• 1
  • 2
2005-06-13, 23:10
Medlem
supahs avatar
ja, vad tycker ni om dalmål ? fint eller fult ? =)
Citera
2005-06-13, 23:12
Medlem
Lutass avatar
Det är nog den finaste dialekten i hela landet...

Citera
2005-06-13, 23:58
Medlem
Bruce Waynes avatar
Beror på vilken typ av Dalmål det handlar om.. det är stor skillnad på hur man pratar i t.ex. Älvdalen och Borlänge.

Men det är klart att det är vackert, i alla fall i vissa delar av Dalarna, det är ju Sveriges vackraste landskap.
Citera
2005-06-14, 00:00
Medlem
snuts avatar
fult, bönder
Citera
2005-06-14, 01:58
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Wayne
Beror på vilken typ av Dalmål det handlar om.. det är stor skillnad på hur man pratar i t.ex. Älvdalen och Borlänge.

Men det är klart att det är vackert, i alla fall i vissa delar av Dalarna, det är ju Sveriges vackraste landskap.

Vilket är finast då? Borlänge eller Älvdalen?
Citera
2005-06-14, 02:51
Medlem
Bruce Waynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Vilket är finast då? Borlänge eller Älvdalen?
Riktigt gamla människor som bor i Älvdalen pratar en mycket gammal typ av dalmål så att man knappt förstår vad dom säger, men det har sin klara charm.

Borlängemålet anses nog mer "bonnigt" av vissa, vilket jag kan förstå till viss del... jag kommer från dom trakterna själv.

Vilket som är finast.. tja, Älvdalsdialekten. Fast "vackraste" dialekterna kan man hitta i t.ex. Äppelbo eller Rättvik.
Citera
2005-06-14, 06:58
Medlem
Älvdalsmålet vill inte jag kalla en dialekt. Om vi skall kalla norska och isländska för egna språk bör vi även kalla älvdalsmålet för ett eget språk. Grammatiken skiljer sig så mycket från den svenska grammatiken och liknar mer den tyska.
Citera
2005-06-14, 10:57
Medlem
Bruce Waynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Älvdalsmålet vill inte jag kalla en dialekt. Om vi skall kalla norska och isländska för egna språk bör vi även kalla älvdalsmålet för ett eget språk. Grammatiken skiljer sig så mycket från den svenska grammatiken och liknar mer den tyska.
Du har rätt. Älvdalsmålet - eller Älvdalskan är nog att betrakta som ett språk snarare än en dialekt, även om det ibland "slarvigt" (som jag gjorde) ses som en dialektvariant av dalmålet.
Citera
2005-06-14, 14:24
Medlem
Halvannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supah
ja, vad tycker ni om dalmål ? fint eller fult ? =)
Jag skäms för att öppna munnen om jag är utomläns...
Dalmål förknippas med knäppgökar som är med i div radio- och TV program. Hälsoresan... Masjävlar... Tecknade serier...

Tyck synd om oss!!!
Citera
2005-06-14, 17:03
Medlem
Bruce Waynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halvannan
Jag skäms för att öppna munnen om jag är utomläns...
Dalmål förknippas med knäppgökar som är med i div radio- och TV program. Hälsoresan... Masjävlar... Tecknade serier...

Tyck synd om oss!!!
Jag tror att synen på Dalmål är ganska positiv ute i landet..beror ju visserligen vilken typ av dialekt man har och vilka associationer folk får.

Fast visst, i reklamfilmer används dalmål i komiska syften, t.ex. Kjell-Henry Dahlbergs klassiska "In med magen Britta.." från superdyra reklamen för Vasakronan. Han kommer från runt Ludvika nånstans..

...och Hälsoresan har ju med Kerstin Bäck som har ett väldigt brett Borlänge/Säter-mål.

Fast dialekter är vackert, själv pratar jag s.k. rikssvenska med inslag av dalmål ibland, särskilt bokstaven "L" avslöjar vart jag kommer ifrån.. Jag önskar ibland att jag hade kvar mer av mitt dalmål ..
Citera
2005-06-14, 17:54
Medlem
Dalmål är Lätt den finaste dialekten, så är det bara! Och som övriga sagt. Dalarna är det vackraste Landskapet.
Citera
2005-06-14, 18:06
Medlem
dIRe_s avatar
Mycket vackert.

Min morfar är en hejjare på att snacka dalmål btw.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in