2005-06-22, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samhain
Ser man yttrandefrihet och demokratiska värden som floskler förstår jag att man hyllar en lag som HMF

1. Yttrandefriheten och demokratin tjänar på det.

2. Ingen förlorar på det.

3. Jag kan paradoxalt nog inte skriva det just för att det är otillåtet. Bra va?
Floskler eller inte men det är ord som man lätt kan gömma sej bakom för att slippa svara.

Lagen gör att minoriteter har ett skydd mot kollektivt trakasseri och att dom ska slippa bli smädade som grupp. Jag tror att den vinsten uppvägs av nackdelarna.
Citera
2005-06-22, 13:36
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .LA.
Okej... ursäkta min snabba slutsats... men så här då:

Om man ändrar eller slopar lagen så att hets blir tillåtet:
1. vem tjänar på det och
2. vem förlorar på det?
3. Vad skulle i så fall kunna sägas som idag är otillåtet?

(Kom nu inte dragandes med några floskler om yttrandefrihet, principer och demokratiska värden utan konkreta exempel).
Men du, jag trodde faktiskt du kunde lagen, om man tar bort det här extra onödiga skyddet som lagts till och ser på det som finns kvar så hittar du faktiskt:

Citat:
Ursprungligen postat av Brottsbalk 1962:700
5 kap. Om ärekränkning

1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.

2 § Är brott som i 1 § sägs att anse som grovt, skall för grovt förtal dömas till böter eller fängelse i högst två år.
Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om uppgiften genom sitt innehåll eller den omfattning i vilken den blivit spridd eller eljest var ägnad att medföra allvarlig skada.

3 § Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom, dömes, om gärningen ej är belagd med straff enligt 1 eller 2 §, för förolämpning till böter.
Är brottet grovt, dömes till böter eller fängelse i högst sex månader.

4 § Förtal av avliden skall medföra ansvar enligt 1 eller 2 §, om gärningen är sårande för de efterlevande eller den eljest, med beaktande av den tid som förflutit sedan den avlidne var i livet samt omständigheterna i övrigt, kan anses kränka den frid, som bör tillkomma den avlidne.

5 § Brott som avses i 1-3 §§ får inte åtalas av annan än målsägande. Om brottet riktar sig mot någon som är under arton år eller om i annat fall målsäganden anger brottet till åtal, får åklagaren väcka åtal om detta av särskilda skäl anses påkallat ur allmän synpunkt och åtalet avser
1. förtal och grovt förtal,
2. förolämpning mot någon i eller för hans eller hennes myndighetsutövning,
/../ - Min redigering...

Har förtal riktats mot avliden, får åtal väckas av den avlidnes efterlevande make, bröstarvinge, fader, moder eller syskon samt, om åtal av särskilda skäl anses påkallat ur allmän synpunkt, av åklagare.

Innebär brott som avses i 1-3 §§, att någon genom att förgripa sig på en främmande makts statsöverhuvud som vistas i Sverige eller på en främmande makts representant i Sverige har kränkt den främmande makten, får brottet åtalas av åklagare utan hinder av vad som föreskrivs i första stycket. Åtal får dock inte ske utan förordnande av regeringen eller den regeringen har bemyndigat därtill. Lag (2003:408).
Definitionerna är glasklara och innefattar alla inklusive invandrare, homosexuella, judar, tjocka och korta!
Alltså lika för alla, simpelt.

Sen ska vi slänga ut ett riktigt långsökt försök här då:
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsformen
2 kap. Grundläggande fri- och rättigheter

...

15 § Lag eller annan föreskrift får ej innebära att någon medborgare missgynnas därför att han med hänsyn till ras, hudfärg eller etniskt ursprung tillhör minoritet. Lag (1976:871).
Missgynnas inte vita eller svenskar om en lag stadgas till fördel för icke-svenskar?
Citera
2005-06-22, 13:45
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Lagen gör att minoriteter har ett skydd mot kollektivt trakasseri och att dom ska slippa bli smädade som grupp. Jag tror att den vinsten uppvägs av nackdelarna.
Men nu görs ju det som alltid sägs vara fel, lagen buntar ihop människor i grupper och gör att fokus skiftar från person till grupp precis som invandrarkritiska ofta gör, du vet när de säger att "alla invandrare är idioter" som exempel så gnäller de flesta på att man inte ska "dra alla över en kam" eller liknande.
Citera
2005-06-22, 15:41
Medlem
Men skillnaden mellan ärekränkning och hets mot folkgrupp är ju att den förstnämnda träffar enskilda individer, den andra en grupp.

Exempelvis:
-Du ditt snåla jävla judesvin... ärekränkning!
-Judar är ett patrask med hängpattar... Hets mot folkgrupp!

Bestämmelserna kompletterar alltså varandra.
Citera
2005-06-22, 19:52
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Men skillnaden mellan ärekränkning och hets mot folkgrupp är ju att den förstnämnda träffar enskilda individer, den andra en grupp.

Exempelvis:
-Du ditt snåla jävla judesvin... ärekränkning!
-Judar är ett patrask med hängpattar... Hets mot folkgrupp!

Bestämmelserna kompletterar alltså varandra.
Se mitt inlägg ovanför ditt, jag förstår skillnaden och jag tycker inte om gruppaspekten.
Citera
2005-06-22, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Se mitt inlägg ovanför ditt, jag förstår skillnaden och jag tycker inte om gruppaspekten.
Vilken grupp vill du kränka?
Citera
2005-06-22, 22:59
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Vilken grupp vill du kränka?
Samtliga.

Du förstår kanske inte?
Jag anser det vara dåligt att en stat definierar vissa av dess invånare som grupperingar, som tidigare skrivet, de skiftar fokus från människan till grupp och koncentrerar sig på människors etnicitet och sexuella läggning istället för på personen.

Jag har inget emot varken invandrare eller homosexuella så sluta upp med dina löjliga insinuationer om att jag vill hetsa mot någon gruppering bara för att jag ogillar lagen, det ena betyder inte det andra kan det kanske sägas.
Citera
2005-06-22, 23:09
Medlem
Citat:
Samtliga.

Du förstår kanske inte?
Jag anser det vara dåligt att en stat definierar vissa av dess invånare som grupperingar, som tidigare skrivet, de skiftar fokus från människan till grupp och koncentrerar sig på människors etnicitet och sexuella läggning istället för på personen.

Jag har inget emot varken invandrare eller homosexuella så sluta upp med dina löjliga insinuationer om att jag vill hetsa mot någon gruppering bara för att jag ogillar lagen, det ena betyder inte det andra kan det kanske sägas.
Jag noterar att du vägrar vara konkret... okej då!
Lagstiftaren har väl inte ändrat fokus, lagen mot ärekränkning finns ju kvar...

Mina insinuationer finns bara i din skalle, tvärtom har jag försökt få konkreta exempel utan att lyckas... men så här då:
Vore det till gagn för demokratin och dess värden att pastor Åke Green offentligt tillåts jämföra gruppen homosexuella med cancersvulster på samhällskroppen?
Citera
2005-06-22, 23:29
Bannlyst
Citat:
Vore det till gagn för demokratin och dess värden att pastor Åke Green offentligt tillåts jämföra gruppen homosexuella med cancersvulster på samhällskroppen?
Ja. Utan yttrandefrihet finns ingen demokrati.
Citera
2005-06-22, 23:31
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Jag noterar att du vägrar vara konkret... okej då!

Mina insinuationer finns bara i din skalle, tvärtom har jag försökt få konkreta exempel utan att lyckas... men så här då:
För det första:
Citat:
Ska du bestämma dig?

För det andra:
Ja det skulle det och det fick han.

Konkret exempel på vad förresten, jag har givit dig lagtexten som täcker samtliga områden som HMF gör.
Citera
2005-06-22, 23:43
Medlem
Citat:
Konkret exempel på vad förresten, jag har givit dig lagtexten som täcker samtliga områden som HMF gör.
1. Ärekränkning är ju mot en enskild person.
2. HMF är hets mot en specificerad grupp.

Konkret... om HMF inte fanns skulle man offentligt kunna säja att bögar är ett avskum (men inte att Benny Bög är ett avskum).

Citat:
Ja det skulle det och det fick han.
Det är väl inte slutligt avgjort (eller är domen lagakraftvunnen???).
Citera
2005-06-22, 23:58
Medlem
Carradines avatar
Citat:
1. Ärekränkning är ju mot en enskild person.
2. HMF är hets mot en specificerad grupp.

Konkret... om HMF inte fanns skulle man offentligt kunna säja att bögar är ett avskum (men inte att Benny Bög är ett avskum).
Ännu en gång, för det första:
Citat:
Det har den ju, du skriver ju själv det, HMF är till för hets mot specifierad grupp, alltså har lagen delvis skiftats från person till grupp.
Citat:
Det är väl inte slutligt avgjort (eller är domen lagakraftvunnen???).
Bra fråga, om jag inte missat något så är det så.

Och så detta med konkreta exempel, det är väl i det närmaste omöjligt för mig att ge några konkreta exempel på om de har fällt en person för offentlig ärekränkning av grupp innan HMF med tanke på att det kanske inte var någon som anmälde det?

Sedan har vi väl nuförtiden grupptalan eller gruppanmälan där en grupp människor tillsammans kan anmäla, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in