2013-07-18, 12:06
Medlem
deltoros avatar
Jag har en tung tjock-tv på hjul som jag ska slänga. Jag bor 3 tr upp utan hiss & har ingen lust att vänta på att någon kan hjälpa mig, så jag vill få ut den själv - utan att ha sönder den.

Någon som har tips? Lägga ner den "på rygg" på en matta & dra, kan det funka tro?

Tack på förhand!
Citera
2013-07-18, 12:25
Medlem
TheShapes avatar
Min gamla "tjockis-TV", 32" vägde drygt 50 kilo. Vet inte hur stor din TV är, men knappast något som du ska ta på ryggen, om du är osäker på att överhuvudtaget få ner den. Och hur tänker du när du säger "på matta"? Trappor är inte precis platta, vet du.

Varför vill du inte be någon om hjälp? Är säker på att en granne ställer upp, om du frågar lite trevligt. Glöm inte att lyfta med benen bara, och inte ryggen
Citera
2013-07-18, 12:27
Medlem
Kanske inte på en matta men på en träskiva något större än TV:n. Då studsar den inte så mycket. Spänn fast den med spännband på alla håll och sen är det bara att dra ner den. Lycka till!
Citera
2013-07-18, 15:56
Medlem
LadyMysticas avatar
Def. ingen garanti, men min mamma lyckades bli av med sin tjock-tv via blocket. Bortskankes mot avhamtning. Hon fick en del samtal faktiskt, gjorde mig forvanad iaf.
Citera
2013-07-18, 17:37
Moderator
rotadents avatar
Jag bar ned en gammal 32" tjock-TV själv för två trappor, sista trappan så släpade jag den på en matta för att spara ryggen. Så ja, mattförslaget kan funka, men passa dig så den inte skenar så att säga... Det är lätt att den åker av, att man tappar kontrollen över ekipaget eller att det tar tvärstopp så TV:n rullar iväg. Det är verkligen ena jävla åbäken de där tjock-apparaterna. Tror den jag hade vägde över 50 pannor precis som TheShape säger. Ett annat alternativ är att ta ett trappsteg i taget med en pirra om du har tillgång till en sån?

Det är så behändigt med nyare apparater, där lyfte jag upp vår 42" på stativet själv och har burit runt på den utan problem. Den väger nog drygt hälften så mycket...
Citera
2013-07-18, 17:37
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheShape
Min gamla "tjockis-TV", 32" vägde drygt 50 kilo. Vet inte hur stor din TV är, men knappast något som du ska ta på ryggen, om du är osäker på att överhuvudtaget få ner den. Och hur tänker du när du säger "på matta"? Trappor är inte precis platta, vet du.

Varför vill du inte be någon om hjälp? Är säker på att en granne ställer upp, om du frågar lite trevligt. Glöm inte att lyfta med benen bara, och inte ryggen

Tack för svar!
Tänkte en matta av grövre typ & att jag skulle låta tv´n liksom glida ner för trappstegen men det är nog en lösning som funkar bättre i teorin än i praktiken!

Hmm, jag behöver kanske bli lite bättre på att be om hjälp & släppa "kan själv"-tänket ibland
Citera
2013-07-18, 17:38
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smulemorran
Kanske inte på en matta men på en träskiva något större än TV:n. Då studsar den inte så mycket. Spänn fast den med spännband på alla håll och sen är det bara att dra ner den. Lycka till!

Låter som en jättebra lösning ju, tack!!!
Citera
2013-07-18, 17:39
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Def. ingen garanti, men min mamma lyckades bli av med sin tjock-tv via blocket. Bortskankes mot avhamtning. Hon fick en del samtal faktiskt, gjorde mig forvanad iaf.

Min är trasig annars var det en bra idé, tack !
Citera
2013-07-18, 17:42
Medlem
Enzymes avatar
Har du inga starka vänner eller kanske grannar som ser grova ut som du kan fråga? Hade definitivt ställt upp om jag var dig granne
Citera
2013-07-18, 17:44
Medlem
Anti-WOGs avatar
Det är bara ta ett bra tag på tv'n och bära ner den, så länge du trycker tv'n mot kroppen så är det inga problem.
Jag har själv burit ner flera apparater utan några som helst problem. man får väl åtminstone släpa ner 1-3 tjock-tv i veckan. (jobbar som flyttgubbe)
Citera
2013-07-18, 17:44
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag bar ned en gammal 32" tjock-TV själv för två trappor, sista trappan så släpade jag den på en matta för att spara ryggen. Så ja, mattförslaget kan funka, men passa dig så den inte skenar så att säga... Det är lätt att den åker av, att man tappar kontrollen över ekipaget eller att det tar tvärstopp så TV:n rullar iväg. Det är verkligen ena jävla åbäken de där tjock-apparaterna. Tror den jag hade vägde över 50 pannor precis som TheShape säger. Ett annat alternativ är att ta ett trappsteg i taget med en pirra om du har tillgång till en sån?

Det är så behändigt med nyare apparater, där lyfte jag upp vår 42" på stativet själv och har burit runt på den utan problem. Den väger nog drygt hälften så mycket...

Tack för svar, ni är så snälla här på Flashback!

Det var det jag tänkte på, att den kan skena, ser framför mig hur jag hittas mosad mellan väggen & tv´n, känns som ett ytterst fånigt sätt att dö på!

Skönt att höra att nya är så pass lätta, införskaffandet av en ny tv känns betydligt lättare än bortforslandet av en gammal!!
Citera
2013-07-18, 17:47
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Har du inga starka vänner eller kanske grannar som ser grova ut som du kan fråga? Hade definitivt ställt upp om jag var dig granne

Du låter som en riktigt god granne!

Har starka vänner men jag är en sån som alltid vill klara sig själv, ska jobba lite på att dämpa den egenskapen faktiskt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in