2013-07-10, 18:06
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Det borde finnas en lag som förbjuder att man namnger vägar och platser efter politiska personer eftersom det blir bara fel i längden. Se bara på Ryssland som fick ändra massor av namn efter kriget. Åk till gamla DDR, hur liten håla det än är har dem alltid en Karl Marx Platz.

Associationen mellan Raoul Wallenberg och anti-rasism är tämligen svag. Jag skulle alldrig listat ut det. Jag ser detta mer som en judisk maktmarkering. Varför just Raoul Wallenberg och inte Tage Erlander?
Citera
2013-07-10, 18:15
Medlem
Socialdemokraterna borde ägna all sin tid åt att få rätsida på Sveriges ekonomi, men istället ägnar dom sig åt meningslösa saker som dom hoppas skall ge dom röster.
Citera
2013-07-10, 18:52
Medlem
Starobrnos avatar
Jag är också sosse, men jag tycker att flygplatsen ska heta Nelson Mandela Airport. Vi är alla svenskar!
Citera
2013-07-10, 19:14
Medlem
Quid pro quos avatar
OK, om man nödvändigtvis måste fingra på ett inarbetat namn så föreslår jag, eftersom det gamla hednatemplet inte låg så väldigt långt ifrån Oden International Airport.

Man kunde pryda entréhallen med tre enorma gudastatyer av Oden, Tor och Frej och alla som gick genom portalen som ledde in till hallen skulle tvingas att symboliskt offra till gudarna samtidigt som de trampade på bilder av Abraham och Muhammed.
Citera
2013-07-10, 19:52
Medlem
Sverige2025s avatar
Varför just Arlanda? Döp om Bromma till Raoul Wallenberg Airport eller F18 i Tullinge.

http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=554&returnurl=http://www.filmarkivet.se/sv/Sok/?q%3dbromma

Kolla på 0.45 .
Citera
2013-07-10, 20:29
Medlem
Yohio Transnational Fly Place för att hedra en ung svensk förebild vars idolskap inspirerat vilsna ungdomar att korsa gränser och sikta mot himlen för att nå stjärnglans och glamour.

i anslutning till nya YTFP ska regeringen bygga ett Herman Lundborg Science Center (stavat så) för MR-frågor, migration, socialdemokratisk idéhistoria & kulturvård.
Citera
2013-07-10, 21:19
Medlem
Vem har kommit på denna tanke, vad är det för fel på Arlanda? måste man alltid hitta på nya grejor? ingenting är längre som förut............
Citera
2013-07-10, 21:36
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrshylock
Wallenberg var ju själv jude, något som sällan framkommer. Bland undertecknare till artikeln finns ett gäng elitjudar såsom Willy Silberstein, Szyber, Waidelich och Posener. De nöjer sig aldrig förrän alla tecken på icke-judiskhet är utraderat från Sverige.

Jag fattar inte varför du bekymrar dig om den saken när det knappt existerar någonting judiskt i Sverige överhuvudtaget någonstans, däremot finns det halal, muslimer och moskéer överallt i gamla Svedala men det verkar inte röra dig i ryggen.
Citera
2013-07-10, 21:42
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
När det gäller "antisemitism" så har det dock inträffat en PK-kortslutning här eftersom det främst är invandrare (som dessa antirasister importerar) som står för den ökande "antisemitismen". Men man kan ändå markera mot SvP:are och andra svenskar för det.

Invandrare är bara människor som rör sig över gränsen. Antisemitismen finns överallt.
Citera
2013-07-10, 21:53
Medlem
Populistiskt slem drypande idiot förslag som får mig att inse att jag inte vill att sossarna kommer tillbaka till makten trots att jag inte vill ha kvar borgarna !
Citera
2013-07-10, 23:19
Medlem
Drozds avatar
Shalom till Sverige - landet befolkat av rabiata feminister, radikala muslimer och metrosexuella hårbrynsnoppare.

Bonniersfären har länge jobbat på att upphöja Raoul Wallenberg till Sveriges nationalhelgon. Att judarna ärar RW må vara förklarligt, men att förslaget att döpa Sveriges största flygplats efter honom är så fräckt att man bara baxnar.

Mitt motförslag - döp om Ben Gurion Airport till Yassir Arafat International Airport.
Citera
2013-07-10, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
undertecknarna verkar inte ha främst socialdemokrati gemensamt, så topic är lite missvisande.

posner, silberstein, etc. är dom sossar?

Nej, det är inte socialdemokrater primärt som undertecknat listan utan diverse kultur-personligheter, pro-USA liberaler, några anställda av USAs tidigare utrikesminister, andra lojalister etc. osv.

Man kan notera att dagens Wallenberg familj inte verkar ha undertecknat uppropet och det kan ju finnas många anledningar till det. Wallenberg kanske inte vill intimt förknippas med Arlanda, det finns mycket relationer mellan Sverige och Ungern både idag och under ww2, vilket gör att dagens Wallenbergare kanske inte vill spela den roll som undertecknarna önskar. Vidare kan det vara som så att undertecknarna helt enkelt drömt upp Raoul Wallenbergs betydelse och uppgifter, som någon form av fokus för svensk-judisk-USA relationer. Det har ju blivit lite som så om man får tro den sortens massmedia, att ifall man inte har något att prata om på ministermöten så kan man alltid prata om Raoul Wallenberg. Man kan ju helt enkelt spekulera i att de som gillar att prata så mycket om Raoul Wallenberg helt enkelt kapitalt missuppfattat både Raoul Wallenbergs roll i Ungern samt grovt överskattat den betydelse Raoul Wallenberg skulle ha haft för Sverige-USAs relationer.

Man kan väl säga som så att Sverige, Ungern, Tyskland, Storbritannien och USA hade en hel del försvarsaffärer under ww2. USA var väl den överlägset största kunden, följt av Tyskland och sedan resten. När det gäller Ungern så var det som så att Ungern köpte licens+tillverkning tillskillnad från många av de andra länderna där tex. Storbritannien köpte på licens+delar, USA köpte på licens och Tyskland ofta hade delägarskap i Svenska försvarsfirmor samt hade mycket formgemensam materiel där vart land tillverkade sin egen version av någon generika.

Anledningen till att Raoul Wallenberg försvann i Moskva kan man bara spekulera om, en massa förslag har föreslagits över tiden.
a. En kompistjänst från Stalin till Vänstern. Trots allt påstås i pressen att R.W.s förhållanden inte efterfrågades av dåvarande ministrar vid personliga möten med Stalin. Vidare avled Sveriges statsminister 1946, vilket förstås kan ha påverkat saken, information om R.W. gick inte över till nästa statsminister pga. det hastiga och oväntade dödsfallet.
b. En hämnd för R.W.s lokala agerande oavsett om det handlar räddning av individer, försäljning av vapen, guld, det svenska ansvaret som skyddsmakt för Sovjet i Ungern, R.W.s förhållande till USA etc.
c. Någon form av markering mot Sverige för att ha ökat Ungerns flygplansantal med ca. 50-100stycken, kring 500 pansarfordon, många av mindre äldre modell men en del av så modernt slag att USA först kom ikapp på femtiotalet samt lite småvapen.
d. etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in