• 1
  • 2
2013-07-17, 03:22
Medlem
Om man ska ställa 1 fråga om livet, och bara 1, för att få ut ett så bra svar som möjligt, vilken ska man ställa?

Diskutera er gärna fram till ett svar och lämna inte bara en massa one-liners.
Citera
2013-07-17, 03:27
Medlem
MADONs avatar
Vad händer efter livet - dvs döden..
Citera
2013-07-17, 03:28
Medlem
Gasentusiasts avatar
din var rätt bra?
Citera
2013-07-17, 03:30
Medlem
Bonnatorps avatar
Bra och bra... Hur definierar man kvalitén på ett svar utan att ha någon konkret parameter att uppfylla i sammanhanget?
Vem ska svara???
Citera
2013-07-17, 03:34
Medlem
Ravenboxs avatar
Den största frågan är varför vi människor ser oss som fullständigt särskiljande och speciella i förhållande till andra tingest.
Kan inte alla bara inse att vi är simpla organismer som för eller senare kommer att dö? Det behöver inte finnas någon "deeper meaning" för att vi har fått för oss att vi lever.
Citera
2013-07-17, 03:38
Medlem
Snyltmasens avatar
Menar du en fråga oss dödliga emellan, eller menar du en fråga till "gud fader" himself ?

Vad är meningen med livet ? Det känns som den fråga jag skulle ställa.
Citera
2013-07-17, 03:42
Medlem
Ravenboxs avatar
se upp för följande formulering bara: "whats the answer to life the universe and everything"
Citera
2013-07-17, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyltmasen
Menar du en fråga oss dödliga emellan, eller menar du en fråga till "gud fader" himself ?

Vad är meningen med livet ? Det känns som den fråga jag skulle ställa.

Oss dödliga vore fördelaktigt för att kunna få ett svar. Min tanke med tråden är att vi utarbetar en effektiv fråga.
Citera
2013-07-17, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenbox
se upp för följande formulering bara: "whats the answer to life the universe and everything"

Effektiv.

Vad betyder våra frågor? Vad grundar dom sig i? Frågor är ju bara en ordlek, ett yttrande från en tanke. En känsla. En färdig tanke är ju utarbetad, vad grundar sig tankar i?

När jag ställde frågan i trådstarten så hade jag en agenda, för att förse mig själv med mer information, om nånting jag egentligen inte har riktig koll på, jag vet inte ens själv vad jag vill veta, mina verkliga funderingar är här över. Översatt från mig till tanke till text.
Senast redigerad av ivanivan 2013-07-17 kl. 03:58.
Citera
2013-07-17, 04:12
Medlem
Hallonrems avatar
Man måste tänka på att inte fråga allt för stor fråga. TIll exempel, "Vad är meningen med livet?". Jag är väldigt säker på att människan ALDRIG kommer förstå sig på meningen med livet och jag tror inte man kan summera slutsatsen. Boken "Liftarens guide till galaxen", en scen i boken/filmen så är det en super dator som får fram svaret med livet och det är en summa. 42 tror jag det var. Jag tolkar det som vi inte förstår oss på svaret, även om vi får det framför oss.
Citera
2013-07-17, 04:36
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonrem
Man måste tänka på att inte fråga allt för stor fråga. TIll exempel, "Vad är meningen med livet?". Jag är väldigt säker på att människan ALDRIG kommer förstå sig på meningen med livet och jag tror inte man kan summera slutsatsen. Boken "Liftarens guide till galaxen", en scen i boken/filmen så är det en super dator som får fram svaret med livet och det är en summa. 42 tror jag det var. Jag tolkar det som vi inte förstår oss på svaret, även om vi får det framför oss.
Meningen med livet är en bra och enkel fråga. Den kan var och en ställa sig och fundera på. Svaret skiftar mellan individer och i vilken period man är i livet. Svår att besvara, men nyttig att ställa.
Citera
2013-07-17, 06:24
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenbox

42

Kul att någon annan läser lite trevliga böcker.

Men, "vad finns bortom det oändliga" är väl nåt jag funderat på. Tex ett oändligt universum... om det inte är runt så måste det ju finnas nåt bortom det i alla fall...

Fattar inte oändlighet helt enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in