• 1
  • 2
2013-07-15, 13:30
Medlem
Dementerads avatar
Citat:
Ny nätdrog oroar polisen

VT har tidigare berättat att nätdroger i Västervik ökar och i stor grad bland unga. I Norrköping sprider sig nu en ny nätdrog, den så kallade kristalldrogen.
Kristalldrogen är en nätdrog som är en blandning av amfetamin och ecstasy. Enligt Daniel Andersson, utredare på polisen i Norrköping så är den en socialstimulerande drog som ger ett eufori-liknande rus. Samtidigt är det en starkt hallucinogen drog som ofta leder till psykos och aggressivitet.

[...]
I Norrköping har den nya kristalldrogen huvudsakligen påträffats hos tidigare missbrukare men enligt Daniel Andersson finns det även fall när polisen påträffat ungdomar påverkade av drogen.

– Vi på polisen ligger alltid steget efter, det är omöjligt att komma ikapp eftersom att nya substanser ständigt utvecklas så fort något blir olagligt, säger han.

Utvecklingen som Daniel Andersson beskriver handlar om hur olika nätdroger går att beställa på lagligt eftersom de inte hunnit klassas som narkotika.

[...]

Som lagen ser ut nu är det inget som hindrar denna handel med nätdroger. Handläggningstiden för nya nätdroger är också för lång, menar Daniel Andersson.

Som tips till Västervikspolisen säger Daniel Andersson att även om inte Kristalldrogen kommit hit än, är det ändå dags att börja arbeta förebyggande.

Artikeln finns på VT.se är det bara jag som tycker det verkar vara en idiotartikel om MDMA? o.o men den är väl klassad sedan länge? Vad skulle det annars kunna vara, någon som har koll?

EDIT: Artikel redigerad pga 0.02.
Länk till artikeln http://www.vt.se/nyheter/?articleid=6891702 /Mod
Senast redigerad av b0gfetto 2013-07-15 kl. 18:31. Anledning: 0.02
Citera
2013-07-15, 13:33
Medlem
Maltuss avatar
6-MAPB eller dess syskon kanske?
Citera
2013-07-15, 13:39
Medlem
BenAsslicks avatar
Dom måste ju ha gjort ett syftningsfel, e med dos i har ju funnits i år och dar..
Citera
2013-07-15, 13:41
Medlem
Dementerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Dom måste ju ha gjort ett syftningsfel, e med dos i har ju funnits i år och dar..

Det är väl ofta dos i knappar?

Edit: tycker artikeln luktar lite haschplantor och "hittepå"-termer.
Citera
2013-07-15, 13:51
Medlem
svartwhites avatar
3,4DMMC ska tydligen ha blivit populär i norrköping efter MDPV.
Kan vara denna det skrivs om.
Citera
2013-07-15, 13:54
Medlem
Dementerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartwhite
3,4DMMC ska tydligen ha blivit populär i norrköping efter MDPV.
Kan vara denna det skrivs om.

Okej, fortfarande oklassat? är det bra skit?`
Citera
2013-07-15, 13:57
Medlem
Alla dessa jävla pykos-droger blir fan äcklad !
Citera
2013-07-15, 14:15
Medlem
krigsbarns avatar
Oavsett informationen så finns det en självklar anledning till varför de går ut med dessa artiklar. Alla som överhuvudtaget förmår tänka bör veta att det finns stor risk i att ta de ännu ej illegala substanserna och diverse RC-droger som ploppar upp konstant och som - tack vare pris samt lättillgänglighet (gentemot erfarenhet och demografi) - mycket väl kan konkurrera med de "klassiska" droger som vi faktiskt vet mycket om.

Och handlar det på riktigt om en mix av tjack och E så har jag ingenting direkt att säga om saken.

Sådana här artiklar kan, på den bästa dagen, ge en uppfattning till de som ej vet vad det är som sker idag. Skulle de lyckas skrämma en eller annan ungdom ifrån att ta sig an Mt. Knark utan skyddsnät, adekvat livserfarenhet, etc. så är det bara positivt. Vill man knarka så ska man börja som "vuxen", d.v.s. i mina ögon minst 21+.
Citera
2013-07-15, 14:17
Medlem
svartwhites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dementerad
Okej, fortfarande oklassat? är det bra skit?`
Vet inte hur det ser ut med klassningen, men vad jag kan få fram verkar det inte vara något att hänga i granen, och speciellt inte att slå in i venen.
Citera
2013-07-15, 14:18
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Vilken drog rör det sig om?
Citera
2013-07-15, 14:20
Medlem
Dementerads avatar
Jo det finns många som har betalat med sina liv för att de tänkt slippa vara olagliga genom att ta RC's, E och tjo är det ju knappast iallafall.
Citera
2013-07-15, 14:24
Medlem
erections avatar
Rätta mig om jag har fel, men MDMA och amfetamin i kombination sabbar väll serotonin återhämtningen ännu mer eftersom det läcker in dopamin i serotonin kammaren.
Nu vet jag inte vad det är för drog eller hur den fungerar, men fungerar den på liknande sätt känns det ännu mer ostabilt (speciellt vid missbruk).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in