2005-06-14, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Hansson
Jag har tidigare läst påståenden om att moderatorerna tar alldeles för hårt på HMF och att svenska domstolar knappast skulle bry sig om vad någon skriver på en anslagstavla på Internet. Den här domen visar att så inte är fallet. HMF-lagstiftningen är högst reell och regel 1.04 är tyvärr nödvändig och skulle kanske behöva tillämpas ännu hårdare för att forumet ska vara rättsligt skyddat.
Jag gillar inte alls lagen, men det kryllar ju faktiskt av HMF-inlägg i flera forum, framför allt det om invandringspolitik. För nog är det väl HMF att skriva om:

"negerapor"

att man borde skjuta ihjäl "arabslödder"

"inte fan ger blattarna 15.000 kr för en mc. De snor ju dem."

"skockorna av parasiter"

"11. Segregation, flytta bort från parasierna. Tänd eld på de hus som de flyttar in i så förstår de att flytta snabbt.

[...]

13. Hämnas alltid, spelar ingen roll om ni får tag på rätt person, godtycklig misshandel av parasiter kommer att resultera i att de styr upp de egna leden snabbt."

"Placera ut Jack Vegas automater i anslutning till typiska våldtäktsområden - precis när den svartmuskige planerar sitt överfall på någon blond 15-årig tjej så lockas han till automaten istället. Där fördriver han tiden med att mata in hundralappar samt skrika och slå på maskinen - och det presumtiva offret får chansen att fly fältet."

...och så vidare. Så inte tycker jag att det tas så hårt på den lagen från moderatorernas håll direkt.
Citera
2005-06-14, 17:02
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Jo, det är vi nog många som tycker. Ändrar inget.
Inte?
Jag som trodde Bodström läste allt på Flashback.

Men man tycker ju att det borde finnas någon opinion mot den här lagen för även vanligt folk ogillar ju den.
Citera
2005-06-14, 18:13
Medlem
Samhains avatar
Citat:
Än sen? I din värld kan alltså bara ett sådant ärende inledas genom att en admin polisanmäler eller genom att polisen själv snubblar över inlägget? Du tror inte att det skulle kunna finnas någon bland fb:s alla besökare som skulle kunna ilskna till över något inlägg och slå en signal till Farbror Blå? Domen visar att rättsväsendet skulle ta en sådan anmälan på allvar. Paranoia, my ass!

Det ligger 100-tals inlägg på FB som skulle kunna polisanmälas redan idag för brott mot olika lagar men mig veterligen så är det till dags dato ingen som gjort det så varför skulle det göras bara för att det är HMF det gäller?

Jag vet att det är populärt bland FB:are att ana ugglor i varje mosse men klarar sig bl.a. Info14 och Gula Korset så har jag svårt att tro att man skulle vara mycket hårdare när det gäller FB. Dessutom undgår det nog inte ens dig att det var skribenten som fälldes och inte QX.
Citera
2005-06-14, 18:18
Medlem
Lysiass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Inte?
Jag som trodde Bodström läste allt på Flashback.

Men man tycker ju att det borde finnas någon opinion mot den här lagen för även vanligt folk ogillar ju den.

Det är inte många som vågar yttra sig kritiskt mot den offentligt, då är man ju rasist och ett svin i största allmänhet. Men nog verkar många ogilla (eller rentav avsky) den, eller har jag bara fått en väldigt skev bild av folks uppfattningar?
Citera
2005-06-14, 18:22
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scramble
Så tolkar jag det också, är ju lite intressant faktiskt. Har alltid fattat det som att det är Flashback som råkar illa ut.

Jag tror att det är så att QX har anmält en av sina medlemmar och lämnat ut IP till polisen, allt annat låter mycket märkligt.

Hade man applicerat BBS-lagen på QX så hade dom kunnat bli fällda också. Det är bara frågan om vilket lagrum man väljer i detta fall.
Citera
2005-06-14, 19:05
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samhain
Dessutom undgår det nog inte ens dig att det var skribenten som fälldes och inte QX.
Du begriper visst inte poängen:

Domen visar att inlägg på en anslagstavla mycket väl kan kvala in om HMF - att anslagstavlan är tillräckligt mycket spridning för att HMF ska vara tillämpligt.

Anledningen till att det var skribenten och inte QX som åkte dit i det här fallet var att QX modererade bort inläggen, vilket de är ÅLAGDA att göra enligt den lag jag länkade till ovan. Om de inte hade gjort det, utan systematiskt lät sådana olagliga inlägg ligga ute skulle de kunna fällas, i värsta fall dömas till fängelse och få all sin utrustning beslagtagen.

Om du tycker att det verkar vara en bra idé att bygga en rätt omfattande verksamhet på att man hoppas på turen att inte bli polisanmäld får det stå för dig. Jag tycker att det verkar vara skitkorkat och kortsiktigt. Flashback har ställts inför rätta förut och den här domen visar tydligt att HMF-inläggen skulle kunna skapa rättsliga problem om de inte plockas bort.

Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99
Hade man applicerat BBS-lagen på QX så hade dom kunnat bli fällda också. Det är bara frågan om vilket lagrum man väljer i detta fall.
Enligt förarbetena till BBS-lagen har man ca en veckas responstid i modererandet. Ligger olagliga inlägg ute längre än så har man brustit i den uppsyn man är ålagt att hålla över sitt forum.
Citera
2005-06-17, 19:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Löjlig dom
Vad är det som är löjligt med den?
Citera
2005-06-17, 19:56
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EcO
Vad är det som är löjligt med den?
Alla domar som är baserade på lagen om HMF är löjliga, simpelt men så tycker jag, det finns andra lagar som hade gällt om vi inte hade haft HMF och det hade knappast varit tal om något fängelse iaf.
Citera
2005-06-18, 18:16
Medlem
Alla pa FB vill vara sa frana och saga vad dom vill...
Men varfor... varfor hetsa mot en folkgrupp...

Lagen verkar bra (i mitt tycke) och gor att ni som vill nervardera andra maste forfina spraket en smula...

(jag ar utomlands med ett mycket markligt tangentbord)
Citera
2005-06-18, 19:12
Medlem
Kan ens ett sk. åtal komma på tal då om jag inte missminner mig att FB numera lyder under Britisk lag och inte Svensk då servern numera huserar på anglosaxisk mark? Admin?

För övrigt anser jag att HMF skall stoppas upp i arslena på upphovsmännen av skräpet!
Citera
2005-06-18, 22:15
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .LA.
Alla pa FB vill vara sa frana och saga vad dom vill...
Men varfor... varfor hetsa mot en folkgrupp...

Lagen verkar bra (i mitt tycke) och gor att ni som vill nervardera andra maste forfina spraket en smula...

(jag ar utomlands med ett mycket markligt tangentbord)
Äh, sluta larva dig, du vet mycket väl att många ogillar lagen om HMF bara för att istället för att jämställa människor med varandra så är vissa grupperingar speciella, eller viktiga, kanske de menar svaga, fan vet jag, dumt är det, precis om hatbrottslagar i USA där man kan få grövre straff om man begår brott mot en person med annan hudfärg.

Vi har och har haft lagar som handlar om förolämpningar och liknande så lagen om HMF behövs inte.
Citera
2005-06-18, 22:42
Medlem
sursomfans avatar
Citat:
Jag har tidigare läst påståenden om att moderatorerna tar alldeles för hårt på HMF och att svenska domstolar knappast skulle bry sig om vad någon skriver på en anslagstavla på Internet. Den här domen visar att så inte är fallet. HMF-lagstiftningen är högst reell och regel 1.04 är tyvärr nödvändig och skulle kanske behöva tillämpas ännu hårdare för att forumet ska vara rättsligt skyddat.

Inser du själv vad du skrivit? Det är Flashbacks forum du talar om och inte Kamratposten.

Som tur är har äntligen admin insett hur perverst felaktig den tidigare slogan forumet hade numer är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in