Citat:
Ursprungligen postat av
Cineasten
Vad ska du in i Spökhuset att göra om du inte vill bli skrämd? Poängen med Spökhuset ÄR just att man som besökare ska bli skrämd. Är du inte redo för det får du ge fan i att gå dit. Det finns inget försvar för att misshandla oskyldiga människor.
Det är just det här som är problemet. Folk som ständigt går runt och väntar på en anledning att få slå andra på käften. Det är ett samhällsproblem oavsett gärningsmännens etnicitet men det blir förstås extra allvarligt när gm är invandrare eftersom såna här incidenter skapar onödiga motsättningar mellan infödda svenskar och invandrare. Om de nu vill slippa allt rasisttjafs kanske de skulle ändra sitt eget betéende i förebyggande syfte? De förstör ju inte enbart för de som blir misshandlade, de förstör även för sig själva och för alla de invandrare som inte går runt och slår ned folk eftersom den sistnämnda gruppen klumpas ihop med ligisterna.
Folk som gör sig skyldiga till den här typen av oprovocerad misshandel borde f.ö. dömas mycket hårdare än de görs idag för att markera hur allvarligt samhället ser på problemet. Man ska inte komma undan med skyddstillsyn, lite böter/skadestånd eller nån månads fängelse.
Fast jag går inte omkring och letar en anledning till att slå folk på käften. Jag har inte ens varit nära tjafs på krogen eller ute i det övriga livet.
Det jag menade var egentligen att vissa rörelser i kroppen kan vara reflexmässiga och ske utan att man ens vill det. Jag säger inte att det var så i just detta fall. Jag säger att det KAN vara så. Att vissa kanske går in där med tex sina barn (fast dom själva inte vill det) och reagerar reflexmässigt på att en skrämmer skiten ur dig. Detta är ett exempel taget ur luften bara.
Jag själv har inte besökt Spökhuset sen jag var liten och planerar inte heller att göra det.
Jag tycker också att oprovocerat våld (våld överlag förutom nödvärn) ska dömas mycket hårdare.
Jag säger bara att det kanske kan ha varit en reflexmässig olyckshändelse. Att det inte nödvändigtvis behöver vara blattar som springer omkring.