2013-07-16, 14:05
Medlem
Hejsan tänkte först börja och säga att jag har dyslexi och kommer göra så gått jag kan.

Okej så här är det, vad är tid? Tid är mätningen av att något förändras med noll förändring och inget linjärt tänkande kan inte tid existera(?), så antagligen är tid bara en illusion. I kvantum fysiken kan en atom ha en "super" position där den har möjligheten till alla positioner samtidigt varför? Jo antagligen existerar atomen utanför tid och rum, eliminerar du begränsningen av tid så har allt redan hänt oändligt snabbt med andra ord alla möjligheter existerar. När du zoomar in på en atom i "planck" nivån är den inte mer än vibrerande energi eller en "frekvens". Ljuset, Ljudet kännslen är inte mer än olika frekvenser översatta av våran hjärnor till den fysiska verkligheten.
Så ta nu det föregående jag skrev och applicerar det till den absolut första början av universum, antagligen existerade inget bara en void eftersom du har en void något som kan beskrivas även om det är "inget" så är det det absolut minsta som kan existera i ett stadier där inget händer så vad tror ni händer?
Det blir oändligt många perspektiv av sig själv eller (oändligt många nollor och en etta gånger oändligheten typ så här 0,00000....1 * oändlighet = oändlighet), så vad är då voiden eller icke existensen? Det är medvetandet. Om jag har rätt så betyder det att universum simulerar sig själv och att allt är det oändliga medvetandet i sin grundform med oändligt många oändligt snabba perspektiv av sig själv (du och jag), jag skrev den absolut första "början" och ska bara peka ut att i ett stadie utan tid existerar inte början eller slutet men jag använder termen för enkelhetens skull det jag menar är mer grundpelaren till universums existens.
Så frågor, eran funderingar kring ämnet och vad tror ni? Är jag helt ute och cyklar eller har jag en poäng i mitt tänkande?
Citera
2013-07-16, 14:26
Medlem
Dr.Unferdads avatar
Hur det hela nu än är uppbyggt så kommer vi ju förmodligen aldrig ens komma i närheten av att kunna bevisa det då det förmodligen är mycket mer avancerat än vad vi ens är konstruerade till att kunna förstå, men det är jävligt intressant att spekulera i. Jag är inte jättekunnig i ämnet, men har kollat en del dokumentärer om kvantfysik och tycker att det är jävligt intressant att partiklar förefaller kunna befinna sig överallt, samtidigt och jag spann iväg på en hel del nya funderingar i de banorna efter vad du skrev om att atomer befinner sig utanför tid & rum.

Att Universum är resultatet av en simulering av någon form av medvetande är en ganska mindblowing tanke som varken går till påvisa eller förkasta, men för mig låter det inte orimligt med tanke på hur komplex hela Universums konstruktion verkar vara.. Skulle vara intressent att se andra har för funderingar kring det.
Senast redigerad av Dr.Unferdad 2013-07-16 kl. 14:30.
Citera
2013-07-16, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Unferdad
Hur det hela nu än är uppbyggt så kommer vi ju förmodligen aldrig ens komma i närheten av att kunna bevisa det då det förmodligen är mer avancerat än vad vi är konstruerade till att förstå, men det är jävligt intressant att spekulera i. Jag är inte jättekunnig i ämnet, men har kollat en del dokumentärer om kvantfysik och tycker att det är jävligt intressant att partiklar förefaller kunna befinna sig överallt, samtidigt och jag spann iväg på en hel del nya funderingar i de banorna efter vad du skrev om att atomer befinner sig utanför tid & rum.

Att Universum är resultatet av en simulering av någon form av medvetande är en ganska mindblowing tanke som varken går till påvisa eller förkasta, men för mig låter det inte orimligt.. Skulle vara intressent att se andra har för funderingar kring det.

Håller med om att det är extremt intressant, och jag håller med dig att bevisa att medvetandet är simuleringen av universum och att vi upplever oss själva är svårt, men det skulle förklara olika grejer som till exempel placebo effekten eller att atomen har en "super" position fram till att man observerar den, och att den då tar positionen där men observerar den med medvetandet, och en del andra grejer som tex olika mind over matter studier.
Citera
2013-07-16, 16:03
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skelale

Så frågor, eran funderingar kring ämnet och vad tror ni? Är jag helt ute och cyklar eller har jag en poäng i mitt tänkande?
En del poänger, men det är nästan omöjligt att gå in på vad, eftersom du skapat din egna begrepp och tankar. Så blir det ju när man funderar på något. Jag tycker att du ska läsa ett halvt dussin populärvetenskapliga böcker i ämnet. Det tar inte så lång tid. Sedan har du fått ett språk som är gemensamt med oss andra som är intresserade av sådana här saker.

Men se t ex Wheeler som har en del idéer du nog kan tycka är intressanta
http://en.wikipedia.org/wiki/John_Archibald_Wheeler

En litterär skildring av idéer kring ett medvetet universum hittar du i
Greg Egan - Distress
Citera
2013-07-16, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
En del poänger, men det är nästan omöjligt att gå in på vad, eftersom du skapat din egna begrepp och tankar. Så blir det ju när man funderar på något. Jag tycker att du ska läsa ett halvt dussin populärvetenskapliga böcker i ämnet. Det tar inte så lång tid. Sedan har du fått ett språk som är gemensamt med oss andra som är intresserade av sådana här saker.

Men se t ex Wheeler som har en del idéer du nog kan tycka är intressanta
http://en.wikipedia.org/wiki/John_Archibald_Wheeler

En litterär skildring av idéer kring ett medvetet universum hittar du i
Greg Egan - Distress

Tackar det ska kollas upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in