2014-10-31, 09:57
Medlem
Citat:
Att agera i nödvärn är INTE misshandel.
Jo, det beror på hur långt man går.

Citat:
Att använda våld i laga befogenhet är INTE misshandel.
Jo, det kan det visst vara.

Citat:
Polis har rätt att använda både oc, batong och tom skjutvapen i laga befogenhet under rätt förutsättningar.

Nej att killen är hotfull, inte lyssnar på tillsägelse och har misshandlat folk tidigare är kanske inte anledning att ingripa i din sjuka värld. Men en självklarhet dock i min och andra hederliga medborgares.

Är jag ond? ...Jajamen, grina gärna över det också när du ändå är på gång
Jag hoppas att du själv får smaka på brutalt våld en vacker dag, när du är oskyldig, så får vi se hur kul det är.

Ja, det är ondskefullt att tycka att poliser ska få misshandla människor "bara för att". Du tycker att det är roligt? Tyck det du, men det är nog få i världen som delar din syn på ondska.
Citera
2014-10-31, 10:20
Medlem
Nattlandets avatar
Tycker att det var ett utmärkt beslut av hovrätten.

Har kollat videon och kan inte se att några fel begåtts. Ett hotfullt, uppkäftigt fyllo får några rapp med batongen. Utmärkt. Skulle gärna se att det hände oftare.

Det enda som är anmärkningsvärt är att poliskvinnan var tvungen att hantera situationen ensam. Det måste varit väldigt pressande.
Citera
2014-10-31, 10:29
Moderator
blomvattnares avatar
OT raderat och varningar utdelade. Gräla kan man göra i PM istället för i trådarna.

/Mod
Citera
2014-10-31, 10:46
Medlem
Jag tycker att polisarbetet har med ämnet att göra. Poliser ska vara den trygghet man vänder du till, inte den rädsla man springer ifrån.
Vad hade ni förväntat er? Att en polis ska bli dömd? Är ni dumma i huvudet eller?
Citera
2014-10-31, 11:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lillaman
Jag tycker att polisarbetet har med ämnet att göra. Poliser ska vara den trygghet man vänder du till, inte den rädsla man springer ifrån.
Vad hade ni förväntat er? Att en polis ska bli dömd? Är ni dumma i huvudet eller?

Poliser blir dömda varje år så det där argumentet kan du lägga ned.

Precis, den trygghet man vänder sig till. Vilket dom INTE kommer att kunna vara om dom knappt kan göra sitt jobb utan att bli åtalade och dömda i den allt annat än sakliga tingsrätten( tingslottot).
Citera
2014-10-31, 11:25
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Finns domen uppladdad någonstans? Jag vill undvika att belasta hovrätten i onödan.
Citera
2014-10-31, 11:42
Bannlyst
Hanne Kjöller, ledarskribent i DN, skrev idag ett inlägg där hon kraftigt
kritiserade domen. Hon avslutade emellertid med "de flesta poliser är
vanliga hyggliga människor" och det håller jag verkligen inte med om.
Annars är hon en av de få som faktiskt törs/vågar/kan ge sig på polisen.

http://www.dn.se/ledare/signerat/makten-forutsatter-fortroende/

Jag tycker alltså att domen är rimlig och att den friade kvinnan absolut
inte ligger i topp på listan över usla poliser. Själv har jag (nog) aldrig
träffat en "vanlig, hygglig polis" och då har jag haft goda tillfällen att
sammanstråla med representanter för kåren. Man kanske kan säga att
de har träffat mig. Vid dessa träffar har jag bl a kunnat studera ren och
skär fascism, dumhet och inkompetens samt total brist på ödmjukhet och
framför allt den så oerhört starka kårandan där man alltid håller ihop mot
omvärlden.

Jag påbörjade en gång i tiden en tråd om ett ingripande som tog en smått
otrolig vändning och där ovanstående element i högsta grad spelade en roll.
Tyvärr fick inte tråden fortsätta, men jag kanske försöker någon annan gång.
Själv undrar jag om ett vanligt ingripande någonsin slutat så absurt.

Jag har alltså sett uselt "polisarbete" på nära håll så jag kan jämföra. Den
här kvinnan (observera att vi ser INTE vad som hände längre ner på gatan)
gjorde RÄTT sak men på fel sätt. Hon ingrep inte för nöjes skull utan hon
omhändertog en starkt misstänkt brottsling !

Ett möte mellan en polis och en vanlig människa innebär inte ett möte mellan
två jämställda parter och det måste du som civilist inse och ta hänsyn till. Inte
så lätt när man är grovt berusad men då kanske man inte skall bli det !

Frågan är då vad som händer med kvinnan. Hon sägs ha sysslat med utbildning
av polishundar under väntetiden och kanske törs man inte släppa ut henne på
gatan för att hon inte skall utsättas för "allmänhetens ringaktning". Av så många
betraktas hon ju som självklart skyldig och hon är nog ganska lättigenkännlig
med tanke på hennes fysik. Så kanske kommer vi aldrig att se henne därute igen.

Tragiskt vore väl annars om hon skulle omplaceras till brottsutredare, ett yrke
där man inte kommer i kontakt med allmänheten utan mest bara ser personer
som man tror/vet/hoppas har begått brott. Den här typen av omplaceringar av
människor som gjort bort sig "därute" kan kanske förklara det usla utredandet
man ofta ägnar sig åt. Det är helt enkelt där gamla, usla, trötta poliser hamnar !

Vi bör alltså önska den frikända personen lycka till i fortsättningen och hoppas
att såväl hon som vissa andra har lärt sig något. Och grattis till JOHAN ERIKSSON,
denne drivne advokat, som jag faktiskt sett arbeta på plats en gång. Men då
förlorade han !
Citera
2014-10-31, 12:58
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shubnigurath.666
Men din dumme fan!

Att agera i nödvärn är INTE misshandel.

Att använda våld i laga befogenhet är INTE misshandel.

Polis har rätt att använda både oc, batong och tom skjutvapen i laga befogenhet under rätt förutsättningar.

Nej att killen är hotfull, inte lyssnar på tillsägelse och har misshandlat folk tidigare är kanske inte anledning att ingripa i din sjuka värld. Men en självklarhet dock i min och andra hederliga medborgares.

Är jag ond? ...Jajamen, grina gärna över det också när du ändå är på gång

Så du menar att samtliga av de slag som utdelades gjordes i rent nödvärnssyfte?

Om du menar att samtliga de slag som utdelades gjordes i rent nödvärnssyfte, så menar du att användandet av hunden inte var i nödvärn? Eller var både i nödvärn?

Om du menar att användandet av hunden var i nödvärn, behövdes alla slagen i nödvärnsagerandet?
Citera
2014-10-31, 13:27
Medlem
Poliskvinnan har inte kontroll, eller upplever sig inte ha det, och undgår därmed fällande dom. Jag anser att det är övervåld, även om det troligtvis var så fjuttiga slag att de inte lämnar några fysiska men. Hade det varit en man som polis hade vederbörande förmodligen upplevt kontroll och kunnat nöjas med två slag på sin höjd, troligtvis kunnat undvika både att bussa hunden på och att slå besinningslöst. Utan närmare kännedom om fallet, bara med ett kort videoklippet som underlag, tycker jag det ser urbota fånigt ut hur poliskvinnan fortsätter att slå sina meningslösa slag med teleskopbatongen. Jag vill inte verka kaxig på distans, men en polis har väl i sig - i sitt yrke - att hantera hotfulla situationer, hålla ordning och ska tränas fysiskt och mentalt för att hantera sådana situationer. Eftersom poliskvinnan inte hade styrkan eller auktoriteten att begränsa våldet anser jag att hon var oskicklig och den berusade mannen förtjänar skadestånd (ett anspråk som eventuellt kan konsumeras, om det fanns något som föregick videoklippet och motiverar det) och poliskvinnan kritik eller fällande dom.
Citera
2014-10-31, 14:04
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Poliskvinnan har inte kontroll, eller upplever sig inte ha det, och undgår därmed fällande dom. Jag anser att det är övervåld, även om det troligtvis var så fjuttiga slag att de inte lämnar några fysiska men. Hade det varit en man som polis hade vederbörande förmodligen upplevt kontroll och kunnat nöjas med två slag på sin höjd, troligtvis kunnat undvika både att bussa hunden på och att slå besinningslöst. Utan närmare kännedom om fallet, bara med ett kort videoklippet som underlag, tycker jag det ser urbota fånigt ut hur poliskvinnan fortsätter att slå sina meningslösa slag med teleskopbatongen. Jag vill inte verka kaxig på distans, men en polis har väl i sig - i sitt yrke - att hantera hotfulla situationer, hålla ordning och ska tränas fysiskt och mentalt för att hantera sådana situationer. Eftersom poliskvinnan inte hade styrkan eller auktoriteten att begränsa våldet anser jag att hon var oskicklig och den berusade mannen förtjänar skadestånd (ett anspråk som eventuellt kan konsumeras, om det fanns något som föregick videoklippet och motiverar det) och poliskvinnan kritik eller fällande dom.
Visst är det så. Problem kan dock uppstå när det skall utföras, då hotfulla situationer emellanåt kräver vissa åtgärder för att få den kontroll som behövs. Då får polisen, alltid, helt utan undantag kritik för sitt agerande.
Alla är med på att det ingår i polisens uppgift att hantera våldsamma/hotfulla/farliga situationer och personer. Men förvånansvärt få verkar vara med på att polisen utrustats med och tränats i att använda verktyg för att få det övertag som krävs för att man skall hantera situationerna/personerna utan att själv skadas. Så fort en polis brottar ner någon, använder batongen, pepparspray eller pistol blir det ett jävla liv. Och det förvånar mig varje gång.

Värsta exemplet var när en läkare kritiserade polisen för att ha sprayat en våldsverkare med pepparspray. Läkaren hade själv ringt polisen för att en av patienterna blivit våldsam. På plats använder poliserna ett av de verktyg de fått och utbildats i att använda för just våldsamma personer. Läkaren tyckte sedan att poliserna borde kunnat lösa situationen utan våld... Och då blir min stående fråga, varför löste inte läkaren själv situationen om det var så enkelt?

När det gäller aktuell händelse så förstår jag att folk reagerar. Men tycker samtidigt att media missar att presentera hela bilden. Det finns trots allt en anledning till varför folk ringt polisen angående mannen. Den ensamma polisen har fått besked om att förstärkning är ca 20 minuter bort och han ger sig på polisbilen när hon kommer till platsen. Det finns från min sida en förståelse för att hon upplev situationen som hotfull. Angående hennes batongslag så har väl en självskyddsinstruktör vittnat om att hennes batongteknik inte varit den bästa, men att hon, precis som alla andra poliser är tränade i att fortsätta slå tills avsedd effekt uppnåtts. Med rätt teknik ska det räcka med ett slag.
Citera
2014-10-31, 16:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Så du menar att samtliga av de slag som utdelades gjordes i rent nödvärnssyfte?

Om du menar att samtliga de slag som utdelades gjordes i rent nödvärnssyfte, så menar du att användandet av hunden inte var i nödvärn? Eller var både i nödvärn?

Om du menar att användandet av hunden var i nödvärn, behövdes alla slagen i nödvärnsagerandet?

Vet inte vad motiveringen i domen var men som jag ser det är detta i gråskalan mellan laga befogenhet och nödvärn. Nödvärn kan det också vara om någon hotar och en laga befogenhetssituation kan mycket väl övergå till nödvärn. Ja både batongen och hunden kan vara inom nödvärn men får också användas i laga befogenhet. Hur många slag som behövs är så många som krävs och du ser tydligt att hon DIREKT tar undan hunden och slutar slå när pajasidioten ger sig så något övervåld som du och andra rättshaverister grinar om är det ju inte.
Senast redigerad av Shubnigurath.666 2014-10-31 kl. 16:31.
Citera
2014-10-31, 16:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Poliskvinnan har inte kontroll, eller upplever sig inte ha det, och undgår därmed fällande dom. Jag anser att det är övervåld, även om det troligtvis var så fjuttiga slag att de inte lämnar några fysiska men.

Kan jag säga att en enda manliga polis säkerligen inte haft heller. Men det är ju som det är med alla ninjor som vet allt men varken har utbildning eller ens skuggan av erfarenhet av liknande händelser.

Övervåld men " fjuttiga slag"...så det har varit övervåld men samtidigt inte

Citat:
Hade det varit en man som polis hade vederbörande förmodligen upplevt kontroll och kunnat nöjas med två slag på sin höjd, troligtvis kunnat undvika både att bussa hunden på och att slå besinningslöst.

Fel, fel,fel...finns många manliga poliser som vittnat om hur dom i princip slagit så dom mjölksyra i armen, men gm fortsätter verka. Så värdelös är den där asp batongen.

Citat:
Utan närmare kännedom om fallet, bara med ett kort videoklippet som underlag, tycker jag det ser urbota fånigt ut hur poliskvinnan fortsätter att slå sina meningslösa slag med teleskopbatongen. Jag vill inte verka kaxig på distans, men en polis har väl i sig - i sitt yrke - att hantera hotfulla situationer, hålla ordning och ska tränas fysiskt och mentalt för att hantera sådana situationer. Eftersom poliskvinnan inte hade styrkan eller auktoriteten att begränsa våldet anser jag att hon var oskicklig och den berusade mannen förtjänar skadestånd (ett anspråk som eventuellt kan konsumeras, om det fanns något som föregick videoklippet och motiverar det) och poliskvinnan kritik eller fällande dom.

Hennes agerande visar ju snarare att han är lärd att agera på ett visst sätt. Att höja rösten, använda batongen att skrämmas med etc etc, hon slår med batongen( måhända detta inte ser klokt ut men det är oväsentligt) och växlar ned DIREKT när han ger sig, både med hund och batongslag., du ser tydligt att hon har sinnesnärvaro att gå över till annat efteråt( prata i radio) tex.Kan garantera att alla självutnämnda ninjor och juridikexperter med examen från gruppboendet och andra reservbegåvningar i denna tråd tex hade fått spel, bajsat på sig och stått och viftat med kuken eller nått

Hanterandet av situation kanske inte var optimal, men det är långt ifrån optimalt att man skall ingripa själv i en sådan situation heller. Dock kan man ju räkna ut med arslet att sånt kanske man inte alltid kan förutse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in