2013-07-12, 10:51
Medlem
Jag har just köpt mig en Citroën C5 (med metalliclack) där tidigare ägare har högtryckstvättat den så att ca en krona stor lackflaga har lossnat på bakluckan. I skrivande stund så är jag osäker på om grundfärgen har lossnat också men kanten av området har börjat att rosta så rostskyddet bör vara skadat.

Jag har införskaffat lackstift, klarlack modell tvåkomponent, grundfärg med rostskydd, p2000 våtslippapper, rostborttagningsmedel, rubbing compound, polish och vax. Tänkte ta en vända på området, köra rubbing compound där och på div. repor, polera och sedan vaxa bilen.

Jag har aldrig reparerat lackskador som denna tidigare och heller inte använt rubbing compound. I vilken ordning ska jag göra vad på det lackskadade området? Ska jag försöka maskera omkring området och inte få färg utanför själva lackskadan eller ska jag typ "skarva" över den befintliga lacken och slipa ner och sedan polera upp? Behöver jag slipa i själva lackskadan innan jag grundar med grundfärg för att den ska fästa? Är det någon fara med att köra rubbing compound på hela bilen? Det är ett helt gäng stenskott och smårepor på den.

Tacksam för hjälp, jag är noob på billack.
Citera
2013-07-12, 15:30
Medlem
Små stenskott lagar du med lackstiftet.
Du måste maskerar runt skadan. Sedan blästra med punktbläster, Olivinsand, . Så ja låna en kompis kompressor. Behöver inte vara någon stor.
Sedan så måste du ta minst 2-3 cm in från kanten på skadan . Slipa eller blästra. Grunda sedan med bra filler och slipa. Sen är det bara lacka.
Jag skulle skippa allt vad rostlösar, ätare osv heter.
För övrigt så är mitt råd till ALLA använd alltid skyddsvisir till allt arbete du gör på bilen och alltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in