2015-05-14, 21:40
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealWiseman
Jag antar att polisen inte gjorde ett skvatt igår eftersom det provisoriska lägret med tält och tiggare fortfarande finns kvar nere i gångtunneln i dag på em/kvällen...

Jag lider med dig som antagligen bor i närområdet till denna slumm. Dock är det ett nödvändigt ont för att en förändring och ett uppvaknande tillslut ska ske hos befolkningen och politikerna. Jag hoppas att likande läger poppar upp på fler platser

tack för dina hemska bilder och fortsätt att dokumentera eländet
Senast redigerad av falsk_mekaniker 2015-05-14 kl. 21:42.
2015-05-14, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Jag lider med dig som antagligen bor i närområdet till denna slumm. Dock är det ett nödvändigt ont för att en förändring och ett uppvaknande tillslut ska ske hos befolkningen och politikerna. Jag hoppas att likande läger poppar upp på fler platser

tack för dina hemska bilder och fortsätt att dokumentera eländet

Jag flyttar tack och lov snart härifrån...tycker att Råcksta blivit sunkigare på senaste tiden och inte bara av tiggarnas närvaro:

Min yngsta son blev utsatt för rånförsök av tre tonårskillar precis utanför Råcksta T-bana en helt vanlig vardagskväll runt 20-tiden på kvällen denna vecka, så tills vi flyttar går jag numera och möter vid tunnelbanan.
2015-05-15, 10:39
Medlem
sherms avatar
Citat:
Två journalister från Norrköpings Tidningar utsattes för stenkastning när de skulle rapportera från ett olovligt campingläger med irländska resande.
http://www.friatider.se/asfaltsl-ggare-kastade-sten-p-journalister

Någon boende i trakten som vet var lägret ligger?
2015-05-15, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realista
Jag kan rapportera att ingen bosättning finns vid delsjömotet. Än så länge är väl bäst att tillägga....

När vi ändå rapporterar om bosättningar i Göteborg får vi inte glömma den som finns under bron vid nerfarten till Götatunneln där Stadstjänaregatan korsar Götaleden. Där finns ett flertal tält uppsatta + väldigt mycket bråte.

Nu börjar bosättningen vid Delsjömotet etableras. I onsdags 13 maj fanns vad jag kunde se två zigenare på plats med en rumänskregistrerad bil. Tyvärr är det nog bara början...
2015-05-15, 13:18
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyltpatrullen
Finns det inget läger i Örebro? Vi har massvis med tiggare, och nu har den ideella föreningen Vinternatt stängt för tiggarna. Jag förstår inte vart de håller till!

Jag undrar också var de bor. Det är minst 50 olika tiggare i centrala Örebro och jag blir inte förvånad om det är mer än det dubbla när man räknar in stödtrupperna.
2015-05-15, 19:16
Medlem
Jag tycker att polisen eller kommunal myndighet dagligen ska uppsöka och fotografera dessa läger. Sen ska vi klargöra allemansrätten: man får tälta på annans mark 1 natt. Därefter behöver man markägarens tillstånd.

Idag är det markägaren som får allt krångel och kostnader med att avhysa personer. Det ansvaret bör överföras till kommunerna.

Vi bör lägga till i allemansrätten att kommunen, på en markägares begäran, ska bortföra olagliga övernattningsbostäder efter 1 natt. Kommunen har förstås också rätt att göra detta på kommunens egen mark. Allt olovligt bygg- och bomaterial som funnits på en plats i mer än 24 timmar körs till tippen. Om personer som kan antas vara ansvariga för bobyggandet finns på platsen ska de givetvis åläggas att betala för bortfraktningen och dessutom bötfällas för egenmäktigt förfarande eller något sådant.

Man får inte skräpa ner på gator och torg, än mindre inrätta sängkammare åt hela släkten där. Så fort sovutrustning, stora kassar, etc upptäcks vara placerade i stadsmiljö ska renhållningen hämta detta och köra det till tippen. Varje dag, direkt.

Det är rent löjligt hur handlingsförlamade våra politiker är. Nån jävla ordning får det faktiskt vara i ett land.
2015-05-15, 21:17
Medlem
Hur ser det ut juridiskt om någon utomstående, vanliga svenskar som fått nog, går in och river ner ett sånt här kartong-, presenning- och brädbitsläger som byggts på privat, ockuperad mark - vilket brott skulle det rubriceras som (om något) och vilket straff skulle det ge om någon blir påkommen?

Åtminstone i de mindre lägren måste det ju vara vanligt att de ibland är tomma och att den som är påpasslig kan få sin chans.

Det är ganska uppenbart att polisen inte kommer att börja ingripa på allvar förrän det kommer klartecken från högre ort att det är okej. Tills vidare har svenskarna att freda sina egna livsutrymmen och sitt lands natur.
2015-05-15, 22:34
Medlem
Hur fan gör egentligen Malmö stad om någon zigenare avlider i något av lägerna? Begravs de här eftersom de uppenbarligen "bor" här - ja enligt kommunen är de ju i princip fullvärdiga kommuninvånare - och de saknar ju identitetshandlingar. Vem betalar för gravplatsen? Ska vi upprätta någon form av "den okände zigenarens grav" där vi placerar alla avlidna migranter? Vem tar kostnaden för eventuell lagerhållning och hemtransport av lik om det blir aktuellt - det vill säga om det på något magiskt vis ändå dyker upp ett pass...?
2015-05-15, 22:42
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Hur fan gör egentligen Malmö stad om någon zigenare avlider i något av lägerna? Begravs de här eftersom de uppenbarligen "bor" här - ja enligt kommunen är de ju i princip fullvärdiga kommuninvånare - och de saknar ju identitetshandlingar. Vem betalar för gravplatsen? Ska vi upprätta någon form av "den okände zigenarens grav" där vi placerar alla avlidna migranter? Vem tar kostnaden för eventuell lagerhållning och hemtransport av lik om det blir aktuellt - det vill säga om det på något magiskt vis ändå dyker upp ett pass...?
Jag tror vi kan vara tämligen säkra på en sak: Sveriges skattebetalare kommer att stå för notan...
2015-05-16, 10:22
Medlem
Jag kom åkande på Örbyleden i morse. På gångväg utefter densamma kom ett lämmeltåg av tiggare på väg till sina arbeten. Jag har cabriolet, så gissa vad de fick! De kom från Gubbängshållet och jag antar att de har något läger där då.
Jag vet att det finns eller har funnits läger på båda sidor om Örbyleden. Det är otroligt irriterande att veta att för varenda minut som går så skräpas det ner och äcklas i vår natur. Helt utan att myndigheter får arslet ur vagnen och sätter stopp. Jag får ta hunden med mig för jag måste bara veta om och hur många läger det finns i området och hur jävligt det ser ut. Usch!
2015-05-16, 12:51
Medlem
rojass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmar
Jag kom åkande på Örbyleden i morse. På gångväg utefter densamma kom ett lämmeltåg av tiggare på väg till sina arbeten. Jag har cabriolet, så gissa vad de fick! De kom från Gubbängshållet och jag antar att de har något läger där då.
Jag vet att det finns eller har funnits läger på båda sidor om Örbyleden. Det är otroligt irriterande att veta att för varenda minut som går så skräpas det ner och äcklas i vår natur. Helt utan att myndigheter får arslet ur vagnen och sätter stopp. Jag får ta hunden med mig för jag måste bara veta om och hur många läger det finns i området och hur jävligt det ser ut. Usch!
Tack för rapporteringen.
Ungefär var längs Örbyleden såg du dem,och rörde de sig längs den norra eller södra sidan av Örbyleden?
2015-05-16, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojas
Tack för rapporteringen.
Ungefär var längs Örbyleden såg du dem,och rörde de sig längs den norra eller södra sidan av Örbyleden?
jag körde ut från Hökarängen mot Älvsjö. De gick på höger sida mot antagligen Hökarängens T-bana. De kom alltså från Gubbängens ip, speedwaybana.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in