2013-07-08, 23:08
Medlem
Startar en ny trd eftersom moddarna verkade anse att den gamla brt mot en regel, samt att jag hade skrivit ett lngt svar till different_trip. Men nvl: fr att frtydliga; denna trd r enbart en diskussion om skillnaderna mellan de olika sorterna av dopingpreparatet insulin. Inget annat.

Mitt svar p frgan om vilka som fredrar Humulin-R framfr Humalog:

Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Vilka coacher snackar du om?

S hr p rak arm kommer jag p 3: datbtrue, som folk citerar hela tiden vad gller peptider fr att han r den mest kunniga inom det och var den som populariserade anvndningen av de fr x antal r sedan. Fortfarande aktiv p sitt eget forum, massor med bra ingende info dr.

En annan r Corey Nelson. Skert inget namn du knner igen d han sklart inte r ngon Hany Rambod eller Farah, men han trnar folk i Atlanta omrdet iaf.

Mike Arnold har gtt ut och sagt att han fredrar Humulin ocks. Hans gamla protokoll anvnde Humalog, men det r ndrat till Humulin-R nu. Motivationen var som jag sa, enklare att hantera pga jmnare kurva + mer tid till att forsla nringsmnen till musklerna. Folk rapporterade bttre resultat helt enkelt.

Citat:
Det var nr humalogen kom som insulinanvndandet exploderade fr att det r "bst". Det r nrmst ens naturliga insulinkurva och lmpar sig perfekt fr pre-workout. Trnar man lngre pass s tar man bde fre och efter.

Humalin r endast populrt fr att det gr att kpa receptfritt.

Att det sen r framtaget just fr insulinresistenta diabetiker r s jvla win.

Agree to disagree antar jag. Jag anser inte att det r perfekt fr pre-workout. Dremot tycker jag att Humulin-R r det.

Sen r det inga strre problem med insulinknsligheten vad gller Humalog vs. Humulin-R. Det r ju inte s mycket skillnad mellan de i tidsperspektiv: http://i.imgur.com/MZJ5HRg.gif

Titta p lnken s ser du att Humalog r snabbverkande och Humulin-R r korttidsverkande. Blanda inte ihop det med Humulin-N eller liknande.

Citat:
Du klumpar ihop novorapid och humalog, men de r olika former av insulin.

Bde novorapid och humalog r snabbverkande insulin med ungefr samma kurva. De brjar bda tv att verka efter ungefr 15 minuter, peakar mellan 1-2 timmar in, och har ungefr samma verkningstid (3-5 timmar). Novorapid tillverkas av Novo Nordisk, Humalog av Lilly.

Humulin-R tillverkas ocks av Lilly, men r ett korttidsverkande insulin som brjar verka inom 30 minuter, peakar inom 2-3 timmar och varar 6-7 timmar.

Fr pre-workout anvndning s r det bara timingen av nring som skiljer rent praktiskt mellan de. Men Humulin-Rs kurva som strcker sig lngre gynnar nringsupptaget under och efter trningen, och r helt enkelt smidigare s som jag ser det.
Senast redigerad av youami 2013-07-08 kl. 23:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in