2013-07-09, 13:08
Medlem
Tja, hörde att jag kan tvingas till turkisk militärtjänst om jag har har turkisk medborgarskap men ändå har svensk medborgarskap och är bosatt här och är sysselsatt här i svergie. Kan det stämma? Är risken större ifall jag åker till turkiet?
Citera
2013-07-09, 13:17
Medlem
Om du besöker turkiets ambassad så går det att lösa. Det fungerade med en polare från annat land i eu, dubbelt medborgarskap hade han. Vet inte hur det är i Turkiet. Hör av dig till ambassaden ASAP!
Citera
2013-07-09, 13:51
Medlem
Hej jag hade en turkisk polare som genomförde värnplikten i Sverige endast för att slippa åka till Turkiet o genomföra den där, Då deras värnplikt är på 2 år och troligen hårdare.

Har hört du kan bli tvingad att göra den annars vid hemresa till Turkiet.
Citera
2013-07-09, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltlringet
Hej jag hade en turkisk polare som genomförde värnplikten i Sverige endast för att slippa åka till Turkiet o genomföra den där, Då deras värnplikt är på 2 år och troligen hårdare.

Har hört du kan bli tvingad att göra den annars vid hemresa till Turkiet.

Vi har inte värnplikt i Sverige så jag vet inte hur det där blir. Sverige kan inte tvinga dig att göra GMU så det enda som kan vara är att man måste göra det när du åker till turkiet.
Citera
2013-07-09, 14:02
Bannlyst
Vad händer om man skiter i det? Lägger sig Sverige i då, eller kommer det folk från Turkiet och släpar med dig?
Citera
2013-07-09, 14:16
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidLynch
Vad händer om man skiter i det? Lägger sig Sverige i då, eller kommer det folk från Turkiet och släpar med dig?

Nu vet jag inte hur det verkligen är, men om du har svenskt medborgarskap så känns det väldigt osannolikt att Sverige skulle "hjälpa" Turkiet på något sätt att tvinga dig till lumpen i Turkiet.

Jag vågar påstå att Turkiet inte kan göra ett skit så länge du inte åker dit. Och om du är intresserad och vill, så kan du ju söka till dagens Svenska "lump" dvs en grundkurs på några månader. Tror inte att Turkarna är så sugna på att ha svenska soldater i sin militär, spionvibbarna lär, ehum, vibba.
Citera
2013-07-09, 14:51
Medlem
adam7s avatar
För ett antal år sedan var det så att Turkiska medborgare med dubbelt medborgarskap och bosatta i utlandet gjorde en kortare värnplikt. Jag tror det var under ett halvår.

Dessutom fanns det en möjlighet till att betala en avgift och komma undan med ca. 4 veckor, vilket mest var fosterländska föreläsningar och motsvarande. Det var inte särskilt billigt, någonting i stil med 3 - 4000 euro, vill jag påminna mig.

En kompis till mig tog det dyraste alternativet eftersom han annars skulle haffas vid inresa till Turkiet, då han närmade sig 40. Tidigare hade han uppskov, men man måste då göra sin värnplikt före 41 års ålder.

Närmare kan jag inte kolla, för att killen numera är avliden.

------

Det har eventuellt ändrat sig så att om du arbetat 3 år utanför Turkiet, kan du betala dig ut. Det numera kostar 10 000 euro
  • om du fyllt 40 och betalar, behöver du inte alls delta
  • om du är mellan 30 och 40 deltar du i 21 dagars grundutbildning, men slipper 6-15 månader

Om du inte skött detta före du fyllt 41 riskerar du åtal när du haffas vid turkiska gränsen

Kolla med ambassaden.

Så kan du ju kolla hur du blir av med turkiska medborgarskapet också, men det set inte så enkelt ut.
Citera
2013-07-09, 15:04
Medlem
tack för era svar! kan vara bra att tillägga att jag inte överhuvud taget talar turkiska, bara engelska och svenska. Har det en påverkan?
Citera
2013-07-09, 16:54
Medlem
25TaLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paprikapaj
tack för era svar! kan vara bra att tillägga att jag inte överhuvud taget talar turkiska, bara engelska och svenska. Har det en påverkan?

Som min turkiska väns pappa sa när han påtalade exakt samma sak, "dom lär dig".
Citera
2013-07-09, 19:58
Medlem
trust-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paprikapaj

Du kan och borde avsäga dig det turkiska medborgarskapet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in