2013-07-08, 23:08
Medlem
Startar en ny tråd eftersom moddarna verkade anse att den gamla bröt mot en regel, samt att jag hade skrivit ett långt svar till different_trip. Men nåväl: för att förtydliga; denna tråd är enbart en diskussion om skillnaderna mellan de olika sorterna av dopingpreparatet insulin. Inget annat.

Mitt svar på frågan om vilka som föredrar Humulin-R framför Humalog:

Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Vilka coacher snackar du om?

Så här på rak arm kommer jag på 3: datbtrue, som folk citerar hela tiden vad gäller peptider för att han är den mest kunniga inom det och var den som populariserade användningen av de för x antal år sedan. Fortfarande aktiv på sitt eget forum, massor med bra ingående info där.

En annan är Corey Nelson. Säkert inget namn du känner igen då han såklart inte är någon Hany Rambod eller Farah, men han tränar folk i Atlanta området iaf.

Mike Arnold har gått ut och sagt att han föredrar Humulin också. Hans gamla protokoll använde Humalog, men det är ändrat till Humulin-R nu. Motivationen var som jag sa, enklare att hantera pga jämnare kurva + mer tid till att forsla näringsämnen till musklerna. Folk rapporterade bättre resultat helt enkelt.

Citat:
Det var när humalogen kom som insulinanvändandet exploderade för att det är "bäst". Det är närmst ens naturliga insulinkurva och lämpar sig perfekt för pre-workout. Tränar man längre pass så tar man både före och efter.

Humalin är endast populärt för att det går att köpa receptfritt.

Att det sen är framtaget just för insulinresistenta diabetiker är så jävla win.

Agree to disagree antar jag. Jag anser inte att det är perfekt för pre-workout. Däremot tycker jag att Humulin-R är det.

Sen är det inga större problem med insulinkänsligheten vad gäller Humalog vs. Humulin-R. Det är ju inte sååå mycket skillnad mellan de i tidsperspektiv: http://i.imgur.com/MZJ5HRg.gif

Titta på länken så ser du att Humalog är snabbverkande och Humulin-R är korttidsverkande. Blanda inte ihop det med Humulin-N eller liknande.

Citat:
Du klumpar ihop novorapid och humalog, men de är olika former av insulin.

Både novorapid och humalog är snabbverkande insulin med ungefär samma kurva. De börjar båda två att verka efter ungefär 15 minuter, peakar mellan 1-2 timmar in, och har ungefär samma verkningstid (3-5 timmar). Novorapid tillverkas av Novo Nordisk, Humalog av Lilly.

Humulin-R tillverkas också av Lilly, men är ett korttidsverkande insulin som börjar verka inom 30 minuter, peakar inom 2-3 timmar och varar 6-7 timmar.

För pre-workout användning så är det bara timingen av näring som skiljer rent praktiskt mellan de. Men Humulin-Rs kurva som sträcker sig längre gynnar näringsupptaget under och efter träningen, och är helt enkelt smidigare så som jag ser det.
Senast redigerad av youami 2013-07-08 kl. 23:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in