• 1
  • 2
2013-07-15, 12:05
Medlem
Hej,

Som topicen lyder. Har fått lite mindre (2-3 kvadratcentimeter) rostangrepp på lacken, precis mellan framdörr och hjulhusen, på bägge sidorna av bilen. Min tumme är lokaliserad ganska centralt i min näve varför jag inte vill slipa och "hålla på". Vad jag har kunnat läsa av på internet verkar det som att slipning + efterbehandling med olika medel oftast är det mest effektiva man kan göra. Jag har dock också läst om olika produkter, till exempel s.k rostätare som man kan spraya på den rostande ytan.

Vad är det bästa jag kan för att förminska rostangreppen på min bil? Det jag själv tänker mig är något medel jag kan köpa och spraya på (men som sagt, jag är ju bara lekman inom området)... men vilket i så fall?

Är tacksam för alla svar och tips.

Ass
Citera
2013-07-15, 12:14
Medlem
Haeckels avatar
bästa är nog att sälja bilen innan det är för sent. dvs innan rosten spridit sig till rattstången.

men om du absolut vill ha kvar bilen bör du avlägsna rosten ordentligt med en sandbläster eller stålborste, å sedan spraya på grundfärg för att rosten inte ska få en ny chans att komma tillbaka.
Citera
2013-07-15, 12:19
Medlem
Har du tillgång till kompressor så köp en sådan här:
http://biltema.se/sv/Verktyg/Trycklu...blaster-17354/

Funkar perfekt och grundmåla och sedan med bilfärg. Tycker pensel funkar bra men inte så bra till metallic.
Citera
2013-07-15, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haeckel
bästa är nog att sälja bilen innan det är för sent. dvs innan rosten spridit sig till rattstången.

men om du absolut vill ha kvar bilen bör du avlägsna rosten ordentligt med en sandbläster eller stålborste, å sedan spraya på grundfärg för att rosten inte ska få en ny chans att komma tillbaka.

Tycker du verkligen att man ska sälja bilen bara för det har börjat rosta lite?
Jag menar inte alls att "kritisera" ditt svar. Men är det så här man generellt "bör" resonera?

EDIT: Vad är rattstången för något?

Tack
Citera
2013-07-15, 12:33
Medlem
Bbobis avatar
När min gamla e34 började rosta mycket i nederkant samt vid framskärmen slipade jag och målade med svart dinitrol längst med bilen kanske 5-10cm bred längst med nederkanten.

Om det fungerar bra vet jag inte men bilen fick sig ett rejält lyft iaf.
Citera
2013-07-15, 13:10
Medlem
KnaeckeHaexans avatar
När väl rosten har satt sig så är det enda som fungerar att slipa ner till metallen och sedan grundlacka och lacka om i bilens kulör. Att lacka över rosten eller andra fullösningar fungerar i ett par veckor/månader, sedan ser det lika illa ut igen.

Om bilen har något värde vid en eventuell försäljning så råder jag dig att åtgärda rosten NU, innan det är för sent.
Citera
2013-07-17, 08:43
Medlem
Stavfel

Hej,

Okej! Jag har bestämt mig för att slipa ner rosten för att sedan lägga på grundfärg och sedan lacka.
Med tanke på att området där rosten finns inte är så stort, kommer jag antagligen göra det för hand, utan skruvdragare alltså.

Nu skulle jag vilja be om lite hjälp;

1. Länk till "rätt" sorts verktyg(borste) att slipa rost med.

2. Länk till rätt grundfärg att måla på innan jag lackar. Jag har förstått att denna grundfärgen ska innehålla zink(?) eller något som skyddar mot rost.

Tack på förhand!
Citera
2013-07-17, 10:49
Jag brukar :
Slipa ner till metallen
Använda någon form av rostomvandlare om det finns lite rost kvar, helst slipar jag bort all rost.
Zinkprimer (grundlack)
Spray (originallacken)

Underarbetet är viktigast. Slipar man ner till metallen och kör en primer kan lagningen hålla i många år.
Spraya över rostfläckar håller i någon månad max.
Citera
2013-07-17, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennepin
Jag brukar :
Slipa ner till metallen
Använda någon form av rostomvandlare om det finns lite rost kvar, helst slipar jag bort all rost.
Zinkprimer (grundlack)
Spray (originallacken)

Underarbetet är viktigast. Slipar man ner till metallen och kör en primer kan lagningen hålla i många år.
Spraya över rostfläckar håller i någon månad max.

Tusen tack för ditt svar.
Citera
2013-08-12, 08:56
Medlem
Bumpar tråden med en ny fråga.

Ska köpa en roterande stålborste och sätta på min skruvdragare.
Kan följande borstar användas eller rekommenderar ni något annat?

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Sli...rborste-19211/
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Sli...lborste-19205/

Det finns mer borstar att välja på på följande sida, ifall ni vill hitta någon annan som är mer passande.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Sli...ap/Stalborste/

All hjälp uppskattas!

Ass
Citera
2013-08-12, 12:07
Medlem
Erk Swedes avatar
Jodå nog funkar det ,men en stålborste tar inte så djupt ,men ganska så vitt om.Men är det mindre rostfläckar så börja med rubbing runt rostfläcken,den brukar krympa markant.
Sedan tar du en vanlig morakniv som du håller i bladet ,och skrapar bort rosten med knivspetsen,till s du får så blank metall som möjligt.och så på med en riktig rostskyddsfärg,som du duttar på med tops el dyl
Vattenfärgspenslar som klipps ner bukade bosse bildoktorn rekommendera!!
är det hål i plåten så kanske lite spackel,och sedan grundfärg ,och sist topplack,och klarlack.
är skadan större än en sentimeter då är det väl enklast gå på med slipmaskiner ,sprayburkar o dyl...
Citera
2013-08-13, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Jodå nog funkar det ,men en stålborste tar inte så djupt ,men ganska så vitt om.Men är det mindre rostfläckar så börja med rubbing runt rostfläcken,den brukar krympa markant.
Sedan tar du en vanlig morakniv som du håller i bladet ,och skrapar bort rosten med knivspetsen,till s du får så blank metall som möjligt.och så på med en riktig rostskyddsfärg,som du duttar på med tops el dyl
Vattenfärgspenslar som klipps ner bukade bosse bildoktorn rekommendera!!
är det hål i plåten så kanske lite spackel,och sedan grundfärg ,och sist topplack,och klarlack.
är skadan större än en sentimeter då är det väl enklast gå på med slipmaskiner ,sprayburkar o dyl...

Tjena!

Tack för ditt svar. Aa, skadan är lite större än en cm varför jag nog kommer använda en stålborste. Men tycker du jag kan ta vilken som av de jag länkade eller?

Min plan är ju att borsta bort rost osv, på med rostskyddsprimer och sen lack på det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in