Tänkande planet?
Det spännande med emissionen var att den frekvensmässigt låg runt 1420MHz (dvs. vid vätelinjen) och att den höll sig stadig under observationstillfället (72 sekunder, precis så länge som teleskopet kunde observera en given punkt) med en fin intensitetsskurva som följd (detta är vad siffrorna 6EQUJ5 visar, dvs. inget utomjordiskt "meddelande" eller något sådant exotiskt utan bara en fin fördelning i linje med en stabil emission).
Eftersom vätelinjen bör vara välkänd för alla radioastronomer, jordiska som utomjordiska, och eftersom man gärna tänker sig en interstellär signal med en snarlik frekvens (nånstans mellan väte- och syrelinjerna) pga. låg absorption i interstellära medium (bra för långväga signaler) och då tidskurvan återger en stabil och lokaliserad signal så blev det lite "wow" över det.
Samtidigt ska man förstås ha klart för sig att rymden är fullkomligt översvämmad av helt naturliga radiosignaler på alla tänkbara frekvenser, från stabila emissioner som här till extremt precisa signalpulser och annat som man förr trodde var artificiellt tills man upptäckte de naturliga mekanismerna bakom dem. För att inte tala om allt vi själva spyr ur oss och som kommer på villovägar.
Man hade här en fullträff på några av de karaktäristiska man kopplat till en tänkt utomjordisk signal, men inget absolut solklart och därtill är det ju inte nödvändigtvis så att det man tänkt sig känneteckna en utomjordisk signal faktiskt stämmer (även om det är ren universiell logik bakom de antagandena). Felkällor finns på alla möjliga håll, i alla möjliga led, och även om den s.k. wow-signalen är bland det mest nervkittlande man fått nosa på är det inget säkert.
Citat:
Ursprungligen postat av aki250
Jag personligen tycker att detta varit en otrolig händelse som jag blev mycket tagen av. Jag tycker att man borde satsa mycket på en sådan här händelse än utveckling av vapen och annat.
Hur skulle man "satsa" på det, menar du? Man har i över 25 år lagt enorma mängder tid på att leta efter denna emission utan minsta resultat, mer än så tror jag inte att man kan göra. Sökandet fortsätter och allmänna satsningar på radioastronomi sker oavhängigt detta.