2013-07-14, 22:03
Medlem
turkosamannens avatar
Under en längre tid har jag blivit mer och mer nyfiken på vart mitt efternamn kan tänkas komma ifrån. Har fått höra från folk att det har ett sydafrikanskt klang (är vit och till synes svensk). Min morfar var från Estland men jag vet att efternamnet inte har rötterna där. Hur tar jag enklast reda på vart mitt efternamn kommer ifrån och vart ifrån det härstammar?

I värsta fall får jag väl outa det eller något, för att ge bäst förutsättningar för gissningar...
Citera
2013-07-14, 22:10
Medlem
google
Citera
2013-07-14, 22:14
Medlem
turkosamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonbon23
google

Har googlat, men hittar ingenting förutom sydafrikanska fotbollslag/universitet och en sydafrikansk radiokanal... Haha.
Citera
2013-07-14, 22:23
Medlem
Astrobiologis avatar
Vad iinebär "sydafrikansk klang"? Det finns elva officiells språk i sydafrika, men är du helt vit så antar jag att du menar att det är språket afrikaans (en dialekt av nederländska, typ) det skulle komma ifrån. Kopplingen Sydafrika-Estland låter ju onekligen lite långsökt. Enklast vore att du skrev ditt efternamn. Är väldigt svårt att svara annars. Om du via google får upp länkar till Sydafrikanske hemsidor (men inte nederländska) kan ju namnet ha en stavning som används i Afrikaans, men inte i europeisk nederländska. Jag har f.ö. själv ett polskklingande efternamn, fast med tysk stavning, och alla sökningar på det länkar till personer i Tyskland/USA.
Senast redigerad av Astrobiologi 2013-07-14 kl. 22:27.
Citera
2013-07-14, 22:24
Bannlyst
Ska vi bedriva forskning utan att veta vad vi ska forska om? Skriv namnet ffs.
Citera
2013-07-14, 22:27
Medlem
turkosamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrobiologi
Vad iinebär "sydafrikansk klang"? Det finns elva officiells språk i sydafrika, men är du helt vit så antar jag att du menar att det är språket afrikaans (en dialekt av nederländska, typ) det skulle komma ifrån. Kopplingen Sydafrika-Estland låter ju onekligen lite långsökt. Enklast vore att du skrev ditt efternamn. Är väldigt svårt att svara annars.

Citat:
Ursprungligen postat av PhilJones.
Ska vi bedriva forskning utan att veta vad vi ska forska om? Skriv namnet ffs.

Äh fuck it, ni har rätt. Tuks är namnet.
Citera
2013-07-14, 22:34
Medlem
Hyddan92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turkosamannen
Äh fuck it, ni har rätt. Tuks är namnet.

http://lastnames.myheritage.se/last-name/Tuks

Lettland verkar vara en bra gissning.
Citera
2013-07-14, 22:44
Medlem
turkosamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyddan92
http://lastnames.myheritage.se/last-name/Tuks

Lettland verkar vara en bra gissning.

Statistiken känns på något sätt inte pålitlig alls... Det står att det är 13 personer med efternamnet Tuks. Men klickar jag på släktträd under fliken "500 000 nånting"-uppgifter så finns det flera sidor med personer som ska ha det efternamnet. Folk från Nederländerna osv, samt massa artiklar där "Tuks" förekommit.
Citera
2013-07-14, 22:49
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turkosamannen
Under en längre tid har jag blivit mer och mer nyfiken på vart mitt efternamn kan tänkas komma ifrån. Har fått höra från folk att det har ett sydafrikanskt klang (är vit och till synes svensk). Min morfar var från Estland men jag vet att efternamnet inte har rötterna där. Hur tar jag enklast reda på vart mitt efternamn kommer ifrån och vart ifrån det härstammar?

I värsta fall får jag väl outa det eller något, för att ge bäst förutsättningar för gissningar...

Balttyskt,
d.v.s. från den balt/tysk/dansk/svensk/engelsk/skottsk/polsk/holländsk/ungersk/
rysk/fransk/portugisk/spanska delen av de baltiska staternas befolkning.

Dessa familjer hade ofta icketyska namn,
såsom t.ex. Clapier de Colongue, Borchert, Barclay de Tolly, Andersson, Kieseritzky o.s.v.
Citera
2013-07-14, 22:52
Medlem
turkosamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Balttyskt,
d.v.s. från den balt/tysk/dansk/svensk/engelsk/skottsk/polsk/holländsk/ungersk/
rysk/fransk/portugisk/spanska delen av de baltiska staternas befolkning.

Dessa familjer hade ofta icketyska namn,
såsom t.ex. Clapier de Colongue, Borchert, Barclay de Tolly, Andersson, Kieseritzky o.s.v.

Hur drog du den slutsatsen?
Citera
2013-07-15, 18:16
Medlem
Ska fråga min holländska väninna.
Citera
2013-07-16, 09:18
Medlem
Blåbärskungens avatar
Jag kollade lite på Geni och den äldsta jag hittade var Willem Tuks.

Willem Tuks
Född: uppskattas till mellan 1773 och 1833
Tsooru Estland
Närstående: Husband of Mai Tuks
Father of Ann Pavel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto