• 1
  • 2
2013-07-17, 11:45
Medlem
ska grilla kanin ikväll

hörde av en snubbe häromdagen att den helst skulle förkokas med vitt vin och rosmarin. lät bra tyckte jag men nu står jag där och vet inte hur? ska bitarna kokas i vatten + vitt vin eller bara vitt vin? hur länge ska det kokas? är det bara att koka , sen på grillen eller ska det stå och dra sig före? vad nu det innebär

har ingen avancerad grill ska tilläggas, bara klotgrill. så det lät rimligt det här med att förkoka
Citera
2013-07-17, 12:00
Medlem
Harrison_Fords avatar
de ska bara kokas i vinet + kryddorna. släng gärna i lite rotfrukter också, kan bli gott. koka så köttet blir mört sedan grillar du det så de får lite färg. vinet kommer reducera de kan du göra en riktigt god sås på om du vill sen, slänga i grädde och låta de koka lite mer. ta ett torrt vin.

linda i köttet i folie sedan låt de vara 10 min - 15 min då är de riktigt saftigt sen
Senast redigerad av Harrison_Ford 2013-07-17 kl. 12:52.
Citera
2013-07-17, 12:17
Medlem
rayraviolis avatar
Är det verkligen nödvändigt?
Citera
2013-07-18, 09:17
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Ja för att vara säker på att köttet blir ordentligt upphettat raktigenom
Citera
2013-07-18, 10:27
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Ja för att vara säker på att köttet blir ordentligt upphettat raktigenom

Ok, men det går ju bra att grilla såväl kyckling som fläskkött utan att förkoka. Läste lite dock. Tydligen kan kaninköttet kräva lite längre tillagning för att inte bli torrt och tråkigt och då kan ju förkokning vara en lämplig metod.

Personligen hade jag kört grovt uppstyckat kött i kort med vätska (vitt vin och vatten, kanske torr cider om man är i experimenttagen) i stekgryta i ugnen under lock. Pepparkorn, lagerblad och nån örtkrydda som smaksättning. Inga vassa smaker för det är ju ett milt kött. Kör tills köttet börjar släppa från benen. Sen avsvalning i spadet. Pensling med olja innan grill, ge fin grillyta och lägg åt sidan på grillen för uppvärmning rakt igenom.

Obs: Jag kan inget om att tillaga kanin. Är bara lite hungrig och matlagningssugen! Se mitt förslag som inspiration och utgångspunkt för diskussion. Jag vill inte heller släppa idén om att förkokning inte är nödvändig, men kanske krävs det lite mer avancerad grillning under längre tid. Kanske ska köttet rimmas innan.
Citera
2013-07-18, 11:51
Medlem
Citat:
Ok, men det går ju bra att grilla såväl kyckling som fläskkött utan att förkoka. Läste lite dock. Tydligen kan kaninköttet kräva lite längre tillagning för att inte bli torrt och tråkigt och då kan ju förkokning vara en lämplig metod.

Personligen hade jag kört grovt uppstyckat kött i kort med vätska (vitt vin och vatten, kanske torr cider om man är i experimenttagen) i stekgryta i ugnen under lock. Pepparkorn, lagerblad och nån örtkrydda som smaksättning. Inga vassa smaker för det är ju ett milt kött. Kör tills köttet börjar släppa från benen. Sen avsvalning i spadet. Pensling med olja innan grill, ge fin grillyta och lägg åt sidan på grillen för uppvärmning rakt igenom.

Obs: Jag kan inget om att tillaga kanin. Är bara lite hungrig och matlagningssugen! Se mitt förslag som inspiration och utgångspunkt för diskussion. Jag vill inte heller släppa idén om att förkokning inte är nödvändig, men kanske krävs det lite mer avancerad grillning under längre tid. Kanske ska köttet rimmas innan.

Jag har lagat kanin ett par gånger och godast har det blivit i gryta. Jag grillade direkt en gång och det blev segt och torrt och så skulle jag absolut inte göra. Som jag ser det har du två alternativ om du ska grilla:

1. Förkoka i vin som du är inne på. Välj kanske att ha lite rosmarin eller salvia i koket, båda passar bra till kanin. Sen skulle jag nog ha något lite sött i en glace att pensla med innan direkt grillning med locket på.

2. Grilla kaninen hel indirekt. Gör en rubb på torkad rosmarin, svartpeppar, salt och lite socker förvärm grillen. Använd typ åtta briketter som du tänder ordentligt i rör och lägg den sedan i ena änden av grillen. Lägg kaninen på galler i andra änden över en aluiniumform. Fösök hålla nere temperaturen i grillen mellan 100-120 °C. Det kräver lite trixande och det är oerhört viktigt att du inte har för mycket kol/briketter. Låt stå så i ungefär fem timmar. Titta till temperaturen och öppna inte för ofta. Gör sedan i ordning för direkt grillning och grilla enligt ovan med nån typ av glace. Det tror jag kan bli riktigt smaskigt.
Citera
2013-07-18, 14:38
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ser det som helt meningslöst faktiskt.
Känns som man kommer övertillaga kaninen, och få en torr tråkig smak på sin kanin.
Citera
2013-07-19, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ser det som helt meningslöst faktiskt.
Känns som man kommer övertillaga kaninen, och få en torr tråkig smak på sin kanin.

Har du ätit kanin eller lagat kanin? Vill man använda annat än de lillfingertjocka filéerna så skulle jag säga att det är nödvändigt
Citera
2013-07-19, 08:40
Medlem
dePauls avatar
Den vanligaste metoden att tillaga kanin är genom bräsering.

1. Skär kaninen i större bitar med tillhörande skelettdelar

2. Torka av den och salta, samt peppra

3. Lägg den i en tättslutande plastpåse och försök ta ut så mycket luft som möjligt. Låt ligga i minst 4 h.

4. Hetta upp en stekgryta med hälften neutral matolja och hälften smör

5. Vänd kaninköttet i vetemjöl och börja med att ge deg en fin yta i grytan. Under tiden som kaninen sauteras så hackar man lök och finhackar vitlök

6. Ta ut kaninköttet när det är vackert gyllene runtom

7. Lägg i lök och vitlök och i grytan och fräs en stund. Addera sedan valbara kryddor och en skvätt vitt vin och reducera vinet till hälften

8. Lägg tillbaka kaninköttet och gå in med fond/buljong. Kyckling- eller kalvbuljong brukar funka väl. Täck köttbitarna till ca hälften av deras volym

9. När köttet börjar bli mört så tillsätter man små petit pois (gröna ärter), grädde samt eventuellt en nypa socker. Smaka eventuellt av med mer salt och nymalen peppar. Toppa med färsk persilja

10. Servera gärna med Spätzle eller annan pasta. Funkar förstås väl tillsammans med potatis, potatismos och till och med ris

~Paul~

PS Att grilla kanin är att gå över ån efter vatten. Det blir varken bättre eller lättare att tillaga
Citera
2013-07-19, 10:17
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Den vanligaste metoden att tillaga kanin är genom bräsering. <klipp>

Det receptet liknade mycket vad man gör med tjäder tex.

Det jag fuskar med är att hacka ner bacon eller nåt annat fett som får sjuda med. Tja med fågelskrället då, kanin har jag inte lagat.
Citera
2013-07-19, 13:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Har du ätit kanin eller lagat kanin? Vill man använda annat än de lillfingertjocka filéerna så skulle jag säga att det är nödvändigt
Ätit hundratals kaniner.
Citera
2013-07-19, 13:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Det receptet liknade mycket vad man gör med tjäder tex.

Det jag fuskar med är att hacka ner bacon eller nåt annat fett som får sjuda med. Tja med fågelskrället då, kanin har jag inte lagat.
Precis. Man kan ha bacon också i den aktuella rätten men personligen anser jag att det tar över för mycket med tanke på kaninens något diskreta smak.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in