2015-03-26, 22:20
Medlem
1.75 vill plugga så nära stockholm som möjligt var kommer jag in?
Citera
2015-03-26, 22:33
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude

Gränsfall på alla lärosäten, var visst i alla fall någon som kom in med 1.75 på KI i våras:
http://xn--lkarstudent-l8a.se/antagning.html
Citera
2015-03-26, 23:01
Medlem
EnOmogenBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude

Om du tycker Linköping och Örebro är nära Stockholm är dina chanser väldigt bra skulle jag säga. Gränsfall på KI och Uppsala.
Citera
2015-03-27, 13:17
Medlem
Har kollat upp antagningsgränsen för läkarprogrammet i högskoleprovskvoten de senaste åren. Märkt att de senaste åren känntecknats av en relativt låg antagningsgräns. Mina frågor är följande. Tror ni att den här trenden kommer att hålla sig eller att brytas nu till hösten? Samt om ni tror att 1.85 kommer räcka till KI? Slutligen undrar jag om någon kan ge sig på en kvalificerad gissning var gränsen kommer att ligga på i KI?

Tackar på förhand
Citera
2015-03-27, 14:25
Medlem
drArsMoriendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fidum1
Har kollat upp antagningsgränsen för läkarprogrammet i högskoleprovskvoten de senaste åren. Märkt att de senaste åren känntecknats av en relativt låg antagningsgräns. Mina frågor är följande. Tror ni att den här trenden kommer att hålla sig eller att brytas nu till hösten? Samt om ni tror att 1.85 kommer räcka till KI? Slutligen undrar jag om någon kan ge sig på en kvalificerad gissning var gränsen kommer att ligga på i KI?

Tackar på förhand
Jag tror att gränsen kommer att stanna där ett par år iaf. För några år sen (typ 5-7 år sen) gick de tidiga 90-talisterna igenom systemet, vilket var en proportionerligt stor årskull. Dessutom hade vi "den stora recessionen" under samma tid, vilket fick många att vilja byta karriär. Jag går på programmet (Umeå) sedan 4 år och har många klasskompisar som gjort ett sånt byte. Då när jag kom in hade trenden ändå redan börjat vända.

Nu blir det mer att det sjunker tillbaka till normala nivåer och ska kanske inte förväntas stiga snart.
Senast redigerad av drArsMoriendi 2015-03-27 kl. 14:32.
Citera
2015-03-27, 19:23
Medlem
EnOmogenBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fidum1

Tackar på förhand

Jag tror att 1.85 kommer räcka gott till KI. Kan tänka mig att många med 1.8 kommer in. Kvalificerad gissning.
Citera
2015-04-05, 21:57
Medlem
Vad tror ni om kommande års antagningsförutsättningar? Lär kraven stiga eller sjunka? Tar studenten nästa år och sitter troligtvis på 1,7 i hp-poäng.
Citera
2015-04-06, 07:53
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turtlelover
Vad tror ni om kommande års antagningsförutsättningar? Lär kraven stiga eller sjunka? Tar studenten nästa år och sitter troligtvis på 1,7 i hp-poäng.
Du bör givetvis höja dina chanser, det är farligt att bli nöjd.
Citera
2015-04-06, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Du bör givetvis höja dina chanser, det är farligt att bli nöjd.
Givetvis! Samtidigt kan jag inte undgå att notera förändringen VT14 och VT15 emellan, där hp-kraven har ökat trots att många förutspått det motsatta.
Citera
2015-04-06, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turtlelover
Jag tror att det kommer att vara ungefär samma som nu då det inte verkar komma någon ytterligare utbyggnad av läkarprogrammet. Ser man på statistiken så är 1.7 på gränsen, det kan gå men det är riskabelt. En höjning till bara 1.75 gör nog stor skillnad och 1.8 gör dig ganska så säker.
Citera
2015-04-06, 18:39
Medlem
Hej ställde en fråga tidigare i tråden som jag inte riktigt fick svar på så ställer den igen:P. Får man behörighet med Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och Matematik D(istället för Matematik 4) eller behöver alla betygen vara från samma system?
Citera
2015-04-06, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deterjagkanske
Hej ställde en fråga tidigare i tråden som jag inte riktigt fick svar på så ställer den igen:P. Får man behörighet med Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och Matematik D(istället för Matematik 4) eller behöver alla betygen vara från samma system?

Behöver inte vara från samma system.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in