Citat:
Ursprungligen postat av
usr1
synd att jämföra allt med the wire
men tycker gott de kunde lagt in någon referens till oss fans eller ett enda shieeeeeeeeeeet
Jämförelsen var mer relaterad till berättartekniken, och hur den här serien verkade vilja klämma in så mycket fakta, och på ett vis som bröt mot den oskrivna regeln
show don't tell.
Men jag utgick från att det var en helt annan genre jag pratade om, alltså att det var en fråga om fiktion. Men det är en verklighetsbaserad historia och serien verkar göra anspråk på att mer eller mindre endast berätta vad man säkert vet, och inte skapa dramatiseringar utöver detta. Av den anledningen verkar strukturen och berättartekniken mer välmotiverad än jag först uppfattade det som, och mer faktatunga expositioner mer acceptabla för att fylla ut berättelsens ellipser,
och mitt klagomål ovan över show don't tell är pga seriens egentliga genre blir alltså därför också ganska så irrelevant.
edit: Men det var också lite kul att leka spot the wire actor medan jag såg serien. Mest minnesvärd var han den fattiga pojken i kompisgänget från säsong fyra som dök upp som polis.