2013-07-15, 23:25
Medlem
Har en klockren ide som jag haft länge.

Att med hjälp av fans skapa storfilmer.

Det få produktions bolag som kan skaka fram pengar i över 100 miljon klassen.

Att skapa en sajt som finansera av fan.

Fansen få rösta fram bidrag som investeras i antingen ifrån böcker
Fansen kan lägga ut sin egna storys och få dom framröstade.
Fansen få rösta fram Director
Fansen få rösta fram Writers
Fansen få köpa andelar i filmen och få avkastning beroende på hur det går för filmen.
Fansen få tbx pengarna om filmen inte skulle bli av.
Fansen kan bedöma hur mycket pengar ska investeras i filmen.

Man skulle kunna köra 100kr för att vara medlem i ett år.
Dom 100kr skulle man använda för att driva sajten.

En bra ide att ingå partnerskap med en färdig film sajt redan som Imdb.com.

Vi säger att man får eller har 1 miljon medlemmar.Varje medlem investera 100 dollar i en film.Det är 100 miljoner och för det får man en bra film för.

Avkastningen brukar inte ge så mycket om det går bra men A filmer så brukar du alla fall trippla din insats.
Det är inte så tokigt att för att få chansen och skapa din dröm film.Dessutom behöver du inte förlora så mycket.Du väljer helt själv hur mycket du vill satsa.

Science fiction och Äventyrs filmer brukar ligga på 100-250 miljoner dollar klassen.
Andra filmer under den kostnad.

Jag har några själv jag skulle kunna tänka mig att investera i .Halo ifrån Xbox som redan har miljoner fans världen över.
Sen har vi äventyrs serien Thorgal mm.
Sådana filmer kräver stora budgetar över 100 miljon klassen gärna minst 200 miljoner.

Så vad tror ni om ideen låter den bra?
Skulle ni kunna tänka er att investera och för att vara medlemmar där ni själv kan vara med och rösta.

Diskutera
Senast redigerad av Nyfikenpaallt 2013-07-15 kl. 23:28.
Citera
2013-07-15, 23:31
Medlem
Northstylerxs avatar
EDIT: Idéen är bra. Det kan funka på ett storskaligt plan. Men Platon föraktade demokrati. Demokratiska beslut kanske inte alltid är de rätta? Dessutom, innan det är på ett storskaligt plan så hade det i praktiken betytt att man skulle lägga pengar på b-filmer utan budget. Om det surrar iväg så hade jag kunnat tänka mig att lägga pengar på det.
Senast redigerad av Northstylerx 2013-07-15 kl. 23:42.
Citera
2013-07-16, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Northstylerx
EDIT: Idéen är bra. Det kan funka på ett storskaligt plan. Men Platon föraktade demokrati. Demokratiska beslut kanske inte alltid är de rätta? Dessutom, innan det är på ett storskaligt plan så hade det i praktiken betytt att man skulle lägga pengar på b-filmer utan budget. Om det surrar iväg så hade jag kunnat tänka mig att lägga pengar på det.

Jag tror på demokratiska beslut men det kanske inte funkar fullt ut.
Men det går utveckla och testa sig fram.Så kan man se vad som funkar.

Tanken är att inte skapa B filmer.

Visst kan man ta det lugnt och skapa budget filmer i början och bygga upp ett intresse,

Men inte när det gäller Science fiction och Äventyrs filmer som kräver stora budgetar.

Man lägger ut olika förslag gör omröstning på sidan.
Man ser då vad folk vill ha.

Vi snackar flera 100 miljoner som kollar på film världen runt.

Lägger alla dom 2 dollar var så kan vi skapa en storfilm i månad.
Citera
2013-07-16, 08:01
Medlem
up2yous avatar
Jag tycker detta är en fantastiskt spännande idé måste jag säga, och det skulle säkert gå att få den att fungera. Dock tror jag att siffrorna 1 miljon medlemmar som investerar 100 dollar var är aningens optimistiska, det gäller nog att få in ett antal lite större investerare vilket inte borde vara så svårt om man lyckats få till ett partnerskap med Imdb eller liknande. Jag tycker du ska tuta och köra på denna idé!
Citera
2013-07-16, 20:47
Medlem
Solarprestiges avatar
finns ju redan såna sidor, men för att lyckas tror jag det gäller att vara känd och att folk känner till konceptet från början, typ som veronica mars-filmen: http://www.kickstarter.com/projects/...-movie-project
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in