2013-07-10, 07:08
Medlem
Sverige2025s avatar
Döp om Arlanda flygplats till Raoul Wallenberg International Airport. Det föreslår ett 30-tal politiker och kultur- och samhällsaktörer som undertecknat en artikel på DN debatt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5587637

Vad är det för bra med Raoul Wallenberg? Visst han räddade undan lite judar i 2nd ww slutskede.. Men vad kommer Sveriges muslimska befolkning tycka om vi döper landets huvudflygplats till en som räddar judar? Var de förövrigt inte några av dessa judar som har drivit genom de mångkulturella samhälle vi har idag? Dvs var det verkligen en god gärning som Raoul gjorde om man tänker på dagens sunk samhälle?

Och är allt verkligen så gott om Raoul? Vad händer om döper om Arlanda till Raoul Wallenberg Airport, sedan framkommer de mindre smickrade fakta om Raoul? Troligen gjorde väl Raoul som dagens asylindustri gör, att man tjäna grova pengar på flyktingar, eftersom det är judar inblandade så är de ingen omöjlighet.
Citera
2013-07-10, 07:42
Medlem
Hmm jag vet att jag har läst det här någonstans men hitar det inte nu, men som jag kommer ihåg det så tog Wallenberg betalt i guld utav judarna han räddade. Inte specielt mycket till hjälte alltså
Citera
2013-07-10, 07:47
Medlem
I öst bakom järnridån, var det vanligt att kommunisthjältar hedrades med sitt namn på vägar, gator, byggnader m.m. Såhär i efterhand kan man se att många av dessa saker döpts om då det inte längre ansågs lika smickrande att bo på en gata uppkallad efter någon partifunktionär som skickade ett antal personer till Gulag eller lät avrätta några tusen p.g.a misstanke om bristande lojalitet mot partiet.

Den stora frågan som redan TS berört är alltså ifall ett sånt hedersomnämnande kommer hålla i framtiden.

Exempel: Att döpa om exempelvis Bromma Flygplats till Olof Palme International Airport skulle ju förmodligen kännas rätt kontroversiellt för en betydande del av befolkningen.
Citera
2013-07-10, 09:01
Medlem
Inget emot R Wallenberg rent personligen men det riskerar att bli ett kontroversiellt namn.

Dels så gillar sossen Reepalu inte judar, men även för att Wallenberg faktiskt var amerikansk agent och för att det alldeles nyligen framkommit uppgifter om att han ska ha varit involverad i vapensmuggling för att hjälpa motståndsrörelsen eller nåt sånt. Inte för att det är något som jag personligen stör mig på men Wallenberg är med andra ord en inte helt och hållet okontroversiell person.

Förslaget är dumt! Wallenberg borde fått betydligt mera uppskattning av den svenska staten än vad han har fått men Arlanda duger gott som namn åt flygplatsen.
Citera
2013-07-10, 09:07
Medlem
Smaklöst och totalitärt förslag. Tyvärr kan nog den f.d. statsministern som inget hellre vill än att bli omtyckt av bankirer driva igenom det.
Citera
2013-07-10, 09:29
Medlem
duqus avatar
Ännu en rötmånadshistoria.

Wallenberg har redan ett torg, juderäddaren Bernadotte fick inget alls, dessutom blev han mördad av ett gäng judar där en senare blev premiärminister i Israel. Intressant att hela svenska MSM startat olika röstningar i ämnet, jag bidrar med en spolier på de personer som står bakom detta vanvettiga förslag, vi kan väl kalla det för en lista på nyttiga idioter:
Citera
2013-07-10, 10:14
Medlem
MoogBeats avatar
Jag tycker att "Sven Hedin International Airport" hade varit bättre. Eller varför inte "Hans-Gösta Pehrsson International Airport"!

Citera
2013-07-10, 10:19
Medlem
Quid pro quos avatar
Arlanda är ett väl inarbetat namn som fungerar lika bra på engelska och svenska och är kort, koncist och lätt att lägga på minnet.

Nästa fråga!
Citera
2013-07-10, 10:22
Medlem
CommonKnowledges avatar
Nobel International Airport klingar bäst.
Citera
2013-07-10, 10:45
Medlem
jugbandbluess avatar
undertecknarna verkar inte ha främst socialdemokrati gemensamt, så topic är lite missvisande.

posner, silberstein, etc. är dom sossar?
Citera
2013-07-10, 10:47
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Medans Raoul Wallenberg kanske var en hjälte för vissa innebär det inte att han var en hjälte för alla. Att han räddade judar är inget jag tex värderar speciellt högt då jag inte är vare sig jude eller judeälskare. Mer rimligt vore det kanske med en svensk hjälte som räddat svenska liv i landet Sverige.
Citera
2013-07-10, 11:42
Medlem
Mikojans avatar
http://www.dn.se/debatt/dop-om-arlanda-till-raoul-wallenberg-airport/

Vilka gökar som står bakom förslaget! Kurdo Baksi och Pascalidou m fl. Kulturpersonligheter, my ass.

Arlanda, det är riktig svensk kultur det. Wiki:

Citat:
För att hitta ett passande namn till flygplatsen utlyses en namntävling 1958 i tidningen Året Runt men istället för att föreslå något av de inlämnade förslagen framförde juryn förslaget Arlanda som var en modifiering av ortnamnsforskaren Lars Hellbergs ursprungliga förslag Arland. Namnet kommer sig av det existerande Ärlinghundra härad, där flygplatsen är belägen. I ett dokument från 1316 omtalades detta som provincia Aarland, = "åkerlandets område". Mot denna historiska bakgrund fastställde riksdagen 1958 namnet Stockholm-Arlanda flygplats.
Senast redigerad av Mikojan 2013-07-10 kl. 11:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in