2013-07-16, 20:45
Medlem
Kellermeisters avatar
Okej, en lng historia - ska frska vara kort och koncis.

1. Jag har bytt ut kket i min lgenhet och anvnde IKEAs serie Faktum. Vi hade kpt allting, men skadat en tckskiva till ett hgskp i transporten hem.
2. IKEA har bytt ut sitt kkssystem och kompletteringsvaror finns inte lngre att kpa i varuhusen, utan man fr dem hemlevererade. Vi bestllde en tckskiva med hemleverans den 9 juli, allting bokades frn varuhuset.
3. Vi bokar in en fotograf infr frsljning av lgenheten. Vi bokar med lite framfrhllning, eftersom vi inte alltid r s snabba. Bokas till den 19 juli.
4. IKEA hr av sig och sger att de inte kan leverera den utlovade dagen utan frst dagen efter. D det inte alls funkar med vra scheman fr leveransen ombokas till idag, 16 juli.
5. Varan kommer hem till oss utlovad dag.
6. Varan r trasig och skadad i ena kanten, ngot vi upptcker nr vi packar upp skivan fr att montera upp den. Syntes inte p utsidan p paketet nr vi snabbt kollade ver det vid leverans.
7. Jag ringer till IKEA och reklamerar, inom ungefr 30 minuter efter leverans.
8. IKEA "kan inte gra ngot" trots att jag frklarar situationen, utan kan leverera varan frst 30 juli - dock sjlvklart gratis och att de tar tillbaka den trasiga skivan.

Min frga r helt enkelt, vad kan jag krva i den hr situationen. Risken finns att vi mste skjuta upp fotografering och drmed frsljning av lgenheten, och drmed ven kp av huset som vi skrivit kontrakt p. Kan jag p ngot stt "tvinga fram" en snabbare leverans med std i lagen?
Citera
2013-07-16, 20:51
Medlem
INTPs avatar
Om dom inte kan leverera fr att det inte finns ngot att leverera fre den 30:e r det nog svrt att tvinga fram en snabbare leverans.

Lgg p den skadade skivan lst, fotografera ur vinklar dr skadan inte finns/grejer som dljer den/redigera bort den p bilden, montera den nya friska skivan nr den levererats.
Citera
2013-07-16, 21:05
Medlem
Kellermeisters avatar
Fast varorna finns ju, bara att de r uppe p deras centrallager och det tar ett gng dagar innan de kan skicka ut den typ..

Det r en skiva som ska sitta p utsidan av ett skp och som mste skruvas fast. Det r gjort och vi fr vl helt enkelt vara tydliga med att den ska bytas mot en hel, men det r jvligt surt och tradigt.

(Och ja, vi fick tillstnd frn kundtjnst att skruva upp den, fast den ska bytas, det kontrollerades noga frst..)
Citera
2013-07-16, 21:44
Medlem
Stt upp dem trasiga och ta kort fr att sedan stts upp den nya nr den har levererats. Antagligen det smidigaste sttet.
Citera
2013-07-16, 21:48
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensoch
Stt upp dem trasiga och ta kort fr att sedan stts upp den nya nr den har levererats. Antagligen det smidigaste sttet.

nu var ju inte frgan egentligen hur jag ska lsa detta p bsta stt med fotografering, utan om jag kan krva ngot frn IKEA och vad i s fall, allts en juridisk frga.

I vrigt kan jag sga att skivan redan R uppsatt (med tillstnd frn IKEA) och kommer sitta uppe tills den nya kommer. Dock frsvrar det fotograferingen och framfr allt eventuell lgenhetsvisning. Men som sagt, topic r den juridiska frgan.
Citera
2013-07-17, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellermeister
nu var ju inte frgan egentligen hur jag ska lsa detta p bsta stt med fotografering, utan om jag kan krva ngot frn IKEA och vad i s fall, allts en juridisk frga.

I vrigt kan jag sga att skivan redan R uppsatt (med tillstnd frn IKEA) och kommer sitta uppe tills den nya kommer. Dock frsvrar det fotograferingen och framfr allt eventuell lgenhetsvisning. Men som sagt, topic r den juridiska frgan.

S hr sger konsumentkplagen:

Citat:
26 Kparen har rtt att krva att sljaren avhjlper felet eller fretar omleverans, om detta kan ske utan osklig kostnad fr sljaren.
Vid bedmningen av om ngon av pfljderna avhjlpande eller omleverans skulle medfra osklig kostnad fr sljaren skall srskild hnsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket vrde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra pfljden skulle kunna fullgras till vsentligt lgre kostnad fr sljaren och utan vsentlig olgenhet fr kparen.
Avhjlpande eller omleverans skall ske inom sklig tid efter det att kparen framstllde sitt krav och utan kostnad eller vsentlig olgenhet fr denne. Lag (2002:587).
Klla: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.htm

Nu r jag ingen jurist s det r lite luddigt fr mig att utlsa hr om du har rtt att krva att de skickar en direkttransport d de redan 1 gng brutit utlovat leveransdatum och nu sitter ni i en omstndig hgst allvarlig olgenhet, bde fr er och andra, s det borde ju att beropa att de skall leverera omgende, trots att detta skulle samka hgre leveranskostnader fr sljaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in