Citat:
Ursprungligen postat av
Arnold95
Tjena!
Jag solade förra veckan ute och låg då ca 2
Timmar ute i solen, dvs jag solade tills jag blev helt röd. Fast det var ett stort misstag då det redan dagen efter började klia och svida, och igår började huden skalas så jag skalade bort den döda huden.
Det jag undrar är: Hur länge ska man sola ute för att få en fin brun hud? Hur vet man hur länge man ska sola för att bli brun, även om man legat 30 min i solen men huden varken är röd eller känns varm? Kan man få en fin färg utan att använda krämer och olja?
Vill tillägga att jag är väldigt vit och bränner mig lätt, så hur ofta och hur länge bör jag sola?
Tack på förhand!
Helst inte alls.
Men om lusten ändå är starkare... så max en kvart åt gången, iaf i början. Använd dessutom solskydd.
Sedan kan du öka till en halvtimme. Aldrig mer än en timme. Om du är väldigt vit så har du en sådan hudtyp. Det kan hända att du behöver brassa på sådär 4 dagar i veckan i tolv veckor innan något ska hända. Mycket brun kommer du aldrig att bli, men lite lagom med hårt enträget arbete. Snyggaste brännan får man om man rör sig samtidigt, typ spelar strandvolleyboll.
Jag blir inte särskilt brun alls efter en hel sommars hårt arbete med 50 soltillfällen.
Brorsan ser ut att komma från Ghana efter en vecka.
Så jag har lagt ned försöken. Jag är varken rödlätt eller fräknig.