• 1
  • 2
2013-07-12, 19:26
Medlem
Tjena!

Jag solade förra veckan ute och låg då ca 2
Timmar ute i solen, dvs jag solade tills jag blev helt röd. Fast det var ett stort misstag då det redan dagen efter började klia och svida, och igår började huden skalas så jag skalade bort den döda huden.

Det jag undrar är: Hur länge ska man sola ute för att få en fin brun hud? Hur vet man hur länge man ska sola för att bli brun, även om man legat 30 min i solen men huden varken är röd eller känns varm? Kan man få en fin färg utan att använda krämer och olja?

Vill tillägga att jag är väldigt vit och bränner mig lätt, så hur ofta och hur länge bör jag sola?

Tack på förhand!
Citera
2013-07-12, 19:29
Bannlyst
Du har känslig hud smörj dig ordentligt och sola 30min i taget tills du fått en lätt bränna sen kan du öka på det ....

Edit: Ditt pigment tillåter dig nog inte till att bli sådär "modellbrun!
Citera
2013-07-12, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FucKing
Du har känslig hud smörj dig ordentligt och sola 30min i taget tills du fått en lätt bränna sen kan du öka på det ....

Edit: Ditt pigment tillåter dig nog inte till att bli sådär "modellbrun!
Tack för svar!

Med 30 minuter, menar du då att jag ska sola baksidan av kroppen 15 min och framsidan 15? Eller 30 min per sida? Vad är det för kräm jag bör köpa? Sololja eller kräm med skyddsfaktor? Vill
Bli så brun som det går, är trött på att se ut som ett spöke.
Citera
2013-07-12, 19:39
Medlem
Du får helt enkelt ta och testa dig fram, då alla är olika känsliga för att vistas i solen. Ta och smörj in dig med solkräm och testa dig fram.
Citera
2013-07-12, 19:41
Medlem
Klämmer man två timmar rätt av utan att ha solat innan så är det klart att du får skador på huden.
Man känner ju hur mycket solen tar när den lyser på en, för det blir varmt.
I början ska man nog bara vara ute i typ 15 min eller så, med vinterblek hy.
Citera
2013-07-12, 19:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold95
Tack för svar!

Med 30 minuter, menar du då att jag ska sola baksidan av kroppen 15 min och framsidan 15? Eller 30 min per sida? Vad är det för kräm jag bör köpa? Sololja eller kräm med skyddsfaktor? Vill
Bli så brun som det går, är trött på att se ut som ett spöke.

I början bör du nog köra med solskyddsfaktor 16-20 för att få lite finare färg kan du blanda ta hälften "Dove SUmmer Glove for fair skin"

Kör 15x4.
Senast redigerad av FucKing 2013-07-12 kl. 20:05.
Citera
2013-07-12, 20:19
Medlem
Vad menar du med 15x4? 15 fram, 15 bak, 15 fram, 15 bak?
Senast redigerad av Arnold95 2013-07-12 kl. 20:22.
Citera
2013-07-12, 21:13
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Tack på förhand!
Varsågod.

http://www.smhi.se/klimatdata/miljo/...ex-idag-1.3945

http://www.smhi.se/kunskapsbanken/me...v-index-1.3851
Citera
2013-07-12, 21:24
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Kan tipsa om Niveas hudlotion med lite BUS i. Den bygger gradvis upp en bränna utan att du behöver utsätta din känsliga hud för massa sol. Man smörjer in den regelbundet, står på flaskan, typ varannan dag i början tills man fått rätt nyans och sen en gång i veckan för att bibehålla färgen. Den ser naturtrogen ut och luktar inte konstigt. Ett tips är att smörja in med vanlig lotion innan på de ställen där man är lite torrare (knäskålar och armbågar exempelvis) så det inte suger åt sig extra mycket där. Kostar typ 40 :- och finns i de flesta affärer. Bättre för dig som har fel hudtyp för att steka dig i solen, du riskerar bara rynkor och hudcancer. Finns nog många liknande hudlotioner från andra märken, att jag nämnde Niveas är för att det är den jag använt så jag vet att den funkar. Kör inte på ren BUS, blir sällan bra och det är svårt att få bort, bättre med en lotion med BUS som bygger upp gradvis.
Citera
2013-07-12, 22:24
Medlem
Låter som en bra ide. Ska testa den om jag inte blir brun av att sola. Tänkte Sola 30 min varannan dag (15 min framsidan och 15 bak). Fast då solar jag ca 8 på morgonen när solen inte är så
Stark. Är det bra eller dåligt? Eller så gör jag det var femte dag.
Citera
2013-07-12, 23:42
Medlem
ut på sjön en solig dag! då jävlar får du färg
Citera
2013-07-13, 00:31
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Tjena!

Jag solade förra veckan ute och låg då ca 2
Timmar ute i solen, dvs jag solade tills jag blev helt röd. Fast det var ett stort misstag då det redan dagen efter började klia och svida, och igår började huden skalas så jag skalade bort den döda huden.

Det jag undrar är: Hur länge ska man sola ute för att få en fin brun hud? Hur vet man hur länge man ska sola för att bli brun, även om man legat 30 min i solen men huden varken är röd eller känns varm? Kan man få en fin färg utan att använda krämer och olja?

Vill tillägga att jag är väldigt vit och bränner mig lätt, så hur ofta och hur länge bör jag sola?

Tack på förhand!

Helst inte alls.

Men om lusten ändå är starkare... så max en kvart åt gången, iaf i början. Använd dessutom solskydd.
Sedan kan du öka till en halvtimme. Aldrig mer än en timme. Om du är väldigt vit så har du en sådan hudtyp. Det kan hända att du behöver brassa på sådär 4 dagar i veckan i tolv veckor innan något ska hända. Mycket brun kommer du aldrig att bli, men lite lagom med hårt enträget arbete. Snyggaste brännan får man om man rör sig samtidigt, typ spelar strandvolleyboll.

Jag blir inte särskilt brun alls efter en hel sommars hårt arbete med 50 soltillfällen.
Brorsan ser ut att komma från Ghana efter en vecka.
Så jag har lagt ned försöken. Jag är varken rödlätt eller fräknig.
Senast redigerad av RoaldDahl 2013-07-13 kl. 00:33.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in