2013-07-14, 02:16
Medlem
Tjenare!
Sålde min skoldator på blocket nu inatt, det kom en turk och köpte min sletna gamla dator för 1000 kr. han verkade nöjd, och jag med. nu kl 02:00 så frågar han om det är okej att han kommer tillbaka kl 14:00 imorgon och skriver ett kvitto med mig, jag vet inte hur sånt fungerar med begagnade saker vid privata affärer...

Kan man göra så?
Citera
2013-07-14, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gambler123
Tjenare!
Sålde min skoldator på blocket nu inatt, det kom en turk och köpte min sletna gamla dator för 1000 kr. han verkade nöjd, och jag med. nu kl 02:00 så frågar han om det är okej att han kommer tillbaka kl 14:00 imorgon och skriver ett kvitto med mig, jag vet inte hur sånt fungerar med begagnade saker vid privata affärer...

Kan man göra så?
Svar: Nej så kan han inte göra. Tekniskt sett äger du fortfarande datorn
Citera
2013-07-14, 02:20
Medlem
DuFarInteVetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gambler123
Tjenare!

Kan man göra så?

Jo, du skriver bara "jag, xxxx xxxx, persnr xxx, sålde datorn till xxx xxx för 1000:-" underskrift och sen är det klart
Citera
2013-07-14, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DuFarInteVeta
Jo, du skriver bara "jag, xxxx xxxx, persnr xxx, sålde datorn till xxx xxx för 1000:-" underskrift och sen är det klart
Så om du inte fick kvitto på ica kan du då gå dit dagen efter och be om kvitto för din liter mjölk? Nej turken kan inte göra så
Citera
2013-07-14, 03:23
Medlem
Klart som fan att man alltid kan begära kvitto... Att man sedan bör göra det i samband med affären är en annan sak.

Du har inga skyldigheter i detta fall men så förbannat jobbigt att skriva ett kvitto är det inte, så självklart ställer du upp på "turkens" förfrågan.
Citera
2013-07-14, 03:25
Medlem
urekels avatar
färdiga mallar. http://www.blocket.se/security/mallar.htm
du ska ha "övriga varor". Det är ju inte stöldgods så du har väl ingen anledning att inte ge.
Citera
2013-07-14, 03:26
Medlem
ProsecutorDredds avatar
Det enklaste är att skriva några rader på ett papper som ges vid överlämnandet av datorn/pengarna.

Inga konstigheter och så länge du får dina pengar och han får din dator är väl det inte något problem...

Enda problemet är väl om det är något fel på det du sålt och han senare vill häva köpet...
Citera
2013-07-14, 09:05
Bannlyst
Han vill förmodligen ha kvitto för att dra av på skatten inte för garanti eller annat så känn dig lugn :-D
Citera
2013-07-14, 12:35
Medlem
Verkar som jag fått mitt svar på frågan, tydligen så kan han begära ett kvitto dagen efter, men då kan han inte klaga att den är trasig, utan då gäller det hur datorn är i befintligt skick... osv osv.,

men tack hörni!
Citera
2013-07-14, 13:55
Medlem
k4d9s avatar
soc kräver kvitto för att täcka kostnaden?

Ja det är väl klart han kan fråga dig om ni kan skriva kvitto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in