2015-05-16, 18:59
Medlem
Var på väg till Barkarby idag och körde över Lunda industriområdet. En bit innan de två rondellerna som går mot E18, just vid bron en bit innan den "lilla" rondellen såg jag en snabb glimt av något som liknade ett läger...3-4 bilar, husvagnar och tält, ganska väl gömt i en skogsdunge.

Lägret syns som sagt ganska dåligt från vägen men på ett ungefär ligger det jag såg här (taget från Google maps): 59.398464, 17.880882
2015-05-16, 19:53
Medlem
rojass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmar
jag körde ut från Hökarängen mot Älvsjö. De gick på höger sida mot antagligen Hökarängens T-bana. De kom alltså från Gubbängens ip, speedwaybana.
Jag tänkte rent spontant att de upprättat ett nytt läger i Majroskogen,men isf så ligger T-banestationen i Gubbängen närmare än den i Hökarängen vilket inte stämmer överens med din observation.

Å andra sidan så gjorde falsk_mekanisker förra året en intressant observation,så det kan mycket väl vara så att de var påväg till platsen som beskrivs i inlägget.
Senast redigerad av rojas 2015-05-16 kl. 19:58.
2015-05-16, 21:22
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojas
Jag tänkte rent spontant att de upprättat ett nytt läger i Majroskogen,men isf så ligger T-banestationen i Gubbängen närmare än den i Hökarängen vilket inte stämmer överens med din observation.

Å andra sidan så gjorde falsk_mekanisker förra året (FB) Romska läger i Sverige det kan mycket väl vara så att de var påväg till platsen som beskrivs i inlägget.
din länk fungerar inte eftersom ,så kommer med i länktexten

edit:

Dock tror jag inte att den lägenheten som jag rapporterade om tidigare har något med detta att göra. Den ligger inte mot gubbängens ip hållet

ciao
Senast redigerad av falsk_mekaniker 2015-05-16 kl. 21:48.
2015-05-16, 21:31
Medlem
falsk_mekanikers avatar
angående läger i högdalen/gubbängen/hökarängen så finns det givetvis nya läger i området, frågan är bara vart.

Jag har sett mycket romer i Högdalens centrum område samt hökarängsområdet efter deras "jobbtid", då har de haft matkassar med sig och varit påväg från tunnelbanan. Dock har jag av olika anledningar inte kunnat följa efter dessa och hittat deras nya läger men ska göra ett försök om ett tag.

ett tips till er andra är att om ni ser en tiggare som sitter hyfsat nära högdalstoppen så försök att följa efter honom/henne när han/hon har arbetat klart, då hittar ni lägret/n
2015-05-16, 21:34
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Rojas

du filmade ett läger vid som jag tror låg vid rågsveds industriområde/magelungen/snösätra kolonilotter för ett tag sen. Vet du om det finns kvar?
2015-05-16, 21:44
Medlem
rojass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
din länk fungerar inte eftersom ,så kommer med i länktexten

ciao
Ber om ursäkt,så här ska det vara:
(FB) Romska läger i Sverige

EDIT:Länken fungerar när man trycker på den från mitt inlägg men inte från ditt inlägg där den citeras.
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Rojas

du filmade ett läger vid som jag tror låg vid rågsveds industriområde/magelungen/snösätra kolonilotter för ett tag sen. Vet du om det finns kvar?
Du menar det här lägret?
Det var ett av de lägren som vräktes nyligen (5 Maj),och (ännu har) ingen boplats återupprättats där.

När jag var där så fick jag med mig en kopia av avhysningsbeslutet (finns i det länkade inlägget) där ZT:s (de svarandes) namn och personnummer finns med,och eftersom jag vid ett tidigare tillfälle kommit över dokument tillhörandes ZT så kan jag jämföra dem och se om det rör sig om samma person(er) samt om det finns andra intressanta kopplingar.
Senast redigerad av rojas 2015-05-16 kl. 21:53.
2015-05-16, 22:08
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojas
Ber om ursäkt,så här ska det vara:
(FB) Romska läger i Sverige

EDIT:Länken fungerar när man trycker på den från mitt inlägg men inte från ditt inlägg där den citeras.Du menar (FB) Romska läger i Sverige lägret?
Det var ett av de lägren som vräktes nyligen (5 Maj),och (ännu har) ingen boplats återupprättats där.

När jag var där så fick jag med mig en kopia av avhysningsbeslutet (finns i det länkade inlägget) där ZT:s (de svarandes) namn och personnummer finns med,och eftersom jag vid (FB) Romska läger i Sverige kommit över dokument tillhörandes ZT så kan jag jämföra dem och se om det rör sig om samma person(er) samt om det finns andra intressanta kopplingar.

Okej skönt att det lägret är borta, tyvärr lär det inte dröja länge innan den marken återigen blir våldtagen av zigenarna.

Keep up the good work
2015-05-17, 17:27
Medlem
snurre-spratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealWiseman
Var på väg till Barkarby idag och körde över Lunda industriområdet. En bit innan de två rondellerna som går mot E18, just vid bron en bit innan den "lilla" rondellen såg jag en snabb glimt av något som liknade ett läger...3-4 bilar, husvagnar och tält, ganska väl gömt i en skogsdunge.

Lägret syns som sagt ganska dåligt från vägen men på ett ungefär ligger det jag såg här (taget från Google maps): 59.398464, 17.880882
Det har legat där länge nu och är betydligt större än 3-4 bilar. Säkert 10-15 bilar och lika många husvagnar och tält finns där. De skräpar ner som vanligt och tömmer antagligen sin avföring i upprinnelsen av Bällstaån vilken senare rinner ut i Mälaren som ju är vattentäkt för 2 millioner människor i Stockholm. Förra året fanns det även ett stort irländskt tattarläger på andra sidan bron mot Hjulsta. Det tog över 5 man en vecka att städa upp efter dom. I år har man passande nog gjort om denna yta till hundtoalett!
2015-05-17, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snurre-spratt
Det har legat där länge nu och är betydligt större än 3-4 bilar. Säkert 10-15 bilar och lika många husvagnar och tält finns där. De skräpar ner som vanligt och tömmer antagligen sin avföring i upprinnelsen av Bällstaån vilken senare rinner ut i Mälaren som ju är vattentäkt för 2 millioner människor i Stockholm. Förra året fanns det även ett stort irländskt tattarläger på andra sidan bron mot Hjulsta. Det tog över 5 man en vecka att städa upp efter dom. I år har man passande nog gjort om denna yta till hundtoalett!

Då var det värre än vad jag såg/trodde...vem äger marken?
2015-05-18, 10:07
Medlem
Gayloard_Fokkers avatar
Efter jag i lördags nästan klampat i mänskliga fekalier när jag promenerade till City Gross i Bromma (genom skogsdungen på Ulvsunda sidan)så upptäckte jag ett nytt (?) läger. Lägret är väl maskerat/gömt, går bara att se om man står på Huvudstabron ( https://www.google.se/maps/place/Huvudstabron/@59.3501836,17.9725558,17z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x465f9df06e00ee53:0xccdae a78286a04d3), på Ulvsunda sidan, och tittar rakt ner. Lägret verkar även vara en uppsamlingsplats för ett större gäng med tiggare, har sett ett 10-tal tiggare gå över bron (från Solna sidan, troligtvis så kommer de från T-bane stationen Solna Strand).

Smart av dessa varelser, i Solna rivs lägren relativt snabbt. I Stockholm....vi alla vet vilka som prioriteras i Stockholm.
Senast redigerad av Gayloard_Fokker 2015-05-18 kl. 10:08. Anledning: Lade till mer text
2015-05-18, 10:31
Medlem
Alla ni som upptäcker nya läger, ni anmäler väl allt till myndigheterna? Allt motstånd som kan göras måste göras.
2015-05-18, 10:58
Bannlyst
Kanske inte helt topic men det verkar finnas mycket kunskap här så jag provar.

Hur kan fördelningen mellan läger och lägenheter tänkas se ut? Alla bor väl inte utomhus?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in