Citat:
Ursprungligen postat av
Kellermeister
nu var ju inte frgan egentligen hur jag ska lsa detta p bsta stt med fotografering, utan om jag kan krva ngot frn IKEA och vad i s fall, allts en juridisk frga.
I vrigt kan jag sga att skivan redan R uppsatt (med tillstnd frn IKEA) och kommer sitta uppe tills den nya kommer. Dock frsvrar det fotograferingen och framfr allt eventuell lgenhetsvisning. Men som sagt, topic r den juridiska frgan.
S hr sger konsumentkplagen:
Citat:
26 Kparen har rtt att krva att sljaren avhjlper felet eller fretar omleverans, om detta kan ske utan osklig kostnad fr sljaren.
Vid bedmningen av om ngon av pfljderna avhjlpande eller omleverans skulle medfra osklig kostnad fr sljaren skall srskild hnsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket vrde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra pfljden skulle kunna fullgras till vsentligt lgre kostnad fr sljaren och utan vsentlig olgenhet fr kparen.
Avhjlpande eller omleverans skall ske inom sklig tid efter det att kparen framstllde sitt krav och utan kostnad eller vsentlig olgenhet fr denne. Lag (2002:587).
Klla:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.htm
Nu r jag ingen jurist s det r lite luddigt fr mig att utlsa hr om du har rtt att krva att de skickar en direkttransport d de redan 1 gng brutit utlovat leveransdatum och nu sitter ni i en omstndig hgst allvarlig olgenhet, bde fr er och andra, s det borde ju att beropa att de skall leverera omgende, trots att detta skulle samka hgre leveranskostnader fr sljaren.