2013-07-18, 00:20
Medlem
FBMinchias avatar
Problemet är att få den någorlunda hållbar.
Det är ju inget svårt att koka en massa torkade chilifrukter tills de blir mjuka och sedan mixa.

Frågan är om det lönar sig att tillsätta salt eller något annat. Jag vill ju helst ha chilismaken så ren som möjligt när jag ska använda den i maten. Någon som kan det här?
Citera
2013-07-20, 11:40
Medlem
FBMinchias avatar
Bumpar denna, men det fanns lite nyttigt att hitta på google. Jag hade bråttom sist, så jag tog helt enkelt en tesked citronsyra och en tesked salt och tillsatte. Mängden slätmixad chili/vatten motsvarade en stor patentburk eller vad de heter. Sedan in i ugnen i >80 grader i en halvtimme.

Testade sedan en tsk i en tomatsåsvariant och det blev riktigt hett och bra. Smakade lite innan och kunde inte urskilja speciellt mycket vare sig sälta eller syra, så om detta håller bra utan mögel i kylen så är experimentet lyckat.
Citera
2013-07-20, 12:06
Medlem
MeanMEs avatar
Kolla in hur man gör sylt.
Koka burkarna, lock, och röran så funkar det nog.
Svårt att se det skulle vara någon skillnad.
Kan ju skippa att göra det med evt vinäger i och tillsätta den efter uppkoket.
Citera
2013-07-20, 13:07
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Kolla in hur man gör sylt.
Koka burkarna, lock, och röran så funkar det nog.
Svårt att se det skulle vara någon skillnad.
Kan ju skippa att göra det med evt vinäger i och tillsätta den efter uppkoket.
Tror inte jag behöver koka burken om den står fylld ända upp med locket på i ugnen en stund.

Egentligen var jag nog mest fundersam över det här med tillsatt syra och salt etc, och hur det skulle påverka smaken. I mitt fall inget påtagligt, men jag vet att vissa av dessa såser som man köper är liksom dränkta i saltlake eller andra saker som ger andra smaker än den rena chilismaken. Ibland passar dessa smaker inte in.

Hittade en jättepåse torkade chilifrukter i en thai-affär för 16 bagis. Så som jag gjort nu så underlättar det så fort jag vill ha lite hetta i något.
Citera
2013-07-20, 13:40
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Tror inte jag behöver koka burken om den står fylld ända upp med locket på i ugnen en stund.

Egentligen var jag nog mest fundersam över det här med tillsatt syra och salt etc, och hur det skulle påverka smaken. I mitt fall inget påtagligt, men jag vet att vissa av dessa såser som man köper är liksom dränkta i saltlake eller andra saker som ger andra smaker än den rena chilismaken. Ibland passar dessa smaker inte in.

Hittade en jättepåse torkade chilifrukter i en thai-affär för 16 bagis. Så som jag gjort nu så underlättar det så fort jag vill ha lite hetta i något.
Jag följer min mors och mormors gamla råd och kokar alltid burkarna.
Nödvändigt idag med den renhet i råvarorna och de bekämpningsmedel som används?
Vet inte, men lite traditioner kan man hålla vid liv i vilket fall.

Syra och salt det hjälper ju till att öka hållbarheten betydligt.
Till sambal tycker jag ris/vitvinsvinäger hör till, vill ha en liten syrlighet i denna.
Men det är ju upp till var och en, man snurrar ju inte ihop något man inte gillar liksom...
Hoppas det blir en hit för dig, lite coolt att kunna bjuda familj och polarna på egengjorda prylar.

Brukar göra min på chili, tomat, fisksås, ingefära, lök, vitlök och caschewnötter, limesaft/vinäger och evt salt, lite beroende på vad som finns hemma. Free wheelar rätt mycket i köket, man tager vad man haver liksom. Oftast blir det bra, annars tar matvraket (vovven) hand om det, han är som en industridammsugare vad beträffar mat.
Citera
2013-07-20, 14:22
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jag följer min mors och mormors gamla råd och kokar alltid burkarna.
Nödvändigt idag med den renhet i råvarorna och de bekämpningsmedel som används?
Vet inte, men lite traditioner kan man hålla vid liv i vilket fall.

Syra och salt det hjälper ju till att öka hållbarheten betydligt.
Till sambal tycker jag ris/vitvinsvinäger hör till, vill ha en liten syrlighet i denna.
Men det är ju upp till var och en, man snurrar ju inte ihop något man inte gillar liksom...
Hoppas det blir en hit för dig, lite coolt att kunna bjuda familj och polarna på egengjorda prylar.

Brukar göra min på chili, tomat, fisksås, ingefära, lök, vitlök och caschewnötter, limesaft/vinäger och evt salt, lite beroende på vad som finns hemma. Free wheelar rätt mycket i köket, man tager vad man haver liksom. Oftast blir det bra, annars tar matvraket (vovven) hand om det, han är som en industridammsugare vad beträffar mat.
Oj.
Det var en rejäl samling ingredienser. Jag tycker det är enklare att jobba med en smak i taget för det mesta, men det finns ju vissa skräddarsydda blandningar som är bra att ha färdigt, typ thaicurry-pasta.

Det är nog inte exakt sambal jag är ute efter heller, utan bara en sås med endast stark chilismak som går att ha i det mesta.
Citera
2013-07-24, 20:15
Medlem
Jag brukar göra chiliolja. Köp (eller odla och torka) torkad krossad chili, häll det i en burk/flaska & häll på ungefär dubbla mängden olja (olivolja tycker jag är godast). Låt stå & dra i 3-4 veckor, skaka runt lite de första dagarna. Oljan är wicked i nudlarna, på pastan eller var fan du vill ha lite hetta. Det som är kvar liknar sambal en hel del, tror kanske att man ska dutta i lite vinäger för att komma närmare originalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in