2013-07-13, 21:46
Medlem
Vad jag förstår så är endast ett par andetag av brandrök tillräckligt för att göra dig medvetslös. Vi bor i ett tvåplanshus med sovrummen på ovanvåningen. Säg att jag vaknar en natt av att det brinner i någon del av huset och rökutvecklingen är kraftig. Kan jag då ta en plastpåse och fylla med uteluft från balkongen och andas i för att på så sätt kunna ta mig ner för trappan och ut? Räcker syret i en påse på 10 liter? Hur länge skulle man kunna andas i en sådan utan att koldioxidhalten i påsen gör mig medvetslös?
Enklast vore väl att prova, men det kanske inte är riskfritt... Och ni behöver inte berätta att jag kan hoppa 4 meter ner på gräsmattan eller att påsen smälter av värmen. Jag är bara nyfiken på hur länge, teoretiskt sett, luften i en påse skulle vara duglig att andas i...
Tack på förhand!
Citera
2013-07-13, 21:52
Medlem
Diverges avatar
Rimligast är väl att andas in i påsen och ut vid sidan av men jag tror inte den skulle rymma allt för många andetag.
Citera
2013-07-13, 21:53
Bannlyst
det beror väl lite på vem fan som har påsen över huvudet men säg att du trär den över huvudet och springer snabbt som fan så klarar du det
Citera
2013-07-13, 22:04
Medlem
sasos avatar
hur stor är påsen?
Citera
2013-07-13, 22:08
Medlem
psyDucks avatar
Man brukar säga att ett andetag ungefär är 0,5 liter. Så din 10 liters påse räcker i teorin till 20 normala andetag. Men du förstår själv också att detta inte skulle fungera i praktiken. Det bästa är nog att vira ett tyg, handduk eller något liknande (gärna blött om man har möjligheten) runt mun och näsa och kuta ut på så få andetag som möjligt.
Citera
2013-07-13, 22:10
Medlem
Jag håller den över näsa och mun och andas in och ut i påsen. Vad rymmer en plastpåse från Ica? 10 liter? Ett normalt andetag verkar var 0,5 liter, så 20 andetag med normal syrehalt borde det ju räcka till. Och sedan kanske 20 till med sämre luft... Tror fan man skulle komma ut ur ett höghus på det sättet...
Citera
2013-07-13, 22:12
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxhandsken
Jag håller den över näsa och mun och andas in och ut i påsen. Vad rymmer en plastpåse från Ica? 10 liter? Ett normalt andetag verkar var 0,5 liter, så 20 andetag med normal syrehalt borde det ju räcka till. Och sedan kanske 20 till med sämre luft... Tror fan man skulle komma ut ur ett höghus på det sättet...

fast man andas jo intensivare när man springer/får panik
Citera
2013-07-13, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
fast man andas jo intensivare när man springer/får panik

Sant, vilket gör att man dör ännu fortare utan påse
Citera
2013-07-13, 23:18
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Jag har ett minne av att i samband med utrymning av brinnande flygplan finns det påsar att andas i.
Vet inte om det bara var förslag och prototyper eller om det redan används.

Fördelen med påsen jämfört med blöta trasor är att man inte börjar hosta av den giftiga röken.
Total isolering från giftröken.

- - -
Testa att andas i en plastpåse så får de svaret på hur länge den räcker.
Citera
2013-07-13, 23:24
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymkristenidiot
det beror väl lite på vem fan som har påsen över huvudet men säg att du trär den över huvudet och springer snabbt som fan så klarar du det

Herregud.

Du ska ALDRIG... trä en påse över huvudet... ALDRIG!

Du andas in, påsen sugs mot munnen... Trä ALDRIG en påse över huvudet!
Citera
2013-07-13, 23:31
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Så här ska du göra.

Eftersom röken stiger uppåt så kryper du ned på golvet och kryper mot din ytterdörr, det kommer att vara lättare att andas nära golvet.

Stäng dörrar på vägen. (dämpar brandens spridning)

Är ytterdörrens handtag varmt så öppnar du inte (brand på andra sidan, viktigt) då får du vänta ut branden på balkongen, brandkåren bör komma snart.

I trappuppgången kan du förmodligen gå upprätt, gör det som känns rätt, många grannar och trängsel så se till att vara lugn och metodisk. Ring gärna på hos grannar!

Väl ute samlas och försök räkna ihop er så ni kan meddela ambulanspersonal om det fattas folk.'

Alltså, lägg inte ned tid på plastpåsar och annat! Du ska ta dig ut direkt och inget annat.
Citera
2013-07-14, 01:23
Medlem
Tror inte att jag har sett så många knasiga svar i en tråd förut.

TS hade inte tänkt trä kassen över huvudet, det skulle ju fylla den nästan helt.

Lungkapaciteten är inte 0.5 liter utan den ligger runt 5 liter (http://en.wikipedia.org/wiki/Lung_volumes). Mer för friska vuxna och mindre för unga och gamla. Jag lyckades nästan nå 5 liter när vi testade i högstadiet.

Men man behöver inte ta så stora andetag, en normal in- och utandning är mycket mindre. Istället för 3 enorma kan man kanske ta 9 små.

Jag kommer inte på någon anledning att andas ut utanför kassen. Utandningsluften innehåller fortfarande syre, antagligen ganska mycket om man tar snabba andetag.

Och kassen behöver inte nödvändigtsvis brinna upp. Rök kan sprida sig långt från eld-källan.

---

Om man plockar upp kassen från ett ställe där det är lika mycket rök som resten av huset, eller mer, är det förstås onödigt. Och inte hjälper det att blåsa upp en kasse heller.. Den behöver som sagt antingen redan innehålla ren luft eller så måste man flippa ut den i ett rent rum eller på balkongen.
Senast redigerad av alef-noll 2013-07-14 kl. 01:30.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in