2013-07-15, 05:34
Medlem
bjornebarns avatar
Att andas ut utanför påsen är självklart helt idiotiskt. Vår utandningsluft innehåller, ganska oberoende på hur djupa andetag vi har, ca 16 % syrgas (om inandningsluften innehåller ca 20 %). Hur skulle annars mun-mot-mun-metoden fungera...?

Exakt hur många andetag man i praktiken kan få till vet jag inte, för när syrgashalten blir för låg så blir får förmåga att ta upp en tillräckligt stor mängd syrgas sämre. Var gränsen för att kunna hålla sig vid medvetande (speciellt udner rörelse) ligger vet jag inte.

Hur som helst ser jag inte problemet. Det är väl bara att ta ett stort djupt andetag och springa ut? En minut klarar du väl ändå av att hålla andan, även om du rör dig lite?
Citera
2013-07-15, 12:03
Medlem
MilleniumFalcons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alef-noll
Tror inte att jag har sett så många knasiga svar i en tråd förut.

TS hade inte tänkt trä kassen över huvudet, det skulle ju fylla den nästan helt.

Lungkapaciteten är inte 0.5 liter utan den ligger runt 5 liter (http://en.wikipedia.org/wiki/Lung_volumes). Mer för friska vuxna och mindre för unga och gamla. Jag lyckades nästan nå 5 liter när vi testade i högstadiet.

Men man behöver inte ta så stora andetag, en normal in- och utandning är mycket mindre. Istället för 3 enorma kan man kanske ta 9 små.

Jag kommer inte på någon anledning att andas ut utanför kassen. Utandningsluften innehåller fortfarande syre, antagligen ganska mycket om man tar snabba andetag.

Och kassen behöver inte nödvändigtsvis brinna upp. Rök kan sprida sig långt från eld-källan.

---

Om man plockar upp kassen från ett ställe där det är lika mycket rök som resten av huset, eller mer, är det förstås onödigt. Och inte hjälper det att blåsa upp en kasse heller.. Den behöver som sagt antingen redan innehålla ren luft eller så måste man flippa ut den i ett rent rum eller på balkongen.

Fast du förbrukar inte 5 liter syre per andetag för det.
Maximal syreupptagningsförmåga, normala siffror för en inaktiv person är strax under 40 ml/kg/min. Säg 90 kg så förbrukar du ca 3,6 liter syre/minut. Detta är alltså under maxbelastning ska tilläggas också.

Från http://tranastyrka.se/varldens-basta-aeroba-formaga/
Citera
2013-07-15, 14:52
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglor-i-mossen
Herregud.

Du ska ALDRIG... trä en påse över huvudet... ALDRIG!

Du andas in, påsen sugs mot munnen... Trä ALDRIG en påse över huvudet!
Läs TS post innan du yttrar dig. Han sa att det bara var teoretiskt, och att du tror att han ska trä påsen över huvudet och inte bara andas i den visar ju att det fattas något..
Citat:
Ursprungligen postat av alef-noll
Tror inte att jag har sett så många knasiga svar i en tråd förut.

Lungkapaciteten är inte 0.5 liter utan den ligger runt 5 liter (http://en.wikipedia.org/wiki/Lung_volumes). Mer för friska vuxna och mindre för unga och gamla. Jag lyckades nästan nå 5 liter när vi testade i högstadiet.
Lungkapacitet har inget med storleken på normala, lugna andetag, som psyDuck pratar om. Dem ligger på ungefär 0.5 liter.
Citera
2013-07-15, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Att andas ut utanför påsen är självklart helt idiotiskt. Vår utandningsluft innehåller, ganska oberoende på hur djupa andetag vi har, ca 16 % syrgas (om inandningsluften innehåller ca 20 %). Hur skulle annars mun-mot-mun-metoden fungera...?

Exakt hur många andetag man i praktiken kan få till vet jag inte, för när syrgashalten blir för låg så blir får förmåga att ta upp en tillräckligt stor mängd syrgas sämre. Var gränsen för att kunna hålla sig vid medvetande (speciellt udner rörelse) ligger vet jag inte.

Hur som helst ser jag inte problemet. Det är väl bara att ta ett stort djupt andetag och springa ut? En minut klarar du väl ändå av att hålla andan, även om du rör dig lite?

Och när man hållt andan en minut, så kan man ju ta ett nytt andetag i påsen och få en minut till så att jag hinner ta med barnen ut...
Citera
2013-07-16, 00:47
Medlem
BengtZzs avatar
Det håller inte så länge men du slipper paniken av att känna att du inte kan andas. Då tar du dig lättare ut. Kroppen tror helt enkelt att den får syre sålänge du andas, i alla fall mer eller mindre.
Citera
2013-07-16, 17:12
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Läs TS post innan du yttrar dig. Han sa att det bara var teoretiskt, och att du tror att han ska trä påsen över huvudet och inte bara andas i den visar ju att det fattas något..
Lungkapacitet har inget med storleken på normala, lugna andetag, som psyDuck pratar om. Dem ligger på ungefär 0.5 liter.

Om du läst citatet jag citerade kanske du skulle hänga med lite bättre, eller är du alltid såhär?!?

Jag svarade en som uppmuntrade TS till att trä en påse över huvudet, inte TS själv. Läs själv innan du yttrar dig nästa gång!

För övrigt kan du ju läsa min post där jag informerade hur man faktiskt bör agera vid brand och gissa vad, inga påsar inblandade!
Senast redigerad av ugglor-i-mossen 2013-07-16 kl. 17:15.
Citera
2013-07-16, 20:25
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Om du läst citatet jag citerade kanske du skulle hänga med lite bättre, eller är du alltid såhär?!?

Jag svarade en som uppmuntrade TS till att trä en påse över huvudet, inte TS själv. Läs själv innan du yttrar dig nästa gång!
Ok, lite förhastat kanske, trots det en onödigt post tycker jag

Citat:
För övrigt kan du ju läsa min post där jag informerade hur man faktiskt bör agera vid brand och gissa vad, inga påsar inblandade!
Ja, men TS skrev tydligt i tråden att andra lösningar var ointressanta, det intressanta var luften i påsen! Elden använde han bara som ett exempelscenario!
Citera
2013-07-24, 23:58
Medlem
11LittleBirds avatar
Är det inte bättre o införskaffa en gas tub med luft i och andningsmask?

Ang plastpåse grejer så funkar det säker men tänk på att när man använder benen så förbrukas mycket syre. Det är därför man endast ska använda armarna för att dra sig hur en vattenfylld och sjunkande båt.
Citera
2013-07-29, 19:27
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11LittleBird
Är det inte bättre o införskaffa en gas tub med luft i och andningsmask?

Ang plastpåse grejer så funkar det säker men tänk på att när man använder benen så förbrukas mycket syre. Det är därför man endast ska använda armarna för att dra sig hur en vattenfylld och sjunkande båt.
Hoppla, där kom några påståenden som jag har svårt att tro på utan källa. Det låter på det där som att det skulle vara något särskilt med benmusklerna som gör att de konsumerar mer syrgas än de i armarna. Visst, benmusklerna är ju normalt sett och sammantaget mycket större och står så klart för både huvuddelen av arbetet och syrgasförbrukningen vid normal gång/löpning.

Relaterat till ett visst arbete tvivlar jag dock på att det är någon skillnad så det hjälper knappast att gå på händer ut ur ett brinnande hus och det där med att bara simma med armarna ur en sjunkande båt låter också märkligt.

Har du någon källa till detta?
Citera
2013-08-02, 00:05
Bannlyst
Citat:
Herregud.

Du ska ALDRIG... trä en påse över huvudet... ALDRIG!

Du andas in, påsen sugs mot munnen... Trä ALDRIG en påse över huvudet!
En stor påse sugs inte mot munnen, vi snackar inga ICA kylpåsar här...

Tänk dig en stor svart soppåse, den sugs inte mot käften i första svepet
Citera
2013-08-02, 11:54
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymkristenidiot
En stor påse sugs inte mot munnen, vi snackar inga ICA kylpåsar här...

Tänk dig en stor svart soppåse, den sugs inte mot käften i första svepet
Det blir väl lite svårt att se vart man ska gå då.
Citera
2013-08-02, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det blir väl lite svårt att se vart man ska gå då.
Du ska andas genom den inte gå runt med den, därför beror det helt på vem som använder en påse. Du hade ju klarat 1 meter och sedan dött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in