2013-07-15, 19:48
Medlem
Tycker det skulle vara intressant höra vilka yrken som ni tror kommer försvinna eller minska kraftigt. Det kännes ju just nu som parkeringsvakt verkar var ett yrken som kommer att minska kraftigt inom de närmaste åren. Även tunnelbaneförare, industriarbetar, lagerarbetare, ekonomer, kassapersonal, pizzabagare och lastbilschaufför. Vilket det sista tycker jag låter lite skärmade just nu. Det räknar med att ca 20år innan vi kommer möta lastbilar utan förare på våra vägar.

Vilka mer yrken kommer att försvinna? Varför tror du just det yrket kommer försvinna?
Citera
2013-07-15, 20:01
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Kirurger. När maskinerna är mer pålitliga och fixar "allt" utan den mänskliga faktorn inblandad. Gäller även piloter.
Citera
2013-07-15, 20:05
Medlem
sucuks avatar
Tror inte på helt förarlösa fordon, tekniken kan få spel så det måste alltid finnas en människa som kan ta över.
Citera
2013-07-15, 20:15
Medlem
MaryBells avatar
Telexoperatör
Citera
2013-07-15, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Kirurger. När maskinerna är mer pålitliga och fixar "allt" utan den mänskliga faktorn inblandad. Gäller även piloter.

Glömde piloter på min lista. Hört att EU har börjat se över om det räcker men en pilot för passagerarflygplan. Det är nog inte så långt borta. Läst nyligen på SvD att sex av tio piloter har somnat på jobbet. Då kännes det tryggar en autopilot.
Citera
2013-07-15, 20:22
Medlem
Menar du outsourcas från Sverige eller ersättas av maskiner? Samhället är dynamiskt - yrkeskategorier kommer och går hela tiden. Många lantarbetare blev nog "tagna på sängen" för 100 år sedan då moderna jordbruksmaskiner började dyka upp och ersätta deras jobb. Samma nu med industriarbetarna då vi går mer och mer mot tjänstesektorn.

Dessutom dyker nya jobb upp hela tiden. Tänk bara alla IT-jobb som kommit de senaste 20 åren. Det är bara att inse att inget är för evigt. Även om SAAB i Trollhättan kanske kändes som ett toktryggt alternativ på 80-talet. Att samhället förändras är inget nytt.
Citera
2013-07-15, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Tror inte på helt förarlösa fordon, tekniken kan få spel så det måste alltid finnas en människa som kan ta över.

Även förar kan få spel. Tekniken kan ju fatta snabbar beslut och troligen ett bättre beslut.
Citera
2013-07-15, 20:24
Medlem
MartinStLouiss avatar
Kassörskor i matbutiker kommer nog försvinna alltmer o mer tror jag.
Citera
2013-07-15, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Menar du outsourcas från Sverige eller ersättas av maskiner? Samhället är dynamiskt - yrkeskategorier kommer och går hela tiden. Många lantarbetare blev nog "tagna på sängen" för 100 år sedan då moderna jordbruksmaskiner började dyka upp och ersätta deras jobb. Samma nu med industriarbetarna då vi går mer och mer mot tjänstesektorn.

Dessutom dyker nya jobb upp hela tiden. Tänk bara alla IT-jobb som kommit de senaste 20 åren. Det är bara att inse att inget är för evigt. Även om SAAB i Trollhättan kanske kändes som ett toktryggt alternativ på 80-talet. Att samhället förändras är inget nytt.

Outsourca ser jag som att yrket finns kvar. Absolut händer ju det hela tiden att yrken försvinner. Det som jag är nyfiken vilka yrken som kommer försvinna inom sådär 1-50år.
Citera
2013-07-15, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Kassörskor i matbutiker kommer nog försvinna alltmer o mer tror jag.

Det är betydligt enklare att plocka ner varorna en gång än två. Även att det är ett väldigt slitsamt jobb p.g.a. av arbetsställningen. Samt de obekväma arbetstider som har kommit men att matbutikerna har allt längre öppettider.

Hjälp kassörskan att vänd varorna med streckkoden åt rätt håll för att underlätta för dem
Citera
2013-07-15, 20:53
Moderator
Tystnads avatar
Tunnelbaneförare fast då krävs det att stationerna och linjerna byggs om finns redan sådana förarelösa tåg i bla London (Docklands) och köpenhamn.

Industrijobb framförallt sådant som innebär mansintensiva monteringsarbeten ,har i princip redan skett genom utlokalisering av sådan jobb till låglöneländer som kina mfl (Ericsson ett exempel) eller så ersätts dom av robotar.

Dock tror jag inte på Lastbilschafförer ,däremot har det pga Reinfeldts politik skett att Svenska Chafförer blir ersatta av extremt lågavlönade chaffisar som lever under livegna förhållande i sina bilar månader i sträck

Dom jobb som kommer att finnas kvar i Sverige och öka är inom service-näringen sådan jobb som liksom inte går att flytta utomlands ,resturangjobb ,städjobb ,byggjobb ,butiksjobb dock många "arbetskraftinvandrare" till dessa yrken pga Reinfeldts politik så frågan är om man inte krasst kan se dessa med som förlorade.

IT-Jobb : håller på att tas över av Indier ,massor av företag har Outsourcat dessa jobb

Manuell skogshuggare : I princip helt borta ,maskiner tagit över jobbet.

Ja jag vet att du tycker att "Outsourca" innebär att yrket är kvar ,men då blir det ju lite konstigt för dom flesta yrken som är "utdöda" i Sverige/Väst Europa dom finns kvar någonstans i utvecklingsländerna.

Ta "Eldare" ,fanns hundratusentals eldare för hundra år sedan i Europa som eldade pannor i fartyg,industrier,kraftverk, hem etc ,helt borta i dag i Europa ,men finns kvar i utvecklingsländerna
Citera
2013-07-15, 21:13
Medlem
Ok, om du menar jobb som kommer att försvinna "from the face of the earth" tror jag lättare monotona sysslor som enkelt kan ersättas av maskiner. Vanlig "löpande bandet"-produktion har ju automatiserats i olika grader de sedan urminnes tider och det lär väl fortsätta. Troligtvis klarar tekniken av mer "intelligenta" sysslor i framtiden. Dock uppkommer likväl arbetstillfällen: Några måste ju utveckla tekniken (forskare/ingenjörer) och några måste ju övervaka den (driftoperatörer), laga den (tekniker) osv.

Jag förstår vad du menar, TS, men grejen är knappast ny. Dessutom är det väldigt svårt att sia precist om vilka yrken som kommer att försvinna. Kan tänka mig att många lager kan komma att automatiseras allt mer. Hoppas att telefonförsäljaryrket försvinner men detta blir nog mer p.g.a. nya regler än teknik. (Gäller Sverige) Eller indirekt p.g.a. "ny" teknik - mobiltelefonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in