Flashback bygger pepparkakshus!
2013-07-18, 17:43
Medlem
DropoutBears avatar
Har alltid haft lyxen att leka med kameror som är för bra för mig egentligen. Först var det någon systemkamera från Nikon i tonåren, sen en äldre sony nex och nu i år vart det en Sony nex-7. Försökt pröva mig fram via trial and error vilket har lett till mycket frustration och någon inturad vettig bild här och där. Men tänkte svälja stoltheten och skynda på processen genom att faktiskt försöka läsa mig till lite kunskaper inom området så jag faktiskt förstår vad det är jag gör och varför istället för att gissa mig fram.

Med andra ord så söker jag tips på bra nybörjarguider. Om det finns något som rör just min kamera så att det är lättare att applicera kunskaperna så uppskattas det extra mycket.

Tack på förhand!
Citera
2013-07-18, 18:02
Medlem
Fjellrevens avatar
Till att börja med kan du söka på google på både kameran du använder samt "beginners guide" typ!

Själv sitter jag och kollar på olika "kurser" där hela tiden!

Kan rekommendera "Thatnikonguy", han har både genomgångar för produkter och för olika tips och tekniker!

Sedan kan jag rekommendera Scott Kelbys bokserie som heter Digital fotografi del 1-4! Han börjar från början så att säga och går sedan in på mer och mer avancerade saker!

Sedan är det så klart mycket trial and error, så sitt inte bara och läs i böcker ochmkolla på videos

Mvh
Citera
2013-07-18, 23:39
Medlem
XTRVGNZs avatar
Precis som föregående talare så ÄR det mycket "trial and error" som gäller. Jag tycker i alla fall att det är det som har hjälpt mig bäst, även om det så klart kan vara nyttigt att läsa nybörjarguider. Men att ändra inställningarna och se hur det påverkar bilden har för mig varit det bästa sättet att lära mig hantera kameran och kunna "veta i förväg" ungefär hur jag ska ställa in det för att få den bild jag vill ha.

Lycka till med fotograferandet!
Citera
2013-07-19, 20:25
Medlem
DropoutBears avatar
Vänliga, hjälpsamma svar uppskattas alltid. Tack!
Citera
2013-08-06, 21:47
Medlem
sök på din kameramodell på youtube, finns hur många videoguider som helst. behöver iof inte vara just din modell men det finns massor....
Citera
2013-08-07, 02:38
Medlem
Urijahs avatar
Det bästa och kanske det ända sättet att bli bra är att testa dig fram. Du kan ju i princip ta obegränsat med bilder med en digitalkamera.

Kan rekommendera följande kanaler på YouTube;

ThatNikonGuy
DigitalRevTv
FroKnowsPhoto

Sök på saker som "f-stop", "shutterspeed" och "ISO" på YouTube. Lärde mig mycket mer av att kolla på filmer än att läsa när jag var nybörjare.
Citera
2013-08-07, 09:23
Medlem
Serge Ramelli är bra också,
http://www.youtube.com/channel/UCyaDDjiNgWX-uRXOx6LPsYQ

Speciellt på redigering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem