något märkligt från rymden, och inte bara något instrumentstrul. Signalens ursprung är det ingen som har lyckats förklara och vi kan bara spekulera. Man har många gånger lyssnat aktivt i samma rum, men aldrig har vi hört något igen.

Det som gör det hela så fascinerande är att signalen stämmer precis in på det vi förväntade oss. Det är som att vi skickade ut ett "Hallå?" i rymden och en gång, fick ett "Hej!" tillbaka.
Senast redigerad av wzbz 2013-07-20 kl. 17:50.
Citera
2013-07-20, 18:19
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Seriösa forskare drar inga slutsatser eftersom det inte finns något att gå på. Men de flesta är eniga om att signalen i sig är autentisk, alltså att man faktiskt snappade upp något märkligt från rymden, och inte bara något instrumentstrul. Signalens ursprung är det ingen som har lyckats förklara och vi kan bara spekulera. Man har många gånger lyssnat aktivt i samma rum, men aldrig har vi hört något igen.

Det som gör det hela så fascinerande är att signalen stämmer precis in på det vi förväntade oss. Det är som att vi skickade ut ett "Hallå?" i rymden och en gång, fick ett "Hej!" tillbaka.
Vad menar du med att vi fick något tillbaka? Vi hade ju inte skickat ut några radiosignaler innan som någon skulle kunnat svara på på den tidsrymd som skulle krävts. I så fall skulle vi behövt skicka signalen i början på 1700-talet och då hade vi förstås inga sådana sändare.
Citera
2013-07-20, 18:20
Medlem
Rimberts avatar
Nej, inga seriösa forskare drar några slutsatser av detta.
Men här kan foliehattarna fortsätta att spekulera.
De är underhållande, om man gillar lyteskomik.
Det handlar sannolikt om en signal från någon satellit eller någon hemlig raketuppskjutning.

Aliens kan man för övrigt se i varenda gathörn idag, de brukar sitta med en plastmugg framför sig...
Senast redigerad av Rimbert 2013-07-20 kl. 19:06.
Citera
2013-07-20, 20:46
Medlem
cephs avatar
Tänkande planet?

Det spännande med emissionen var att den frekvensmässigt låg runt 1420MHz (dvs. vid vätelinjen) och att den höll sig stadig under observationstillfället (72 sekunder, precis så länge som teleskopet kunde observera en given punkt) med en fin intensitetsskurva som följd (detta är vad siffrorna 6EQUJ5 visar, dvs. inget utomjordiskt "meddelande" eller något sådant exotiskt utan bara en fin fördelning i linje med en stabil emission).

Eftersom vätelinjen bör vara välkänd för alla radioastronomer, jordiska som utomjordiska, och eftersom man gärna tänker sig en interstellär signal med en snarlik frekvens (nånstans mellan väte- och syrelinjerna) pga. låg absorption i interstellära medium (bra för långväga signaler) och då tidskurvan återger en stabil och lokaliserad signal så blev det lite "wow" över det.

Samtidigt ska man förstås ha klart för sig att rymden är fullkomligt översvämmad av helt naturliga radiosignaler på alla tänkbara frekvenser, från stabila emissioner som här till extremt precisa signalpulser och annat som man förr trodde var artificiellt tills man upptäckte de naturliga mekanismerna bakom dem. För att inte tala om allt vi själva spyr ur oss och som kommer på villovägar.

Man hade här en fullträff på några av de karaktäristiska man kopplat till en tänkt utomjordisk signal, men inget absolut solklart och därtill är det ju inte nödvändigtvis så att det man tänkt sig känneteckna en utomjordisk signal faktiskt stämmer (även om det är ren universiell logik bakom de antagandena). Felkällor finns på alla möjliga håll, i alla möjliga led, och även om den s.k. wow-signalen är bland det mest nervkittlande man fått nosa på är det inget säkert.

Citat:
Ursprungligen postat av aki250
Jag personligen tycker att detta varit en otrolig händelse som jag blev mycket tagen av. Jag tycker att man borde satsa mycket på en sådan här händelse än utveckling av vapen och annat.

Hur skulle man "satsa" på det, menar du? Man har i över 25 år lagt enorma mängder tid på att leta efter denna emission utan minsta resultat, mer än så tror jag inte att man kan göra. Sökandet fortsätter och allmänna satsningar på radioastronomi sker oavhängigt detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in