Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-16, 20:11
  #1
Medlem
Silverridges avatar
Jag har en fundering kring reavinstskatt som jag inte blir klok på.

Jag äger två olika fastigheter varav det ena är min privata bostad och den andra hyrs ut. Jag ämnar nu sälja den fastighet som hyrs ut och min frågeställning är då hur jag skall komma undan skatten.

Alternativ nummer ett:
Om jag säljer fastigheten kan jag då nyttja vinsten för att bygga till den fastighet jag bor i och på så sätt komma undan skatten?

Alternativ nummer två:
Om jag säljer bägge fastigheterna och köper mig en tomt och bygger nytt på kan jag då på det viset komma undan skatten?

Tacksam för svar och tips!
Citera
2013-07-17, 06:13
  #2
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverridge
Jag har en fundering kring reavinstskatt som jag inte blir klok på.

Jag äger två olika fastigheter varav det ena är min privata bostad och den andra hyrs ut. Jag ämnar nu sälja den fastighet som hyrs ut och min frågeställning är då hur jag skall komma undan skatten.

Alternativ nummer ett:
Om jag säljer fastigheten kan jag då nyttja vinsten för att bygga till den fastighet jag bor i och på så sätt komma undan skatten?

Alternativ nummer två:
Om jag säljer bägge fastigheterna och köper mig en tomt och bygger nytt på kan jag då på det viset komma undan skatten?

Tacksam för svar och tips!

Du kan inte komma undan skatten, det du kan göra är att skjuta upp beskattningen men då drabbas du istället av årlig räntekostnad på beloppet.

Eftersom reavinstskatten på bostäder är sänkt till 22% dessutom är förmodligen det bästa alternativet att helt enkelt betala och bli färdig med det.
Citera
2013-07-17, 07:36
  #3
Medlem
Silverridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Du kan inte komma undan skatten, det du kan göra är att skjuta upp beskattningen men då drabbas du istället av årlig räntekostnad på beloppet.

Eftersom reavinstskatten på bostäder är sänkt till 22% dessutom är förmodligen det bästa alternativet att helt enkelt betala och bli färdig med det.
Men jag slipper ju undan skatten om jag säljer en bostad och köper en ny för samma pris eller dyrare? Det måste ju gå att komma i kring detta på något sätt?
Citera
2013-07-17, 08:18
  #4
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverridge
Men jag slipper ju undan skatten om jag säljer en bostad och köper en ny för samma pris eller dyrare? Det måste ju gå att komma i kring detta på något sätt?

Man slipper inte skatten, man skjuter upp den...

Och sen får du betala ungefär 2,3% ränta på det belopp du skulle ha skattat tills du realiserar vinsten igen och ändå får betala 22%.

Är du inte i akut behov av pengarna så är det lika bra att skatta vinsten...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback