• 1
  • 2
2013-07-14, 13:47
Medlem
Milky.Bongs avatar
Hej där, det är såhär att jag har ruggigt dåligt minne. Både korttids- och långtidsminne. Det är såklart något som stör mig och jag skulle vilja få lite hjälp om vad det kan bero på.

Jag kan börja med att berätta om hur dåligt mitt minne faktiskt är:

Jag antar att saker som att glömma nycklarna på morgonen händer alla men detta händer mig väldigt ofta! Det hände kanske 2 gånger i månaden att jag glömde väskan till idrotten förut vilket resulterade i ett sämre betyg i idrott. Såna här saker händer allt för ofta fortfarande, jag har glömt busspengar femtioelva gånger och det finns inget värre än när man har något viktigt att göra eller när jag en gång skulle träffa en tjej i stan och märker att jag inte hinner med bussen (bor på landet så bussarna går inte så ofta).

Men även saker som hänt några dagar innan kan jag glömma, t.ex. frågor som jag ställt och fått svar på, hände senast igår då en kompis började prata om en tjej och så undrade jag hur han visste vem det var och så visade det sig att vi hade haft en exakt likadan konversation för någon vecka sedan. Detta är inget som stör mig så mycket men liksom varför händer det?

Långtidsminnet är nog ändå värst, hela min uppväxt är svart. Jag minns små obetydliga saker men flera av mina kompisar kan berätta om specifika händelser i flera timmar medans jag kommer ihåg saker som när jag vägrade att lära mig att cykla, därifrån minns jag endast att jag inte ville för jag spelade ett spel som jag hade lånat av en kompis, jag tror det var Prince of Persia. Det är riktigt tråkigt att inte kunna minnas saker från min barndom

Jag har sökt runt lite och då har dem fått tips om att träna, äta och sova rätt.
Jag gymmar 3-5 gånger i veckan och spelar fotboll 2-3 gånger. Äter gör jag enligt kostcirkeln, äter det som bjuds här hemma och det är bra mat gjort utav min moder, som f.ö. är kock. Sömnen varier dock men har aldrig haft riktiga sömnproblem. Max har jag väl legat och stirrat i taket 3 timmar några gånger. Inte så värst illa, men 8 timmar brukar vara standard för mig på vardagar.

Hört att Ritalina stärker närtidsminnet men inte så sugen på att gå ner 20 kilo. Däremot har jag hört att Cannabis kan höja långtidsminnet så ifall jag kombinerar dessa så borde jag ju kunna muncha när jag går på Rita samtidigt som jag är bäng? Eller?

Jag vill iallafall ha tips om hur jag kan stärka mitt minne och en förklaring på varför jag har så dåligt minne..
Citera
2013-07-14, 14:16
Medlem
Det är svårt att säga varför du har dåligt minne. Har du bra koncentration? Kan du anse dig själv vara intelligent?

Ett tips från mig är att träna. Då jag började plugga hade jag väldigt nichat minne som alltid glömde bort tvättider, möten, löften osv osv. Jag började då memorera pi decimaler. Första kvällen lärde jag mig 3.14159265358979 andra kvällen lärde jag mig ytterligare ett par fler och fortsatte detta under ca en vecka. Genom denna övning memorerade jag tillslut ca 260 decimaler (tog ungefär 3-4 timmars aktiv övning med siffrorna framför mig samt att jag repeterade dem i skallen så ofta jag kände för). Efter detta ökades mitt minne otroligt. Det kan ha varit i samband med studierna också men det blev verkligen en förändring.

Så mitt tips till dig är att börja med simpla minnesmönster. Funkar inte siffror så lär dig en text utantill. Funkar inte en text så kan du träna på andra sätt.

En annan sak som kan hjälpa är stränga rutiner. Häng tex en lapp på dörren där det står "kolla fickorna" och varje gång du ser den kollar du så att du har med dig allt.

Ditt långtidsminne låter lite som mitt, till viss del förträngd barndom förutom korta minnen som bara kan nås om någon annan pratar om dom eller om man kan relatera starkt till nutiden.

OBS! Cannabis har enbart negativa effekter på ditt minne! Ritalin höjer din koncentrationsnivå, du behöver inte droger för att höja den, det klarar du själv.

Det här kanske låter lite tråkigt för dig (eftersom jag antar att du är en ung man) men meditation är annars bra. Är du jämt stressad eller om du lätt blir rastlös så är det mycket mycket bättre än ritalin. Det höjer din koncentrationsnivå markant redan efter ett par gånger. Testa sätt dig ned, utan musik, och bara blunda och samla dina tankar i en halvtimme per dag. Då du ökar din koncentration kommer du garanterat att få ett bättre närtidsminne iaf, långtidsminnet är jag lite osäkrare på dock.
Citera
2013-07-14, 14:22
Medlem
KaptenCapss avatar
Låter tråkigt men det kan vara en demens sjukdom som ligger runt hörnet.. Ta tid hos din läkare och scanna skiten ur din hjärna (seriöst), har känt flera som hat haft samma som dig men som trott att det var något mindre. Några år senare får de symptom oxh se där Ms, parkinsom, demens(glömt namn)....
Det spelar egentligen ingen roll hur gammal du är, sök upp tid snarast.
Citera
2013-07-14, 15:18
Medlem
k4d9s avatar
Att vara speedad på ritalin och röka på är alltid lika skönt men det är inget jag rekomenderar dig om du vill få bättre minne, var har du hört att cannabis kan hjälpa långtidsminnet? Jag tycker det är lite komiskt att du som inte verkar använda droger alls funderar på att börja knapra metylfenidat och röka på heltid för att förbättra din mentala förmåga.
Senast redigerad av k4d9 2013-07-14 kl. 15:35.
Citera
2013-07-14, 15:41
Medlem
Milky.Bongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoMute
Mycket & bra text

Jag kan faktiskt anse mig rätt intelligent, över medel, lätt. Min koncentration är bra den med, har inte alls svårt för att sitta ner och plugga eller något annat.

Detta med pi decimaler låter faktiskt riktigt bra, ska testas!

Stränga rutiner låter som en bra idé det med, testat liknande innan och det har hjälpt men sen har jag slutat med det utan att tänka på det.

Meditation låter som du säger, rätt tråkigt men jag ska absolut testa detta med då jag verkligen vill ha ett bättre minne så jag gör vad som helst för att få det.

Citat:
Ursprungligen postat av KaptenCaps
Låter tråkigt men det kan vara en demens sjukdom som ligger runt hörnet.. Ta tid hos din läkare och scanna skiten ur din hjärna (seriöst), har känt flera som hat haft samma som dig men som trott att det var något mindre. Några år senare får de symptom oxh se där Ms, parkinsom, demens(glömt namn)....
Det spelar egentligen ingen roll hur gammal du är, sök upp tid snarast.

Jag har funderat på att titta upp det, men vet inte hur allvarligt det faktiskt är..
Jag ska tänka på det.

Citat:
Ursprungligen postat av k4d9
Att vara speedad på ritalin och röka på är alltid lika skönt men det är inget jag rekomenderar dig om du vill få bättre minne, var har du hört att cannabis kan hjälpa långtidsminnet?

Läst en hel del studier om det men dem har varit rätt luddiga och inte riktigt gett en förklaring till varför det är så, så det är nog bara en skröna.
Citera
2013-07-14, 15:43
Medlem
Skinrippers avatar
Börja läs böcker.. Hade själv samma symptom som du beskrev och efter jag började läsa dagligen så vart det avsevärt mycket bättre.

Lycka till med minnesuppbyggnaden
Citera
2013-07-14, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milky.Bong
.

Det låter som att du är motiverad, det är bra! Kom ihåg att ditt minne utvecklas (eller ja, mitt gjorde det) exponentiellt. Dvs, de första 30 decimalerna, den första veckan av att kolla att man har med sig allt, de första gångerna man mediterar osv osv är svårast. Då du får in lite rutiner om detta så skall du se att det går lättare. Lycka till och ge inte upp! Skicka gärna ett pm om ett par veckor om det funkar, om du nu kommer ihåg det
Citera
2013-07-14, 21:11
Medlem
Milky.Bongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoMute
Det låter som att du är motiverad, det är bra! Kom ihåg att ditt minne utvecklas (eller ja, mitt gjorde det) exponentiellt. Dvs, de första 30 decimalerna, den första veckan av att kolla att man har med sig allt, de första gångerna man mediterar osv osv är svårast. Då du får in lite rutiner om detta så skall du se att det går lättare. Lycka till och ge inte upp! Skicka gärna ett pm om ett par veckor om det funkar, om du nu kommer ihåg det

Känner att det blir svårt nu under sommarlovet med mycket festivaler och fylla men ska försöka
Citera
2013-07-14, 23:20
Medlem
Jag har själv väldigt dåligt minne, det är någonting jag jobbar på att förbättra. Jag har också hittat metoder för att underlätta vardagen.
Dåligt minne kan bero på många saker. Stress är en vanlig orsak. Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan också medföra dåligt minne, "ADHD-minne" är ett uttryck många NPF:are har hört.

Om du besväras av ditt dåliga minne ska du söka hjälp. Du kan i första hand vända dig till din vårdcentral eller, om du är under 23 år, ungdomsmottagning.

Var inte rädd för att vara rak och tydlig med vad du gör igenom, vad du tror att det kan bero på eller några andra tankar och funderingar du har.
Man måste tyvärr ofta stå på sig ganska rejält för att inte bli avfärdad.

Om du är intresserad av NPF, psykisk ohälsa och hur det är att leva med detta kan du kolla in neuroatypisk.se. Det är en blogg inriktad på dessa ämnen med en inställning på problemlösning.
Citera
2015-11-10, 14:48
Medlem
Citat:
Hej där, det är såhär att jag har ruggigt dåligt minne. Både korttids- och långtidsminne. Det är såklart något som stör mig och jag skulle vilja få lite hjälp om vad det kan bero på.

Jag antar att saker som att glömma nycklarna på morgonen händer alla men detta händer mig väldigt ofta! Det hände kanske 2 gånger i månaden att jag glömde väskan till idrotten förut vilket resulterade i ett sämre betyg i idrott. Såna här saker händer allt för ofta fortfarande, jag har glömt busspengar femtioelva gånger och det finns inget värre än när man har något viktigt att göra eller när jag en gång skulle träffa en tjej i stan och märker att jag inte hinner med bussen (bor på landet så bussarna går inte så ofta).

Men även saker som hänt några dagar innan kan jag glömma, t.ex. frågor som jag ställt och fått svar på, hände senast igår då en kompis började prata om en tjej och så undrade jag hur han visste vem det var och så visade det sig att vi hade haft en exakt likadan konversation för någon vecka sedan. Detta är inget som stör mig så mycket men liksom varför händer det?

Långtidsminnet är nog ändå värst, hela min uppväxt är svart. Jag minns små obetydliga saker men flera av mina kompisar kan berätta om specifika händelser i flera timmar medans jag kommer ihåg saker som när jag vägrade att lära mig att cykla, därifrån minns jag endast att jag inte ville för jag spelade ett spel som jag hade lånat av en kompis, jag tror det var Prince of Persia. Det är riktigt tråkigt att inte kunna minnas saker från min barndom

Jag har sökt runt lite och då har dem fått tips om att träna, äta och sova rätt.
Jag gymmar 3-5 gånger i veckan och spelar fotboll 2-3 gånger. Äter gör jag enligt kostcirkeln, äter det som bjuds här hemma och det är bra mat gjort utav min moder, som f.ö. är kock. Sömnen varier dock men har aldrig haft riktiga sömnproblem. Max har jag väl legat och stirrat i taket 3 timmar några gånger. Inte så värst illa, men 8 timmar brukar vara standard för mig på vardagar.

Hört att Ritalina stärker närtidsminnet men inte så sugen på att gå ner 20 kilo. Däremot har jag hört att Cannabis kan höja långtidsminnet så ifall jag kombinerar dessa så borde jag ju kunna muncha när jag går på Rita samtidigt som jag är bäng? Eller?

Jag vill iallafall ha tips om hur jag kan stärka mitt minne och en förklaring på varför jag har så dåligt minne..
Det här är säkerligen en grov bump, men hur har det gått med minnet?
Citera
2015-11-10, 14:53
Medlem
goran744s avatar
Citat:

Det första jag tänker på är att du kan vara stressad.
Inre stress? Yttre? Eller både och.
Stress är ett stort aber vad gäller minnet.
Citera
2015-11-10, 14:53
Medlem
Sådant här tycker jag är oerhört intressant!

Berätta mera.

Var någonstans bor du? Hur gammal är du? Upplever du bara problemen hemma?

Jag har själv haft ganska omfattande liknande problem samt strulat lite på jobb osv. Blivit diagnosticerad med add.

Kollegor fick skriva minneslappar till mig på jobbet osv.. Men det kan såklart vara helt annat som det beror på också!

Och bara för det betyder det inte att man fullständigt är en komplett idiot..

Farsan har troligen outredd ADHD och jag har utredd ADD. Ta kontakt med en öppenpsykiatrisk mottagning nära dig. Gå direkt till mottagningen och säg att du vill göra en utredning.
Senast redigerad av joffen87 2015-11-10 kl. 15:02.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in