Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2013-07-21, 13:35
  #25
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
För Afrikas del kommer det innebära, fler krig, ekologiska katastrofer osv, mm.

Ja, i Afrika finns det inga fördelar alls med en stor befolkningstillväxt. Det kommer bara att leda till sämre levnadsstandard för dem.
Citera
2017-06-28, 10:47
  #26
Medlem
Onkel Kostias avatar
När jag läste en artikel hos Göteborgsposten, så syntes följande annons tydligt:
Citat:
Ursprungligen postat av Annons från Svenska kyrkan
VÄRLDEN STÅR INFÖR SIN STÖRSTA HUMANITÄRA KRIS SEDAN 1945
Just nu arbetar vi för att rädda liv i Sydsudan, Somalia och Etiopien.

DIN HJÄLP BEHÖVS NU!

Jag klickade på annonsen, och kom till en sida där jag kunde läsa följande:

Citat:
Ursprungligen postat av Svenska kyrkan Internationellt arbete
KATASTROF
Ge en gåva till människors kamp mot svält i Afrika

Just nu är över 20 miljoner människor drabbade av svältkatastrof. Torka och konflikter gör att människor dör av brist på mat och vatten. Behoven är enorma och Svenska kyrkan finns på plats i bland annat Sydsudan, Etiopien och Somalia. Din hjälp behövs!

- Afrika har alltså drabbats av ytterligare en svältkatastrof.

Etiopien drabbades av en stor svältkatastrof i mitten av 1980-talet. Omvärlden mobiliserade och räddade många etiopiers liv. Så långt allt väl. Men därefter har Etiopiens befolkning ökat, från 33,5 miljoner till 78 miljoner år 2008.

Är det hållbart att skicka hjälp till en befolkning som växer i galopperande hastighet? Det är fruktansvärt att barn svälter. Jag önskar inte se mängder med barn svälta ihjäl. Men borde inte hjälpen kombineras med strikta krav på födelsekontroll? Ifall födelsetalen inte hejdas, så kommer vi bara att få se fler och fler och fler svältkatastrofer. Är det vad vi önskar?

Är vi i Västvärlden medskyldiga till Afrikas svält, eftersom vi har underlåtit att ställa krav på födelsekontroll när vi ha gett bistånd?
__________________
Senast redigerad av Onkel Kostia 2017-06-28 kl. 11:07. Anledning: Jag lade till en frågeställning
Citera
2017-06-28, 20:45
  #27
Medlem
Tanuss avatar
Det hela blir än läskigare om man tar in livsmedelsförsörjningen i ekvationen.
Googla "fosfor ändlig resurs"
Kommersiellt utvinningsbara resurser av huvudingrediensen i allt slags handelsgödsel kommer inte kunna brytas ur dagbrott i Västsahara mer än trettio år till.
Utan billig fosfor, inget billigt konstgödsel. Utan konstgödsel halverade skördar.

Att avlasta jordens mest dysfunktionella kulturer från deras överbefolkningsproblem gör inte jordens mest dysfunktionella länder ett dugg bättre. Däremot gör det jordens mest funktionella länder sämre.
Citera
2017-06-28, 23:26
  #28
Medlem
oshin.cantwells avatar
Portugal och Frankrike lär väl bli totalt uppfuckade. Där finns ju redan en stor svart befolkning plus att det mest grundläggande integrationskriteriet (språket) redan är avklarat i ursprungsländerna. I övrigt tror jag kontinenten klarar sig fint. Vad fan ska en överflödsafrikan göra i Estland? Dricka sprit?
Citera
2017-07-23, 22:26
  #29
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja, i Afrika finns det inga fördelar alls med en stor befolkningstillväxt. Det kommer bara att leda till sämre levnadsstandard för dem.

Dags att bumpa tråden:
-------
Även om jag givetvis (som frigjord kvinna) uppskattar den afrikanska storheten dom har i byxan, så är jag mindre lockad av deras invasion till Sverige. Det borde räcka med några utvalda och välutrustade älskare, för att sedan hålla stammen kontrollerad så att den inte förökar sig in absurdum.
Citera
2017-07-23, 22:39
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Vad du säger är alltså att miljöpartiet paradoxalt nog är det parti som kommer att minska utvandringen från Afrika mest av alla partier genom att mp vill stoppa klimatförändringarna?


Rädslan för klimatkrisen är en av orsakerna till att personer som Maria Ferm, Per Wirtén, Mymlan och Björn Wiman i princip struntar i frågor som gäller verkliga skäl till asyl, rättssäkerhet, demokrati m m. De ser *redan* framför sig en planet där havet stigit 10 meter, Grönland har smält och stora områden blivit öken eller halvöken - och anser att Sverige måste offras för de krav en sådan framtid (enligt dem) skulle ställa.
Citera
2017-07-24, 02:08
  #31
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Även om jag givetvis (som frigjord kvinna) uppskattar den afrikanska storheten dom har i byxan, så är jag mindre lockad av deras invasion till Sverige. Det borde räcka med några utvalda och välutrustade älskare, för att sedan hålla stammen kontrollerad så att den inte förökar sig in absurdum.

Svenska kvinnor får nöja sig med vad svenska män har att erbjuda.

Svenska kvinnor har levt i en föreställning att dom alltid förtjänar mer och bättre. Vi har sett hur svenska kvinnor tänker med könsorganet istället för hjärnan. Det är sorgligt att se svenska kvinnor falla för sina lustar och instinkter.

Den svenska kvinnan besitter, inom sig, förmågan att agera ansvarsfullt. Det är dags för den svenska kvinnan att vara den ansvarstagande starka kvinna som hon kan vara.
Citera
2018-11-25, 18:42
  #32
Medlem
GenesisPs avatar
Jag gissar att allt negativt afrikaner företar sig är på grund av rasismen från vita.

Snacka om att få alla sina så kallade fördomar bekräftade. Fördomar och stereotyper är inte tagna ur luften utan har manifesterats tillräckligt många gånger för att det ska bli en slags sanning i den allmänna beskrivningen av olika grupper. Givetvis inte hela sanningen, men ingenting som helt kan åsidosättas, heller, i bedömningen.

https://samnytt.se/sydafrikas-forsta...ing-av-agarna/

Citat:
Sydafrikas första ‘svarta bank’ kollapsar efter plundring av ägarna

Citat:
VBS Mutual Bank lovordades som Sydafrikas första bank som helt och hållet ägdes och sköttes av afrikaner. Ägarna mutade dock myndighetspersoner till att sätta in pengar på banken för att sedan stjäla allting.
Citera
2018-11-25, 19:48
  #33
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
En prognos är alltid en prognos, och ibland kan det bli ganska annorlunda mot vad man trodde. Höjs levnadsstandarden i Afrika kraftigt och folk där har arbete och mår hyfsat bra och det inte är alltför många krig, så lär de inte söka till Europa i samma utsträckning. Inte heller växer nog befolkningen i samma takt då.

Annars finns det här en befolkningsprognosdatabas på FN:s sajt där man kan testa olika scenarion (Low, Medium, High, Constat-fertility):
http://esa.un.org/wpp/unpp/panel_population.htm

Skulle det bli High som gäller så skulle siffrorna bli extrema. T,ex 1,26 miljarder invånare enbart i Nigeria. Men riktigt så illa blir det kanske inte.

Det finns en mer användarvänlig sajt som använder sig av FN data. Men, observera man kan inte lita på FN data när det kommer till detaljer, (liksom man inte kan lita på Eurostat data när det gäller detaljerna i deras prognoser). Detta beroende på att dessa organisationer använder sig av speciella statistiska metoder. Så har t.ex. Sverige ännu inte fått 10 miljoner invånare enligt FN. Men i det hela stora så stämmer säkert prognoserna.

http://www.worldometers.info/world-p...ble-historical

(lägg märket till att takten i den globala befolkningsökningen minskat kraftigt sedan 1968)
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback