Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-06-14, 12:37
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
Sydsvenska Dagbladet rapporterar idag om att en 18-åring dömts till 60 dagsböter för HMF. Brottet? 18-åringen hade skrivit nedsättande kommentarer om homosexuella på gaytidningen QX:s forum.
Citat:
I domen skriver tingsrätten att meddelandet bar ”en stark homofobisk prägel” och att 18-åringen vid registreringen måste ha insett att Qruiser vänder sig till bland andra homosexuella. Mot den bakgrunden står det, enligt tingsrätten, helt klart att 18-åringen hade en ”tydlig och uttalad avsikt” att sprida sitt meddelande på forumet. Minst nio personer hann också läsa det innan det raderades.

När inläggen skrevs var han blott 16 år gammal, hade han varit äldre skulle han dömts till fängelse.

http://sydsvenskan.se/malmo/article108409.ece

Jag har tidigare läst påståenden om att moderatorerna tar alldeles för hårt på HMF och att svenska domstolar knappast skulle bry sig om vad någon skriver på en anslagstavla på Internet. Den här domen visar att så inte är fallet. HMF-lagstiftningen är högst reell och regel 1.04 är tyvärr nödvändig och skulle kanske behöva tillämpas ännu hårdare för att forumet ska vara rättsligt skyddat.
Citera
2005-06-14, 13:15
Medlem
äppelkakas avatar
Men det var 18-åringen och inte QX som blev dömda för brott?
Citera
2005-06-14, 13:18
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av äppelkaka
Så tolkar jag det också, är ju lite intressant faktiskt. Har alltid fattat det som att det är Flashback som råkar illa ut.

Jag tror att det är så att QX har anmält en av sina medlemmar och lämnat ut IP till polisen, allt annat låter mycket märkligt.
Citera
2005-06-14, 13:21
Ola Hanssons avatar
Citat:
QX bedrev en aktiv och hård moderering och plockade snabbt bort inläggen - ändå blev killen åtalad och fälld. Poängen är att det visar att rättsväsendet definitivt tycker att Internetfora är värda deras uppmärksamhet och att fängelse finns med på straffskalan i realiteten. Man kan lätt gissa vilken uppvaktning som skullle ges ett forum som tillät den typen av brottslighet grassera på sina sidor.

*Edit*
Dvs. min amatörgissning är att det är QX aktiva moderering som skyddade dem.

*edit 2*
Se vidare: Lag (1998:128) om ansvar för elektroniska anslagstavlor
länk
Citera
2005-06-14, 13:51
Medlem
StorMammas avatar
Jag tycker att det är skrämmande hur denna lag används, men, men, nu kanske en del gnällande användare fattar VARFÖR fb plockar bort och varnar folk för sådana ( HMF ) inlägg.

Det är inte FB som hittat på denna regel på skoj för att jäklas med användarna, som många tycks tro.
Citera
2005-06-14, 14:12
Medlem
äppelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Hansson
[...]
*edit 2*
Se vidare: Lag (1998:128) om ansvar för elektroniska anslagstavlor
länk

Citat:
Ursprungligen postat av Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor

2 § Lagen gäller dock inte

[...]

3. tjänster som skyddas av tryckfrihetsförordningen eller
yttrandefri-hetsgrundlagen, eller

[...]
Nu har jag ingen som helst koll på lagar och sånt ... men hur vet man om en tjänst skyddas av tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen?
Citera
2005-06-14, 14:17
Medlem
Carradines avatar
Löjlig dom, löjlig lag. :thumbsdow
Citera
2005-06-14, 14:26
Medlem
Citat:
Nu har jag ingen som helst koll på lagar och sånt ... men hur vet man om en tjänst skyddas av tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen?

För att yttrandefrihetsgrundlagen ska kunna tillämpas på en websida krävs att sidan har ett sk. utgivningsbevis. På Radio- och tv-verkets hemsida finns en sammanställning över de sidor som innehar utgivningsbevis. För att överhuvudtaget kunna få ett utgivningsbevis krävs att en ansvarig utgivare utses. Det är han som måste läsa och godkänna allt material som läggs ut på den nämnda hemsidan – innan det läggs ut. Ansvarig utgivare är också ensamt juridiskt ansvarig för allt material som finns på hemsidan.

För att tryckfrihetsförordningen ska gälla på en websida krävs att internetsidans innehåll är det samma som en tidnings.
Citera
2005-06-14, 14:42
Ola Hanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2000ad
För att yttrandefrihetsgrundlagen ska kunna tillämpas på en websida krävs att sidan har ett sk. utgivningsbevis. På Radio- och tv-verkets hemsida finns en sammanställning över de sidor som innehar utgivningsbevis. För att överhuvudtaget kunna få ett utgivningsbevis krävs att en ansvarig utgivare utses. Det är han som måste läsa och godkänna allt material som läggs ut på den nämnda hemsidan – innan det läggs ut. Ansvarig utgivare är också ensamt juridiskt ansvarig för allt material som finns på hemsidan.

För att tryckfrihetsförordningen ska gälla på en websida krävs att internetsidans innehåll är det samma som en tidnings.
Kort sagt: Flashback skyddas inte av YGL eller TF.

Lägg också märke till att fängelse finns med i straffskalan för den som driver ett diskussionsforum men struntar i att plocka bort HMF-inlägg och att staten har rätt att beslagta servrarna. Det här handlar inte om småsaker.

Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Löjlig dom, löjlig lag. :thumbsdow
Jo, det är vi nog många som tycker. Ändrar inget.
Citera
2005-06-14, 15:27
Medlem
Lysiass avatar
Citat:
Kort sagt: Flashback skyddas inte av YGL eller TF.

Lägg också märke till att fängelse finns med i straffskalan för den som driver ett diskussionsforum men struntar i att plocka bort HMF-inlägg och att staten har rätt att beslagta servrarna. Det här handlar inte om småsaker.

Det är så man blir mörkrädd. Innebär det här att alla inlägg måste förhandsgranskas hädanefter? Det värsta vore om Fb tvingades stänga ner. Alternativt blir det till att flytta servrarna utanför EU (om möjligt) om det fortsätter så här.

Citat:
Jo, det är vi nog många som tycker. Ändrar inget.

Njae förutom att det kanske är dags att bli hysteriskt rädd.
Citera
2005-06-14, 15:54
Medlem
Samhains avatar
Citat:
QX bedrev en aktiv och hård moderering och plockade snabbt bort inläggen - ändå blev killen åtalad och fälld. Poängen är att det visar att rättsväsendet definitivt tycker att Internetfora är värda deras uppmärksamhet och att fängelse finns med på straffskalan i realiteten.

Om jag inte är helt felinformerad så var det ju faktiskt Admin på QX som polisanmälde killen så att inbilla sig att rättsväsendet sitter och ögnar forum dagarna i ända för att råka på ett inlägg man kan anmäla är väl paranoit till och med för mig.
Citera
2005-06-14, 16:34
Ola Hanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samhain
Om jag inte är helt felinformerad så var det ju faktiskt Admin på QX som polisanmälde killen så att inbilla sig att rättsväsendet sitter och ögnar forum dagarna i ända för att råka på ett inlägg man kan anmäla är väl paranoit till och med för mig.
Än sen? I din värld kan alltså bara ett sådant ärende inledas genom att en admin polisanmäler eller genom att polisen själv snubblar över inlägget? Du tror inte att det skulle kunna finnas någon bland fb:s alla besökare som skulle kunna ilskna till över något inlägg och slå en signal till Farbror Blå? Domen visar att rättsväsendet skulle ta en sådan anmälan på allvar. Paranoia, my ass!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in