2013-07-13, 15:44
Medlem
Hyvla-en-ulks avatar
Två båtar som kolliderade varav en treårig flicka erhöll allvarliga skallskador.

http://mobil.corren.se/default.aspx?id=6447967&p=

Det körs för fort på sjön/havet.
Vet någon något mer?
Citera
2013-07-13, 15:53
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyvla-en-ulk
Två båtar som kolliderade varav en treårig flicka erhöll allvarliga skallskador.

Vet någon något mer?
Snarare så att det är för många klantskallar och idioter på sjön.
Vi andra får lida när det införs det ena förbudet efter det andra pga det. Hur fan bär man sig åt för att krocka mitt på ljusan dag? Två blinda i varsin båt?

Edit: Mina stålar ligger på två nybörjare med snoken i varsin plotter. Stanna på land snälla idioter, eller låt någon kunnig framföra båten!
Senast redigerad av FBMinchia 2013-07-13 kl. 15:55.
Citera
2013-07-13, 15:54
Medlem
Otems avatar
Citat:

Vet någon något mer?

Citat ur artikeln:

Citat:
En treårig flicka skadades svårt vid en båtolycka vid Tyrislöt i skärgården utanför Östergötland. Det var två båtar som krockade vid lunchtid på lördagen.
Citera
2013-07-13, 17:28
Medlem
Hyvla-en-ulks avatar
Nu har Expressen vaknat.

Tydligen har en mindre båt kört in i en stillaliggande större båt.

"Enligt polisen var det en mindre motorbåt som körde in i en större, som låg stilla, vid Tyrislöt. Den skadade flickan ska ha befunnit sig på den större motorbåten. Flera personer ska vid kollisionen ha åkt i vattnet men det är oklart om även flickan gjorde det.

Totalt elva personer fanns på de två båtarna och det ska enligt polisen röra sig om tre familjer som tillsammans semestrar i området."

http://m.expressen.se/nyheter/flicka...a-i-linkoping/
Citera
2013-07-13, 17:36
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Nu har Expressen vaknat.

Tydligen har en mindre båt kört in i en stillaliggande större båt.

"Enligt polisen var det en mindre motorbåt som körde in i en större, som låg stilla, vid Tyrislöt. Den skadade flickan ska ha befunnit sig på den större motorbåten. Flera personer ska vid kollisionen ha åkt i vattnet men det är oklart om även flickan gjorde det.

Totalt elva personer fanns på de två båtarna och det ska enligt polisen röra sig om tre familjer som tillsammans semestrar i området."

http://m.expressen.se/nyheter/flicka...a-i-linkoping/
Då är det inte två utan en klantskalle. Kan inte tänka mig att både ratt och reglage pajar samtidigt.
Citera
2013-07-13, 19:48
Medlem
Nintendokids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Då är det inte två utan en klantskalle. Kan inte tänka mig att både ratt och reglage pajar samtidigt.
Om det nu skulle hända så är det bara rycka ut dödmansgreppet, en liten båt stannar på 3 båtlängder.

IMO rent rutten nautiker. Så här går det om man inte har koll till 100% varje sekund.
Som jag brukar säga; dåligt sjömanskap ska bestraffas, bara att hoppas att det var förarens dotter som skadades.
Citera
2013-07-14, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nintendokid
Om det nu skulle hända så är det bara rycka ut dödmansgreppet, en liten båt stannar på 3 båtlängder.

IMO rent rutten nautiker. Så här går det om man inte har koll till 100% varje sekund.
Som jag brukar säga; dåligt sjömanskap ska bestraffas, bara att hoppas att det var förarens dotter som skadades.

det var ju en flicka på båten som blev påkörd som skadades. Dvs inte ombord på båten som "gjorde fel" dvs körde på den andra bakifrån (väjningspliktig)

Sorgligt att det finns så mycket oförsiktiga puckon. De förstör för alla andra på sjön å ger dåligt rykte vilket tyvärr kan tvinga fram detaljregleringar som inte riktigt hör hemma på sjön tycker jag. men vad gör man... Sånt här får bara inte hända ju.
Citera
2013-07-14, 21:32
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siaso
det var ju en flicka på båten som blev påkörd som skadades. Dvs inte ombord på båten som "gjorde fel" dvs körde på den andra bakifrån (väjningspliktig)

Sorgligt att det finns så mycket oförsiktiga puckon. De förstör för alla andra på sjön å ger dåligt rykte vilket tyvärr kan tvinga fram detaljregleringar som inte riktigt hör hemma på sjön tycker jag. men vad gör man... Sånt här får bara inte hända ju.

Finns inte en enda typ av lag eller regel som hade kunnat förhindra denna olycka. Två båtar som "känner" varandra kommer alltid ligga för nära varandra.
Citera
2013-07-15, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Finns inte en enda typ av lag eller regel som hade kunnat förhindra denna olycka. Två båtar som "känner" varandra kommer alltid ligga för nära varandra.

Det finns väjningsregler som säger vem som gjort fel och bär skulden för det hela rent juridiskt iallafall.

Ligger man nära och ligger efter så Måste man hålla kolla på framförvarande. oavsett om man känner dem eller ej. superviktigt särskilt om man har högre hastighet. på sjön likväl som på land.

De sa säkert på 60-70 talet att folk kommer åka utan bälte i baksätet på bilarna alldeles oavsett vad vi hittar på - men nu har de allra flesta bälte. (=> det går att ändra den stora massans beteende!)
Citera
2013-07-15, 19:54
Medlem
Nintendokids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siaso

Båten som vart påkörd har en hållit tillräcklig utkik. Den andra båten har brustit i säkerfart, utkik. Dessutom har inte en tillräcklig riskanalys gjorts.

Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Colregs eller sjövägsreglerna för svenssons?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in