Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-05-31, 20:46
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
25 års fängelse för Jenkins alltså rejäla straff där i Us and A, hade typ blivit 3 år här
Ja och övriga inblandade åkte dit rätt rejält också. "Som tack för du samarbetade och tjallade får du bara 8 år i fängelse" typ så. De hade väl gått fria i Sverige.
Citera
2022-05-31, 20:52
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Ja och övriga inblandade åkte dit rätt rejält också. "Som tack för du samarbetade och tjallade får du bara 8 år i fängelse" typ så. De hade väl gått fria i Sverige.

Exakt, kaptenen eller vad han var fick väl 18 år för han inte tjallade på nån.
Citera
2022-05-31, 21:06
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Exakt, kaptenen eller vad han var fick väl 18 år för han inte tjallade på nån.
Ja stämmer. Ren spekulation men i Sverige hade det väl varit: Tjalla så går du fri men blir av med jobbet. Tjalla inte och få 3 år i fängelse, du är ute efter 2.

Finns för övrigt massvis att läsa om detta ifall man är intresserad. Bara söka efter "Wayne Jenkins" Finns intervju med honom, folk som kartlagt fallet och massa annat.

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-58710164
Citat:
When I point out he already pleaded guilty to all these incidents, Jenkins tells me he only signed the agreement because he feared that if he went forward to trial, he could've wound up behind bars for life. He says he couldn't risk it as a father with a young family.

"Life in prison with three small children. Now I deserve 10 to 15 years... I sold drugs as a dirty cop," he says. "I got 25 years. I got gangster charges, racketeering charges, things they usually give the mob, who were burying bodies in cement."

Var väl för att göra blm och andra terrorister glada efter kravallerna de hade.
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2022-05-31 kl. 21:11.
Citera
2022-05-31, 21:36
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ja stämmer. Ren spekulation men i Sverige hade det väl varit: Tjalla så går du fri men blir av med jobbet. Tjalla inte och få 3 år i fängelse, du är ute efter 2.

Finns för övrigt massvis att läsa om detta ifall man är intresserad. Bara söka efter "Wayne Jenkins" Finns intervju med honom, folk som kartlagt fallet och massa annat.

Ska kolla upp det närmre nu när serien är slut. Tycker faktiskt att 25 år var lite väl tufft precis som han säger men är väl så att de behövde statuera exempel. Vilken jäkla skitstad Baltimore verkar vara, infon i slutet var ju föga smickrande..
Citera
2022-06-06, 09:31
Medlem
anomaligns avatar
Har sett två avsnitt. Jag gillar serien, men är samtidigt lite besviken på hur mycket rollfigurerna stup i kvarten zonar ut från sina roller och ramlar in i ett Ted Talk-mode.

Det är som att serieskaparna försöker berätta så mycket de bara kan på de få avsnitt de har till sitt förfogande att tiden inte räcker till om de ska gestalta det inom ramarna för ett fiktivt drama, så att de liksom fyller ut med infodumps.

Till skillnad från The Wire som visade hur bl.a. knarkhandel och brottsbekämpningen såg ut, berättar We Own This City's rollfigurer istället om poliskorruption.
Citera
2022-06-07, 04:24
Medlem
anomaligns avatar
Citat:

Donald Stepp (mannen med bailbondfirman som hjälpte Jenkins att sälja kokain) landade ganska mjukt.

Fast han erkände vad verkar ha varit hyfsat storskalig knarkförsäljning och fast FBI hittade en massa knark hos honom så fick han bara fem år fängelse, men inte nog med det, han benådades efter tjugo månader. Och sen anställdes han av HBO för att vara med och konsulta i serien We Own This City. 🙀

edit: Det tog tog mig ungefär samtliga avsnitt innan jag förstod att serien var verklighetsbaserad.
Senast redigerad av anomalign 2022-06-07 kl. 04:28.
Citera
2022-06-07, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Har sett två avsnitt. Jag gillar serien, men är samtidigt lite besviken på hur mycket rollfigurerna stup i kvarten zonar ut från sina roller och ramlar in i ett Ted Talk-mode.

Det är som att serieskaparna försöker berätta så mycket de bara kan på de få avsnitt de har till sitt förfogande att tiden inte räcker till om de ska gestalta det inom ramarna för ett fiktivt drama, så att de liksom fyller ut med infodumps.

Till skillnad från The Wire som visade hur bl.a. knarkhandel och brottsbekämpningen såg ut, berättar We Own This City's rollfigurer istället om poliskorruption.
synd att jämföra allt med the wire

men tycker gott de kunde lagt in någon referens till oss fans eller ett enda shieeeeeeeeeeet
Citera
2022-06-07, 20:51
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1

men tycker gott de kunde lagt in någon referens till oss fans eller ett enda shieeeeeeeeeeet

Hade varit kul att se Bubbles vara tillbaka i drogträsket och skymta förbi.
Citera
2022-06-07, 21:07
Medlem
Citat:
Hade varit kul att se Bubbles vara tillbaka i drogträsket och skymta förbi.

Much obliged!
Citera
2022-06-07, 21:28
Medlem
anomaligns avatar
Citat:

Jämförelsen var mer relaterad till berättartekniken, och hur den här serien verkade vilja klämma in så mycket fakta, och på ett vis som bröt mot den oskrivna regeln show don't tell.

Men jag utgick från att det var en helt annan genre jag pratade om, alltså att det var en fråga om fiktion. Men det är en verklighetsbaserad historia och serien verkar göra anspråk på att mer eller mindre endast berätta vad man säkert vet, och inte skapa dramatiseringar utöver detta. Av den anledningen verkar strukturen och berättartekniken mer välmotiverad än jag först uppfattade det som, och mer faktatunga expositioner mer acceptabla för att fylla ut berättelsens ellipser, och mitt klagomål ovan över show don't tell är pga seriens egentliga genre blir alltså därför också ganska så irrelevant.

edit: Men det var också lite kul att leka spot the wire actor medan jag såg serien. Mest minnesvärd var han den fattiga pojken i kompisgänget från säsong fyra som dök upp som polis.
Senast redigerad av anomalign 2022-06-07 kl. 21:31.
Citera
2022-06-07, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jämförelsen var mer relaterad till berättartekniken, och hur den här serien verkade vilja klämma in så mycket fakta, och på ett vis som bröt mot den oskrivna regeln show don't tell.

Men jag utgick från att det var en helt annan genre jag pratade om, alltså att det var en fråga om fiktion. Men det är en verklighetsbaserad historia och serien verkar göra anspråk på att mer eller mindre endast berätta vad man säkert vet, och inte skapa dramatiseringar utöver detta. Av den anledningen verkar strukturen och berättartekniken mer välmotiverad än jag först uppfattade det som, och mer faktatunga expositioner mer acceptabla för att fylla ut berättelsens ellipser, och mitt klagomål ovan över show don't tell är pga seriens egentliga genre blir alltså därför också ganska så irrelevant.

edit: Men det var också lite kul att leka spot the wire actor medan jag såg serien. Mest minnesvärd var han den fattiga pojken i kompisgänget från säsong fyra som dök upp som polis.

stör mig på "huvudrollen" skådisen (det var nog därför han blev vald till rollen)
påminner om en ond mcnulty
Citera
2022-06-07, 21:49
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
stör mig på "huvudrollen" skådisen (det var nog därför han blev vald till rollen)
påminner om en ond mcnulty

Jag tyckte att han var skitbra för rollen verkligen. Men jag HATADE att han skulle hålla på och slicka och suga på sina jäkla fingrar hela tiden. Det var som naglar på en griffeltavla. Fast det var ju hans roll att gestalta en karismatisk men hänsynslös skurk, så jag antar att fingersugandet var en (inte så subtil) hint om att allt inte stod rätt till i hans huvud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in