2013-07-15, 12:29
Medlem
lovevaginass avatar
Hej!
Precis blivit anställd som kock i Oslo,har precis tagit studenten och har innan jobbat på Mcdonalds med väldigt låg inkomst. Denna månad kommer jag tjäna jag 24900 + 2000-3500 i dricks i lösa pengar. Vet inte hur mycket jag kommer skatta än.

Vad krävs för att få delbetala på en dator? Min macbook jag haft i 5-6år har tyvärr gett upp och har ingen lust att lägga första lönen på enbart hyra och dator. Har jobbat här i en månad. Och är anställd året ut,till att börja med.
Kommer jag kunna delbetala en dator i sverige? Då jag vill ha svenskt tangentbord. Är det lättare i Norge?

mvh
Citera
2013-07-15, 12:34
Medlem
Aimberts avatar
Kreditbedömningarna är ju inte identiska hos alla, men (typ) inga betalningsanmärkningar och en taxerad inkomst (som måste vara större ju större lånebeloppet är). Det är möjligt att du kan få köpa en dator utan taxerad inkomst om du inte har några betalningsanmärkningar, men det känns tveksamt. Vad du tjänar nu spelar ingen roll, eftersom man vid en kreditupplysning ser förra årets taxerade inkomst.
Citera
2013-07-15, 12:39
Medlem
Twatssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Kreditbedömningarna är ju inte identiska hos alla, men (typ) inga betalningsanmärkningar och en taxerad inkomst (som måste vara större ju större lånebeloppet är). Det är möjligt att du kan få köpa en dator utan taxerad inkomst om du inte har några betalningsanmärkningar, men det känns tveksamt. Vad du tjänar nu spelar ingen roll, eftersom man vid en kreditupplysning ser förra årets taxerade inkomst.

Det är inte riktigt sant heller, tar man en UC nu exempelvis får man inte se den taxerade inkomsten för 2012 utan det är fortfarande 2011 som ligger som underlag. Först i höst hämtar UC resultaten för 2012, det går även att komplettera med deklaration om det är brådskande har jag erfarit.
Citera
2013-07-15, 12:42
Medlem
lovevaginass avatar
= min mcdonaldslön är antagligen inte duglig för att få låna,dvs måste vänta i ca ett år för att få kunna ta delbetalning på min nuvarande lön? Är jag fel ute?
Citera
2013-07-15, 12:44
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovevaginas
= min mcdonaldslön är antagligen inte duglig för att få låna,dvs måste vänta i ca ett år för att få kunna ta delbetalning på min nuvarande lön? Är jag fel ute?

Heltidsjobb på McDonalds? Jodå, det är säkert helt OK om du inte har några betalningsanmärkningar.
Citera
2013-07-15, 12:49
Medlem
lovevaginass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Heltidsjobb på McDonalds? Jodå, det är säkert helt OK om du inte har några betalningsanmärkningar.

Nope,timanställd,var medans jag gick i skolan som sagt :/ Tack för alla svar.
Citera
2013-07-15, 13:02
Citat:
Ursprungligen postat av lovevaginas
Nope,timanställd,var medans jag gick i skolan som sagt :/ Tack för alla svar.

Försök.
Jag tror inte det är några problem att delbetala. Det är en annan femma om du söker lån/kreditkort.
Citera
2013-07-15, 15:02
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twatsson
Det är inte riktigt sant heller, tar man en UC nu exempelvis får man inte se den taxerade inkomsten för 2012 utan det är fortfarande 2011 som ligger som underlag. Först i höst hämtar UC resultaten för 2012, det går även att komplettera med deklaration om det är brådskande har jag erfarit.

UC uppdateras den dag som slutskattebeskedet fastställs, så dina siffror för 2012 bör vara synliga nu.
Citera
2013-07-15, 15:33
Medlem
Twatssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lambdashipstate
UC uppdateras den dag som slutskattebeskedet fastställs, så dina siffror för 2012 bör vara synliga nu.

Säker på detta? När jag ringde och frågade menade de att det inte skulle synas först i höst.
Citera
2013-07-15, 17:01
Medlem
Om det inte är någon värstingdator du behöver så borde du ju kunna spara en eller två månader och köpa en kontant. Men då får du ju nöja dig med ett billigare märke, apple-märket är ju snordyrt.

De brukar vara lite mer flexibla med avbetalningar så länge du inte har betalningsanmärkningar, men om du ändå måste vänta en månad eller två för att 2012 ska synas kan du ju lika gärna spara...
Citera
2013-07-15, 18:25
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twatsson
Säker på detta? När jag ringde och frågade menade de att det inte skulle synas först i höst.

Citat:
Uppgifterna hämtas från Skatteverket och kommer från din självdeklaration.
UC redovisar inkomstuppgifter för de två senaste inkomståren. När Skatteverket har godkänt din deklaration får UC dina inkomstuppgifter.

Detta sker normalt sett tre gånger om året
juni (allmän deklarationen, elektroniskt inlämnad)
augusti (allmän deklarationen, via papper)
november/december (Särskild deklarationen)

https://www.minuc.se/minUC/fragor--s...ppgifter-.html

Så, beroende på när dina uppgifter fastställs, så kan det förstås skilja när de uppdateras. Vanligast är väl de som deklarerar elektroniskt, då uppdaterades uppgifterna ungefär samtidigt som du fick eventuella skattepengar tillbaka.
Citera
2013-07-16, 17:39
Medlem
vad man kan göra är att ta med sig sin lönespec till stället man ska köpa datorn och förklara situationen eller om man lånar av en bank. så länge du kan få de att förstå att de kommer få sina pengar är allt OK:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in