Citat:
Ursprungligen postat av
FBMinchia
Tror inte jag behöver koka burken om den står fylld ända upp med locket på i ugnen en stund.
Egentligen var jag nog mest fundersam över det här med tillsatt syra och salt etc, och hur det skulle påverka smaken. I mitt fall inget påtagligt, men jag vet att vissa av dessa såser som man köper är liksom dränkta i saltlake eller andra saker som ger andra smaker än den rena chilismaken. Ibland passar dessa smaker inte in.
Hittade en jättepåse torkade chilifrukter i en thai-affär för 16 bagis. Så som jag gjort nu så underlättar det så fort jag vill ha lite hetta i något.
Jag följer min mors och mormors gamla råd och kokar alltid burkarna.
Nödvändigt idag med den renhet i råvarorna och de bekämpningsmedel som används?
Vet inte, men lite traditioner kan man hålla vid liv i vilket fall.
Syra och salt det hjälper ju till att öka hållbarheten betydligt.
Till sambal tycker jag ris/vitvinsvinäger hör till, vill ha en liten syrlighet i denna.
Men det är ju upp till var och en, man snurrar ju inte ihop något man inte gillar liksom...
Hoppas det blir en hit för dig, lite coolt att kunna bjuda familj och polarna på egengjorda prylar.
Brukar göra min på chili, tomat, fisksås, ingefära, lök, vitlök och caschewnötter, limesaft/vinäger och evt salt, lite beroende på vad som finns hemma. Free wheelar rätt mycket i köket, man tager vad man haver liksom. Oftast blir det bra, annars tar matvraket (vovven) hand om det, han är som en industridammsugare vad beträffar mat.