2013-07-13, 09:07
Medlem
Strangeflowers avatar
Jag vet inte om jag bara är trög i skallen eller för smärtpåverkad för att fatta. Har diskbråck, fick ryggskott för en vecka sen. Det värsta av tre. Mest legat och sovit och gråtit. Inte kunnat äta. Gått ned 7 kilo. Fick tredubbla min vardagliga 150 mg dos av tramadol, men det hjälpte inte alls. Så igår blev det ortopedjouren. Fick en rejäl cocktail.

Alvedon 1g, 3 ggr per dag
Paraflex 250mg, 2tlb 4ggr per dag
Oxycontin 10mg, 1 tlb 2ggr per dag
Gabapentin, upptrappning till 300mg/dag
Tradolan 50mg, 1-3tbl per dag vid smärtgenombrott alt. vid behov.

Ska testa detta i 3 veckor. Annars återkomma för mer smärtstillande.

Men nu till min fundering. Fick även ett papper med nedtrappningsschema på Oxycontin 5mg, som inte näms i listan ovan, men på apoteket fick jag ut dem. Fick ut en förpackning med 10mg och en förpackning med 5mg. På nedtrappningsschemat står det att jag ska ta två 5mg på kvällen för akutbesöket. Nästkommande 4 dagar 2+2 och så ytterligare nästkommande 5 dagar 1+1.

Jag förstår ingenting. Ska jag i 10 dagar nu trappa ned helt på de oxy 5mg som jag då tar tillsammans med 1+1 10 mg, och sen fortsätta äta oxy 10mg i 3 veckor?

Nu är det väl inte så konstigt som jag får det att låta, men har jag förstått det rätt?
Senast redigerad av Strangeflower 2013-07-13 kl. 09:11.
Citera
2013-07-13, 09:56
Medlem
Skatteskolks avatar
Vänta nu lite. Du tar väl inte 10 mg + 5 mg? 5 mg ska du väl ta först när 10 mg är slut?
Citera
2013-07-13, 10:01
Medlem
Strangeflowers avatar
På nedtrappningschemat står det angående Oxy 5 mg:
Ta två tabletter på utskrivningskvällen (igår)
och de nästkommande fyra dagarna 2 tabl morgon och 2 tabletter kväll
nästkommande fem dagar 1 tabl morgon och 1 tabl kväll

Sen på ordinationslappen står det bara Oxy 10 mg, 2 gånger om dagen i 2-3 veckor.

Som jag tolkar det är att jag får en dunderkur med 5mg och 10 mg i 10 dagar som jag sedan trappar ned till endast 2 x 10mg oxy per dag de resterande veckorna.

Dock kan jag rycka att nedtrappningsschema är lite fel ord. Nedtrappning i början, känns lite underligt, men samtidigt finns det väl en logik i att man kör det tunga artilleriet när det är som mest akut.

Lite rädd för sån här stark medicin, så vill inte ta för mkt i onödan. Därav min undran.
Senast redigerad av Strangeflower 2013-07-13 kl. 10:04.
Citera
2013-07-13, 10:03
Medlem
Jagskullejubara..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strangeflower
Jag vet inte om jag bara är trög i skallen eller för smärtpåverkad för att fatta. Har diskbråck, fick ryggskott för en vecka sen. Det värsta av tre. Mest legat och sovit och gråtit. Inte kunnat äta. Gått ned 7 kilo. Fick tredubbla min vardagliga 150 mg dos av tramadol, men det hjälpte inte alls. Så igår blev det ortopedjouren. Fick en rejäl cocktail.

Alvedon 1g, 3 ggr per dag
Paraflex 250mg, 2tlb 4ggr per dag
Oxycontin 10mg, 1 tlb 2ggr per dag
Gabapentin, upptrappning till 300mg/dag
Tradolan 50mg, 1-3tbl per dag vid smärtgenombrott alt. vid behov.

Ska testa detta i 3 veckor. Annars återkomma för mer smärtstillande.

Men nu till min fundering. Fick även ett papper med nedtrappningsschema på Oxycontin 5mg, som inte näms i listan ovan, men på apoteket fick jag ut dem. Fick ut en förpackning med 10mg och en förpackning med 5mg. På nedtrappningsschemat står det att jag ska ta två 5mg på kvällen för akutbesöket. Nästkommande 4 dagar 2+2 och så ytterligare nästkommande 5 dagar 1+1.

Jag förstår ingenting. Ska jag i 10 dagar nu trappa ned helt på de oxy 5mg som jag då tar tillsammans med 1+1 10 mg, och sen fortsätta äta oxy 10mg i 3 veckor?

Nu är det väl inte så konstigt som jag får det att låta, men har jag förstått det rätt?

Ät dina 10mg tills de tar slut sen börja med nertrappningen på 5mg:arna
Citera
2013-07-13, 10:11
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
På nedtrappningschemat står det angående Oxy 5 mg:
Ta två tabletter på utskrivningskvällen (igår)
och de nästkommande fyra dagarna 2 tabl morgon och 2 tabletter kväll
nästkommande fem dagar 1 tabl morgon och 1 tabl kväll

Sen på ordinationslappen står det bara Oxy 10 mg, 2 gånger om dagen i 2-3 veckor.

Som jag tolkar det är att jag får en dunderkur med 5mg och 10 mg i 10 dagar som jag sedan trappar ned till endast 2 x 10mg oxy per dag de resterande veckorna.

Dock kan jag rycka att nedtrappningsschema är lite fel ord. Nedtrappning i början, känns lite underligt, men samtidigt finns det väl en logik i att man kör det tunga artilleriet när det är som mest akut.

Lite rädd för sån här stark medicin, så vill inte ta för mkt i onödan. Därav min undran.

En fråga bara. Hur många piller är det i förpackningarna och vad kostar det när man tar ut det på apoteket? För det är verkligen svindyra piller.

Var försiktig för det är potenet. Jag är glad att du frågade och att du inte dubletterat. Nedtrappningen är för att du inte ska bli beroende och den är gissningvis 7-10 dagar.
Citera
2013-07-13, 10:19
Medlem
Strangeflowers avatar
Minns inte var priset var riktigt, har en del rabatt nu pga annan medicin. Tror jag betalade runt 200-300kr för alla piller i listan. Det är 28 tabletter i varje ask (2 askar)

Har stor respekt för sånt där, anar hur lätt man kan fastna om man inte är benhård på doseringen.
Citera
2013-07-13, 10:50
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Minns inte var priset var riktigt, har en del rabatt nu pga annan medicin. Tror jag betalade runt 200-300kr för alla piller i listan. Det är 28 tabletter i varje ask (2 askar)

Har stor respekt för sånt där, anar hur lätt man kan fastna om man inte är benhård på doseringen.

Det står ju på etiketten vad det kostar. På kortsidan på klisterlappen där ordinationen, förskrivande läkare m.m. står.
Citera
2013-07-13, 12:09
Medlem
belieberns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
En fråga bara. Hur många piller är det i förpackningarna och vad kostar det när man tar ut det på apoteket? För det är verkligen svindyra piller.

Var försiktig för det är potenet. Jag är glad att du frågade och att du inte dubletterat. Nedtrappningen är för att du inte ska bli beroende och den är gissningvis 7-10 dagar.
555 kr fick jag betala för 98 kapslar 20 mg kapslar senast. Fick ingen rabatt. Dyraste medicinen jag någonsin hämtat ut. Fick dem i samband med en operation. Smärtan försvann efter bara några dagar. Hade massor med kapslar kvar men läste på om hur beroendeframkallande de var så jag lämnade tillbaka de 90 eller något som jag hade kvar. Fatta aldrig varför jag fick så många utskrivna. Apotekspersonalen fattade inte heller varför jag hade fått så många utskrivna.
Citera
2013-07-14, 00:15
Medlem
Audacias avatar
Den läkare som förskrivit dina mediciner har gjort helt rätt!
Han eller hon har skrivit ut bra preparat mot din smärta, men har haft vett att snabbt som attan informerat om hur snabbt toleransutvecklingen ökar på just Oxikodon, vilket inte konstigt nog kallas för sjukhusheroin.
Lyssna noga på din läkare, han eller hon verkar ha bra koll på läget!
Om frågor finnes bör du rimligtvis ta upp dessa med förskrivningsläkaren, inte på med Flashback!

Må väl!
Citera
2013-07-14, 11:12
Medlem
Strangeflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Audacia
Den läkare som förskrivit dina mediciner har gjort helt rätt!
Han eller hon har skrivit ut bra preparat mot din smärta, men har haft vett att snabbt som attan informerat om hur snabbt toleransutvecklingen ökar på just Oxikodon, vilket inte konstigt nog kallas för sjukhusheroin.
Lyssna noga på din läkare, han eller hon verkar ha bra koll på läget!
Om frågor finnes bör du rimligtvis ta upp dessa med förskrivningsläkaren, inte på med Flashback!

Må väl!

Du har så rätt så, men nu var det helg och jag undrade mest om nån såg något självklart i det jag raddade upp. Är ganska borta i huvudet, mest av utmattning. Tar ju inte högre dos, förrän jag vet säkert. Ska försöka jaga rätt på läkaren på måndag och reda ut det hela. Smärtnivån är väldigt hög trots alla mediciner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in