2013-07-31, 23:45
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Tänkande planet?

Det spännande med emissionen var att den frekvensmässigt låg runt 1420MHz (dvs. vid vätelinjen) och att den höll sig stadig under observationstillfället (72 sekunder, precis så länge som teleskopet kunde observera en given punkt) med en fin intensitetsskurva som följd (detta är vad siffrorna 6EQUJ5 visar, dvs. inget utomjordiskt "meddelande" eller något sådant exotiskt utan bara en fin fördelning i linje med en stabil emission).




Och här får ni Wow!-signalens intensitetskurva på bild också, byggd av 6 punkter över 72 sekunder.
http://www.bigear.org/Wow30th/WowSigL.gif


Kodens förklaring
Och för dem som inte knäckt koden än så kan nämnas att datapunkterna "6EQUJ5" = ”6 14 26 30 19 5”, och att de står för Signal/Noise eller Signal/Brus förhållandet vid de olika tidpunkterna. Siffran 6 står alltså för att den inkommande radiosignalen just då var 6 gånger kraftigare än det alltid närvarande men icke önskvärda radiobruset, ett brus som i det här fallet till största delen alstrades av radiomottagaren själv!

En bild på radiomottagarens blockschema
http://www.bigear.org/Wow30th/Doc182-02al.jpg


Snabbförklaring av hela #Wow!mottagningssystemet
Till mottagarens utgång parallellkopplades 50 stycken filtrerade kanaler som var och en koncentrerade sig på sitt lilla begränsade frekvensområde av bredden 10 Khz, tillsammans bevakade därmed de 50 kanalerna ett 500 Khz brett radioband( 1420.44 Mhz till 1420.94 Mhz ).

Varje F-kanal gav ifrån sig ett medelvärde av inkommande radiosignals signalstyrka under senaste sekunden, efter 10 sekunder tog datorn dessa tio medelvärden som producerats och kalkylerade fram ett nytt medelvärde av medelvärdena och bearbetade sen datan som sedan blev siffrorna (och bokstäverna) på pappersremsan, dataprocessandet tog 2 sekunder, därav de 12 sekunderna mellan varje ny datapunkt på pappret!

Det var bara en enda av de 50 tillgängliga frekvenskanalerna som reagerade på Wow!-signalen(F-kanal 2, =1420.4556 Mhz +- 5 Khz) vilket gjorde den till en relativt smalbandig signal, hur smalbandig den egentligen var kan man bara spekulera över.
http://www.bigear.org/Wow30th/WowL.jpg
http://www.bigear.org/Wow30th/wowcl.jpg



Slutsats om möjligt rymdmeddelande
Som ni ser var det omöjligt att upptäcka ifall Wow!-signalen var modulerad eller inte, det kunde ha förekommit en pratshow från galaxens utkanter(typ ¤galax to galax AM¤ eller liknande) modulerad på radiovågen utan att deras ”automatiska dataövervakning” hade märkt någon skillnad!

Med ett medelvärde på signalstyrkan efter var tolfte sekund, som i det här fallet, så hade ett nycklat morsemeddelande ifrån rymden behövt sändas extremt långsamt för att kunna registreras, men eftersom teleskopet simmade ur bild efter endast ca 1 minut( signalen lämnar teleskopets fokus) så hade man ändå inte kunnat snappa upp speciellt många morsetecken innan rymdsändningen hade avbrutits.

Läs mer här den som ids
http://www.bigear.org/Wow30th/wow30th.htm
http://www.bigear.org/wow20th.htm
Citera
2013-08-02, 03:08
  #14
Medlem
_Soldier_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Och här får ni Wow!-signalens intensitetskurva på bild också, byggd av 6 punkter över 72 sekunder.
http://www.bigear.org/Wow30th/WowSigL.gif


Kodens förklaring
Och för dem som inte knäckt koden än så kan nämnas att datapunkterna "6EQUJ5" = ”6 14 26 30 19 5”, och att de står för Signal/Noise eller Signal/Brus förhållandet vid de olika tidpunkterna. Siffran 6 står alltså för att den inkommande radiosignalen just då var 6 gånger kraftigare än det alltid närvarande men icke önskvärda radiobruset, ett brus som i det här fallet till största delen alstrades av radiomottagaren själv!

En bild på radiomottagarens blockschema
http://www.bigear.org/Wow30th/Doc182-02al.jpg


Snabbförklaring av hela #Wow!mottagningssystemet
Till mottagarens utgång parallellkopplades 50 stycken filtrerade kanaler som var och en koncentrerade sig på sitt lilla begränsade frekvensområde av bredden 10 Khz, tillsammans bevakade därmed de 50 kanalerna ett 500 Khz brett radioband( 1420.44 Mhz till 1420.94 Mhz ).

Varje F-kanal gav ifrån sig ett medelvärde av inkommande radiosignals signalstyrka under senaste sekunden, efter 10 sekunder tog datorn dessa tio medelvärden som producerats och kalkylerade fram ett nytt medelvärde av medelvärdena och bearbetade sen datan som sedan blev siffrorna (och bokstäverna) på pappersremsan, dataprocessandet tog 2 sekunder, därav de 12 sekunderna mellan varje ny datapunkt på pappret!

Det var bara en enda av de 50 tillgängliga frekvenskanalerna som reagerade på Wow!-signalen(F-kanal 2, =1420.4556 Mhz +- 5 Khz) vilket gjorde den till en relativt smalbandig signal, hur smalbandig den egentligen var kan man bara spekulera över.
http://www.bigear.org/Wow30th/WowL.jpg
http://www.bigear.org/Wow30th/wowcl.jpg



Slutsats om möjligt rymdmeddelande
Som ni ser var det omöjligt att upptäcka ifall Wow!-signalen var modulerad eller inte, det kunde ha förekommit en pratshow från galaxens utkanter(typ ¤galax to galax AM¤ eller liknande) modulerad på radiovågen utan att deras ”automatiska dataövervakning” hade märkt någon skillnad!

Med ett medelvärde på signalstyrkan efter var tolfte sekund, som i det här fallet, så hade ett nycklat morsemeddelande ifrån rymden behövt sändas extremt långsamt för att kunna registreras, men eftersom teleskopet simmade ur bild efter endast ca 1 minut( signalen lämnar teleskopets fokus) så hade man ändå inte kunnat snappa upp speciellt många morsetecken innan rymdsändningen hade avbrutits.

Läs mer här den som ids
http://www.bigear.org/Wow30th/wow30th.htm
http://www.bigear.org/wow20th.htm

Man undrar varför dom inte spelade in signalen. Om deras mål var intelligent liv, så skulle man vilja bevara det, och kanske se något tecken i en kod eller liknande.
Citera
2013-08-02, 03:50
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Soldier_
Man undrar varför dom inte spelade in signalen. Om deras mål var intelligent liv, så skulle man vilja bevara det, och kanske se något tecken i en kod eller liknande.

Man spelade in signalen men kvalitet var inte tillräcklig. Att spela in i högre kvalitet hade kostat för mycket. Instrumentet var byggd för att upptäcka så många signaler som möjlig och då måste man offra inspelningskvalitet. Meningen var att instrumenten först skulle upptäcka signalen och därmed veta i vilken riktning signalen kommer ifrån. Därefter skulle man använda en annan instrument som bättre kan fokusera på signalen och spela in i högre kvalitet. Problemet var att signalen inte upprepades när man riktar andra instrument på samma ställe.

För att sammanfatta så krävs det 2 olika instrument för det här. Först ett instrument som scannar bredd för att överhuvudtaget upptäcka en signal. Sedan ett annat instrument som kan fokusera mot riktningen som signalen kommer ifrån och då spela in i hög kvalitet. Det andra instrumentet kan spela in i högre kvalitet men ta också lång tid på sig och kan bara fokusera på ett litet område i taget. Det finns ingen instrument som kan göra båda sakerna samtidig.
Citera
2013-08-02, 13:35
  #16
Medlem
Fris avatar
Hur har man kunnat uppskatta avståndet till signalens källa? Källan ligger i riktning nära galaxens centrum, men tros alltså ligga 10 000:tals ljusår hitom det. Annars hade galaxcentrum kanske kunnat fungera som gravitationslins och förstärkt en passerande radiostjärna. I vilket fall, på det avståndet man tror så skulle det ha krävts nästan all effekt från Ringhals kärnkraftverk för att sända den. Ingen antenn på Jorden kan sända med sån styrka.

Frekvensen 1450 MHz (21 cm), väteatomens frekvens, är tydligen reserverad just för astronomer. Inga människor sänder på den frekvensen, om inte militären gör det i hemlighet. Det är ungefär halva den frekvens som telefoner och bluetooth använder, så den kanske är lämplig för militär kommunikation? Jag undrar förresten varför det är bra att lyssna på 1450 MHz, universums vanligaste frekvens, är inte det den brusigaste kanalen?
Citera
2013-08-02, 23:42
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri

Frekvensen 1450 MHz (21 cm), väteatomens frekvens, är tydligen reserverad just för astronomer. Inga människor sänder på den frekvensen, om inte militären gör det i hemlighet. Det är ungefär halva den frekvens som telefoner och bluetooth använder, så den kanske är lämplig för militär kommunikation? Jag undrar förresten varför det är bra att lyssna på 1450 MHz, universums vanligaste frekvens, är inte det den brusigaste kanalen?

Vätelinjen
1420.40575177 MHz
21.10611405413 cm
http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_line

När man upptäckte Wow! signalen bevakade man frekvenserna 1420.44 Mhz-1420.94 Mhz, det är 40 Khz ifrån vätelinjen, så de försöker nog undvika att ligga exakt på den. Annars så är det ganska brusfritt mellan 1-10 Ghz och eftersom vätelinjen ligger där den ligger, som ett univers(um)ellt riktmärke, så tror man att frekvenser runt om denna ska funka som galaktiska anropskanaler.
http://www.jb.man.ac.uk/distance/life/sample/seti/Microwave.jpg
Citera
2013-08-03, 00:36
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Soldier_
Man undrar varför dom inte spelade in signalen. Om deras mål var intelligent liv, så skulle man vilja bevara det, och kanske se något tecken i en kod eller liknande.

Jo, hela frekvensspektrumet spelades in från en annan utgång på mottagaren, men känsligheten var för dålig.
Man kan se på blockschemat över radiomottagaren att signalen delades(power splitter) och att den ena delen(den övre) gick till en bredbandsförstärkare som gav ut ett 8 Mhz brett radiofönster från teleskopet(samma radiofönster som de 50 frekvenskanalerna täckte tillsammans plus lite till), och till den utgången hade man, som det ser ut här på bilden, kopplat in inspelningsutrustningen(chart recorder), plus att det gick in till datorn och digitaliserades.
http://www.bigear.org/Wow30th/Doc182-02al.jpg

Problemet med en så stor bandbredd ut som 8 Mhz är att det sammanlagda bruset, som alltid är närvarande på alla frekvenser, får en väldigt hög nivå. Därför måste bredbandsförstärkaren begränsa sin förstärkning för annars skulle brusspänningen få förstärkaren att bottna, och med en mindre förstärkning så blir Wow! signalen också mindre och försvinner därmed för evigt under brusmattan!
Så bruset är fienden nummer-1 i sammanhang som dessa, det är därför man delar upp signalen i flera smalbandiga frekvenskanaler, nu för tiden är ofta en kanal bara någon hertz bred eller till och med ännu mindre, allt för att begränsa bruset.
http://www.radio-electronics.com/info/rf-technology-design/rf-noise-sensitivity/sensitivity01.gif




Så här skriver man
An analog chart record was generated for the continuum (wideband) receiver. That is, while the 50-channel receiver was operating, a separate wideband (8 MHz wide) receiver was also operating. It was called the "continuum receiver" because continuum radio sources (like galaxies, quasars, nebulae, and stars) generate radio waves over the entire radio spectrum (as well as in the optical spectrum plus the rest of the electromagnetic spectrum). Its output was digitized and available for analysis, but in addition, its output (before digitization) was recorded on an analog stripchart recorder. Although this continuum receiver easily shows continuum sources with flux densities of about 0.5 janskys or more (where the radio emission covers the entire radio band), a narrowband radio source like the Wow! source would not be (and was not) detected. Let me illustrate. Suppose a narrowband radio source generated enough energy in a 10 kHz (0.01 MHz) band to be equivalent to a flux density of 50 janskys (but only in that narrow band). What would be seen with a receiver 8 MHz wide. The averaging process that would automatically occur (and is unavoidable) would cause the continuum receiver to see a signal only 0.01/8 (or 1/800) of the strength seen in the narrowband channel. In other words, the hypothetical 50 jansky narrowband source would appear as a 50/800 = 0.0625 jansky wideband source, and that would be undetectable. That is what happened to the Wow! source. Since it appeared in only one 10 kHz channel, it contained little or no energy in other channels. Hence, the average of strong energy in one narrowband channel with negligible energy in the equivalent of 799 other channels yields a very low average energy, so low that it is buried in the noise of the narrowband channel.
http://www.bigear.org/wow20th.htm
Citera
2013-11-15, 01:24
  #19
Bannlyst
Fråga angående Wow-signalen

Wow-signalen sägs komma från ett stjärnsystem som(om jag inte minns fel) ligger på ca 200 ljusårs avstånd från Jorden.. är det inte ganska osannolikt att en annan högteknologisk civilisation skulle ligga så "nära" oss?

Självklart borde det finnas nånstans i Universum eller kanske tom i Vintergatan men så nära som 200 ljusår låter ju osannolikt...

Vad tror ni ?
Citera
2013-11-15, 01:36
  #20
Medlem
AteistenOlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenRovskagg
Wow-signalen sägs komma från ett stjärnsystem som(om jag inte minns fel) ligger på ca 200 ljusårs avstånd från Jorden.. är det inte ganska osannolikt att en annan högteknologisk civilisation skulle ligga så "nära" oss?

Självklart borde det finnas nånstans i Universum eller kanske tom i Vintergatan men så nära som 200 ljusår låter ju osannolikt...

Vad tror ni ?

Nu vet jag inte på rak arm om det är som du säger att stjärnsystemet signalen kom ifrån var 200 ljusår bort men i vilket fall är det inte alls helt orimligt. Senaste uppskattningarna säger att det finns runt 40 miljarder jordliknande planeter i våran galax, vilket placerar en hel del inom 200 ljusår. Hur sannolikt det är med högteknologiska civilationer vågar jag inte gissa.

Sedan så är det väl rätt klart nu att "wow-signalen" bara var slumpmässigt brus. Inget annat intressant har kommit därifrån på en jädra massa år så vitt jag vet.
Citera
2013-11-15, 01:50
  #21
Medlem
Rätta mig gärna om jag har fel, men om vi antar att vi helt randomiserat placerar en planet med existerande intelligent liv i en oändligt stor spatial rymd, med alla andra variabler exkluderade, att planet nummer två har lika stor sannolikhet att hamna på samma punkt som planet nummer ett vid utgångsläget.

Med tanke på hur många exoplaneter som har funnits på senare tid är det nog inte helt otroligt att en planet med intelligent liv kan ha uppkommit såpass nära oss.

AteistenOlles kommentar om att wow-signalen bara var slumpmässigt brus är väl inte riktigt korrekt? Anledningen till att den blev så uppmärksammad är väl just för att det faktiskt fanns en viss rytm i signalen som inte var lika slumpmässig som bakgrundsbruset?
Citera
2013-11-15, 01:55
  #22
Medlem
sonny crockets avatar
Borde det inte vara rimligare att liv finns nära liv, än att det finns liv på helt skilda platser i universum?
Citera
2013-11-15, 02:10
  #23
Medlem
Uran233s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenRovskagg
Vad tror ni ?

Det faktum att "utomjordingarna" inte redan är här, anser jag är det som är det märkliga. Det visar ju på att det är något mycket speciellt med just vår planet.
Citera
2013-11-15, 02:25
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
Det faktum att "utomjordingarna" inte redan är här, anser jag är det som är det märkliga. Det visar ju på att det är något mycket speciellt med just vår planet.

Jag tycker det märkliga i det hela är att vi själva tycker oss vara intelligenta varelser, och förvänta oss besök, då vi inte ens har någon tänkbar lösning idag på att kunna besöka andra exoplaneter. Om någon annan varelse har möjlighet till detta, hittar oss och har möjlighet att ta sig hit, tycker de väl helt enkelt att detta inte är en särskilt speciell planet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in