För ett antal år sedan var det så att Turkiska medborgare med dubbelt medborgarskap och bosatta i utlandet gjorde en kortare värnplikt. Jag tror det var under ett halvår.
Dessutom fanns det en möjlighet till att betala en avgift och komma undan med ca. 4 veckor, vilket mest var fosterländska föreläsningar och motsvarande. Det var inte särskilt billigt, någonting i stil med 3 - 4000 euro, vill jag påminna mig.
En kompis till mig tog det dyraste alternativet eftersom han annars skulle haffas vid inresa till Turkiet, då han närmade sig 40. Tidigare hade han uppskov, men man måste då göra sin värnplikt före 41 års ålder.
Närmare kan jag inte kolla, för att killen numera är avliden.
------
Det har eventuellt ändrat sig så att om du arbetat 3 år utanför Turkiet, kan du betala dig ut. Det numera kostar 10 000 euro
- om du fyllt 40 och betalar, behöver du inte alls delta
- om du är mellan 30 och 40 deltar du i 21 dagars grundutbildning, men slipper 6-15 månader
Om du inte skött detta före du fyllt 41 riskerar du åtal när du haffas vid turkiska gränsen
Kolla med ambassaden.
Så kan du ju kolla hur du blir av med turkiska medborgarskapet också, men det set inte så enkelt ut.