• 1
  • 2
2013-07-19, 14:19
Bannlyst
När jag växte upp gick polisen på gator och torg till fots. Bara för 20 år sedan så var det samma poliser som patrullerade man kände till dom dom kände mig. Det var bra på så många sätt dels fick dom möta vanligt folk och dels hade dom bra koll på buset.

Nu för tiden är det bara utredare som känner mig å såna som mig de vanliga konstaplarna som åker i sina bilar byts ut hela tiden. Jag tror att om polisen var mer närvarande skulle färre problem uppstå och färre skulle bli omhändertagna misshandlade och skjutna.

NU snackar jag inte om Stockholm, Malmö eller Göteborg där är det omöjligt att skapa en relation med buset. Om dom inte 3 dubblar antalet Poliser så vi får tillbaka g.a hederliga kvarterspolisen.

Jag tror att vanliga Svensson också vill se polisen några gånger i veckan till fots på gatorna. Precis som Leif GH säger kör ut alla som sitter och trycker på sina kontor.

Till sist vi hade inte öppna gränser för 15- 20 år sedan, så just därför är det än viktigare att Polisen är ute och ser vad som händer.

Typ Tiggeri och folk som luras och säger att dom är döva och dom vanliga ficktjuvarna från g.a öststaterna.
Senast redigerad av Bejrut 2013-07-19 kl. 14:22.
Citera
2013-07-19, 14:36
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bejrut
När jag växte upp gick polisen på gator och torg till fots. Bara för 20 år sedan så var det samma poliser som patrullerade man kände till dom dom kände mig. Det var bra på så många sätt dels fick dom möta vanligt folk och dels hade dom bra koll på buset.

Nu för tiden är det bara utredare som känner mig å såna som mig de vanliga konstaplarna som åker i sina bilar byts ut hela tiden. Jag tror att om polisen var mer närvarande skulle färre problem uppstå och färre skulle bli omhändertagna misshandlade och skjutna.

NU snackar jag inte om Stockholm, Malmö eller Göteborg där är det omöjligt att skapa en relation med buset. Om dom inte 3 dubblar antalet Poliser så vi får tillbaka g.a hederliga kvarterspolisen.

Jag tror att vanliga Svensson också vill se polisen några gånger i veckan till fots på gatorna. Precis som Leif GH säger kör ut alla som sitter och trycker på sina kontor.

Till sist vi hade inte öppna gränser för 15- 20 år sedan, så just därför är det än viktigare att Polisen är ute och ser vad som händer.

Typ Tiggeri och folk som luras och säger att dom är döva och dom vanliga ficktjuvarna från g.a öststaterna.

Enklaste svaret är budget, svenska polisen har inte råd med att ha patrullerande poliser som förr. Nedskärningar är det enda svaret.
Citera
2013-07-19, 14:36
Medlem
Dom har inte slutat men det är alldeles för lite poliser som patrullerar. Det handlar väl om resurser, på festkvällar och helger kan det dock ses en del poliser i de städer jag har bott i iaf.
Citera
2013-07-19, 14:48
Medlem
Håller med. När jag var i New York på Manhattan hade dem 1-2 patrullerande poliser runt varje kvarter typ oavsett helg, vardag eller högtider.

Kändes hur tryggt som helst + att NY polisen flög på en så fort man kastade ett snickers papper på marken istället för soptunna.

Polisen kändes mycket mer livfull och aktiv där än de passiva svenska poliserna.
Citera
2013-07-19, 14:52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Enklaste svaret är budget, svenska polisen har inte råd med att ha patrullerande poliser som förr. Nedskärningar är det enda svaret.
Det finns ungefär lika många poliser som för 20 år sedan, så förklaringen finns inte i nedskärningar av antal poliser.
Citera
2013-07-19, 14:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv

Sen en sak till, nu är det fint väder och mkt är på gång hojjar på våra vägar som du säger festivaler och andra evenemang folk kör fulla och blir varma och bråkar.

Hur kan då Polisen tro att dom som 'yrkesgrupp' ska få ha semester Juli och Augusti när det är som mest att göra då?

Nu får jag väl Polisfacket på mig men borde inte resurserna koncentreras till sommaren?

Just nu är våra städer fulla av vikarier som inte ens hittar i våra städer

Jag jobbade på 80 -Talet på en industri som hade sin högsäsong på sommaren och man fick ta sin semester därefter.
Skärpning! En vanlig polis tjänar så pass bra att man borde kunna räkna med att få semester vår vinter höst.
Senast redigerad av Bejrut 2013-07-19 kl. 14:57.
Citera
2013-07-19, 15:31
Medlem
Gails avatar
Ja utomlands i tex Holland, Belgien Tyskland mm så ser man betydligt fler patrullerande poliser överallt tex gallerier, tågstationer och på gator och torg så klart. De länderna har nu förstått att folket vill ha mer säkerhet och mindre invandring.
Citera
2013-07-19, 15:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det finns ungefär lika många poliser som för 20 år sedan, så förklaringen finns inte i nedskärningar av antal poliser.

Det finns ungefär lika många poliser som för 20 år sedan sen dess har vi blivit säkert 800.000 pers mer i landet och nu för tiden är brotten grövre och straffen längre.

Då borde väl vi som land ur rättssynpunkt bli mer vaksamma. Tex personer som bråkar i en husvagn i skilsmässomånaden Juli slippa bli anhållna för bråk i flera dagar/veckor.

Bara för det finns nya Svenskar som slår skiten ur sina kvinnor för att det är ok hemma.
Innebär det inte att alla vanliga Svenskar som puttar sin kvinna på fyllan ska behandlas som det vore kvinnofridskränkning.

Bara för att man får problem med bilen och söker hjälp är man inte en väg Pirat. Eller om man anmäler sin bil stulen ska det till personliga rigorösa utredningar?

Närmare kontakt med medborgarna från polisens sida och många hederliga Svenskar skulle slippa en massa obehag.
Senast redigerad av Bejrut 2013-07-19 kl. 15:38.
Citera
2013-07-19, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Håller med. När jag var i New York på Manhattan hade dem 1-2 patrullerande poliser runt varje kvarter typ oavsett helg, vardag eller högtider.

Kändes hur tryggt som helst + att NY polisen flög på en så fort man kastade ett snickers papper på marken istället för soptunna.

Polisen kändes mycket mer livfull och aktiv där än de passiva svenska poliserna.
Det är för att de hade en borgmästare för en del år vid namn Rudi Guiliani, en riktig hårding före detta maffiaåklagare. När han tillträdde var N.Y en stad på dekis brottsligheten var enorm och skattebetalarna flyttade därifrån. Rudi sa att nu fick det vara nog och anställde 20 000 poliser samt sa till dem att köra med nolltolerans mot all form av brottslighet och det fungerade. Jag bodde ett par år i mitten på 80-talet i N.Y och det såg bedrövligt ut då, var på semester där 2002 helt förändrad stad. Räknas numera som en av världens säkraste städer. Tyvärr är polisen i Sverige bakbunden av de svaga politikerna som inte vill medge att brottlsigheten har ökat kraftigt i Sveriges större städer delvis pga invandringen.
Citera
2013-07-19, 16:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bejrut
Det finns ungefär lika många poliser som för 20 år sedan sen dess har vi blivit säkert 800.000 pers mer i landet och nu för tiden är brotten grövre och straffen längre.
Jag har inga siffror tillgängliga , men jag tror att det är samma antal poliser om man räknar/1000 invånare. Men skit samma, man ser inte direkt till dom på gatorna. Däremot har ju vissa kommuner istället anställt fotpatrullerande väktare i centrum, som gör det jobb som polisen inte gör.

Man kan väl anta att poliserna pysslar med annat, går på värdegrundsutbildning, jämställdhetsarbete, dialogutbildning mm.

Enligt GW så har Sverige Europas dyraste, men näst sämsta poliskår, om man ser till uppklarningen.
Citera
2013-07-19, 16:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Tyvärr är polisen i Sverige bakbunden av de svaga politikerna som inte vill medge att brottlsigheten har ökat kraftigt i Sveriges större städer delvis pga invandringen.

Jag har så klart åsikter om invandringen men om nu den är så bra för vårt land så bör vi rätta Polisens kostym efter det rådande läget? Bakläxa till justiteministern.

Det har inte gjorts något åt rådande läge ännu.. iaf.
Vill se mer Poliser på gator och torg precis som i andra europeiska länder. Låt inte konstaplarna sitta i sina bilar och missa verkligheten.

Jag har vänner som säger nu kommer glassbilen så smidiga är patrullerna när dom glider fram i sina bilar
Citera
2013-07-19, 16:58
Medlem
Varför ska du gå när du kan åka bil?
Man har inga krav på uppklarade brott eller någon annan procentsiffra som man måste hamna över, så varför jobba när man inte måste?

Det är roligare att åka runt i en bil i tempererat klimat än att gå runt o lukta svett, dessutom behöver man inte prata med massa svetton när man sitter i en bil. Its a win-win.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in