• 1
  • 2
2013-07-18, 12:33
Medlem
min månadsinkomst: 2365. Årsinkomst: 28380kr. Hittat lägenhet på 25kvadrat. 1900 i hyra. När jag beräknar står det såhär: "
Ditt preliminära bostadsbidrag beräknas till
0 kronor per månad
Anledning till att bostadsbidraget beräknas till 0 kronor kan bero på att din inkomst är för hög eller att din bidragsgrundande bostadskostnad är för låg" Jag har prövat att ändra boendeytan för att kolla om det ändras något. Men nej. fortrande noll. Läste detta på en sidan " Du kan söka bostadsbidrag om du är mellan 18 och 28 år och din hyra överstiger 1 800 kronor per månad. Har du barn gäller andra regler." det gör denna lägenhet. Så jag testade att ändra att jag har 800kr i årsinkomst, 5000 osv osv. Nej fortfarande noll.

Läste även detta: Bra att tänka på angående bostadsbidraget:
· Din inkomst får inte vara högre än 77 000 kr / år. Jag har ju 28 000 kr / år.

Sen läste jag detta "På ansökan ska du ta upp dina inkomster för hela året du söker bostadsbidrag för. När det gäller studiemedel tar du upp 80 procent av bidragsdelen som inkomst" ska jag då ta 80% av av alla mina 2365kr eller bara på studiebidraget?

Jag bör väl ha rättighet till iaf dendär 100lappen i bostadsbidrag? eller har dom somsagt ändrat så hyran måste vara högre?
Citera
2013-07-18, 12:51
Medlem
Aimberts avatar
Om man stoppar in lite olika variabler i uträknaren märker man att man bara får bidrag för kostnader som överstiger 1900:-. Om det är fel på räknaren eller texten (där de skriver 1800:-) vet jag inte. Du kan ju skicka ett mejl och fråga.

Edit: Din inkomst behöver du inte direkt fundera på. Den är alldeles för låg för att ens vara i närheten av att påverka bidraget.
Citera
2013-07-18, 14:55
Medlem
Fantomsmaertas avatar
har du studiemedel plus lon?
Citera
2013-07-18, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Om man stoppar in lite olika variabler i uträknaren märker man att man bara får bidrag för kostnader som överstiger 1900:-. Om det är fel på räknaren eller texten (där de skriver 1800:-) vet jag inte. Du kan ju skicka ett mejl och fråga.

Edit: Din inkomst behöver du inte direkt fundera på. Den är alldeles för låg för att ens vara i närheten av att påverka bidraget.
Får pröva å mejla eller ringa någon dag då. för jag läste ju att de va 1800. och min hyra är 1900 då bör jag ju få en 100lapp iaf. Visst, en hundrig är inte mycket men e ju iaf nånintg när man lever fattigt
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
har du studiemedel plus lon?
Har mitt studiebidrag på 1050. Sen inackorderingtillägg för det är långt från mitt föräldrarhem till skolan. Från inack..... får jag 1305 eller något sånt.
Citera
2013-07-18, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kardantunnel
Får pröva å mejla eller ringa någon dag då. för jag läste ju att de va 1800. och min hyra är 1900 då bör jag ju få en 100lapp iaf. Visst, en hundrig är inte mycket men e ju iaf nånintg när man lever fattigt
Bostadsbidrag fungerar inte som så att du får det som överstiger 1800 i bidrag tror jag.
Citera
2013-07-19, 00:00
Medlem
Hade hyran legat på 2000 hade du fått 100kr.
Citera
2013-07-19, 00:12
Medlem
Jag skulle tro att det beror på att de avrundar till närmsta hundralapp eller något.
Citera
2013-07-19, 11:08
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:

Har mitt studiebidrag på 1050. Sen inackorderingtillägg för det är långt från mitt föräldrarhem till skolan. Från inack..... får jag 1305 eller något sånt.

vet du sakert att inackorderingtillägg raknas som inkomst?
Citera
2013-07-19, 14:45
Medlem
Citat:
vet du sakert att inackorderingtillägg raknas som inkomst?
Nej inte säkert. Men jag antar att de bör räknas som inkomst...
Citera
2013-07-19, 14:50
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Nej inte säkert. Men jag antar att de bör räknas som inkomst...

kolla upp det isf, en del bidrag osv raknas inte som inkomst
Citera
2013-07-19, 22:40
Medlem
Citat:
kolla upp det isf, en del bidrag osv raknas inte som inkomst
Det räknades inte. Dock visade sig att hyran är för låg för BB.. Så får knega extra, och leta efter stipendium och se om jag får napp där.
Citera
2013-07-20, 08:43
Medlem
Citat:
Det räknades inte. Dock visade sig att hyran är för låg för BB.. Så får knega extra, och leta efter stipendium och se om jag får napp där.

Deppa inte för det, tänk så här, du har ett billigt boende.

Hade du haft högre hyra så hade inte bostadsbidraget gjort att det blivit billigare än det du har nu. Så då hade du behövt jobbat ännu mer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in