Flashback bygger pepparkakshus!
2024-09-12, 22:37
Medlem
Någon som läst The Wire: Truth Be Told?

https://www.goodreads.com/en/book/show/109594
Citera
2024-09-12, 23:01
Avstängd
drinksareonmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Någon som läst The Wire: Truth Be Told?

https://www.goodreads.com/en/book/show/109594

Nej men äger All the pieces matter, riktigt bra.

https://www.goodreads.com/book/show/35209826-all-the-pieces-matter?ref=nav_sb_ss_3_14
Citera
2024-09-12, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drinksareonme
Nej men äger All the pieces matter, riktigt bra.

https://www.goodreads.com/book/show/35209826-all-the-pieces-matter?ref=nav_sb_ss_3_14
Mhm såg den med! Och böckerna av David Simon och Ed Burns. Ska nog fan slå till
Citera
2024-09-13, 06:03
Medlem
Gvasalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Såg klart serien igår och kände att ett inlägg här var på sin plats. Likt många andra så var The Wire en serie som jag alltid hade i bakhuvudet att jag borde se, men pga olika orsaker så var det något man aldrig fick gjort. Sen lite på impuls för kanske 2 månader sedan när jag letade en ny serie att kolla så såg jag The Wire på HBO och tänkte "Fan, vi kör".

Jag känner igen mig lite i vad andra säger med att man får ge det några avsnitt. Dock ogillade jag inte serien alls eller något från början, men det är väldigt mycket världsbyggande där man introduceras för många karaktärer, vad som händer i staden och det är lite som ett schackbräde där pjäserna måste placeras ut först innan man kan börja köra. S1 var väldigt bra men det var nog vid S2 som det gick från bra till riktigt bra. Förstår varför S2 är lite kontroversiell och folk antingen älskar den eller ogillar den, personligen tyckte jag Frank Sobotka var en fantastisk karaktär och S2 var där det kändes som mer än bara en bra serie. Man breddade perspektivet i staden med nya karaktärer, nya miljöer och nya intriger.

S3 och S4 var också riktigt starka och jag kan förstå varför S3 är väldigt populär då Idris Elba får mycket utrymme och hela Hamsterdam-plotlinen var minnesvärd. Jag diggade dock S4 snäppet mer och det var intressant hur de introducerade skolorna och hur vissa av eleverna sögs in i de kriminella gängen. Det var uppfriskande att se en serie belysa bakgrunden och uppväxten på kriminella och hur även vissa av grabbarna som kunde haft en ljus framtid istället tog fel väg och det slutade illa för. Vad gäller S5 så förstår jag kritiken även om jag inte ogillade den. En kompis som hade sett serien innan beskrev S5 som "inte en av de bättre säsongerna men absolut nödvändig och ett bra avslut som knyter ihop säcken. serien hade varit sämre utan den" och det kan jag köpa. Oavsett vad man tycker om tidningsredaktionen (som jag inte hade något emot) eller McNulty och Lester's galna strategi så uppskattade jag ändå mycket i S5.

Skulle jag rangordna säsongerna hade jag sagt: 2 > 4 > 3 > 1 > 5 (men det är egentligen väldigt jämnt)

Nu har abstinensen kickat in men jag har kikat i tråden och det finns flera andra serier som nämns bland "bästa serierna" som jag inte sett än heller. Sopranos, Oz och The Shield är några som nämnts här. Så blir väl någon av dem härnäst.
Har du sett Deadwood? Samma ambitiösa schackbräde om än med färre karaktärer, så att säga. Något säger mig att det är en serie i din smak.
Citera
2024-09-13, 09:19
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gvasalia
Har du sett Deadwood? Samma ambitiösa schackbräde om än med färre karaktärer, så att säga. Något säger mig att det är en serie i din smak.

Nej, det är också en serie jag länge har tänkt se men inte kommit till än. Vet även att den är färre säsonger så kanske ett "enklare" projekt att ta sig igenom?
Citera
2024-09-14, 10:28
Medlem
Gvasalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Nej, det är också en serie jag länge har tänkt se men inte kommit till än. Vet även att den är färre säsonger så kanske ett "enklare" projekt att ta sig igenom?
Ja, 3x12 episoder. Plus en film som kom cirka 15 år senare. Nu var det länge sedan jag såg Deadwood men jag håller den som en av de stora serierna där staden Deadwood likt Baltimore är huvudkaraktären; den gamla skolans episka berättande. Precis som The Wire ger den inte tittaren mycket i form av cliffhangers och drama bara för att (även om det säkerligen existerar). Jag tycker definitivt du ska se den, väldigt ambitiös serie men många älskvärda karaktärer. Återkoppla gärna när du sett serien
Citera
2025-01-10, 21:47
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chatarsis

Är vi för tiktokade? Orkar vi inte längre med mer än minutklipp? Vad innebär det för "vårt samhälle"? Vi är förmodligen fucked. Proper fucked even!

Dagens generation kan nog ha svårt att ta till sig serien. Personligen tycker jag dock tempot är till seriens fördel.
Citera
2025-01-18, 20:53
Medlem
Har sett fyra första avsnitten och är inte imponerad än. Är hela serien så här seg?
Händer inte mkt i den…
Citera
2025-01-18, 21:13
Medlem
putteH_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entrekat
Har sett fyra första avsnitten och är inte imponerad än. Är hela serien så här seg?
Händer inte mkt i den…
Nä du kan lägga ner. Kan man inte sitta still och fokusera så ska man nog se Marvel.
Citera
2025-01-18, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putteH_
Nä du kan lägga ner. Kan man inte sitta still och fokusera så ska man nog se Marvel.
Hehe jag är född tidigt 80-tal då jag är inte facedown generationen men tycker serien är jäkligt seg än så länge.
Citera
2025-01-18, 21:58
Medlem
putteH_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entrekat
Hehe jag är född tidigt 80-tal då jag är inte facedown generationen men tycker serien är jäkligt seg än så länge.
Mja, inte något för dig då helt enkelt. För mig tog det ungefär halva säsongen innan jag fastnade.
Citera
2025-01-18, 23:07
Moderator
zanteras avatar
Tyckte S1 var bra men inte "se 2-3 avsnitt i rad"-bra. Det klickade nog för mig under S2. Det är en lite märklig serie för man uppskattar den mer och mer med tiden och man ser även tillbaka på tidigare säsonger med varmare känslor än när man först såg dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in