Flashback bygger pepparkakshus!
2015-04-24, 23:25
Medlem
September 2016 skall han tydligen släppas fri, hoppas någon rådig fånge tar honom av daga innan dess ty han kommer att göra sig skyldig till fler avskyvärda brott!!!
Citera
2015-05-13, 08:55
Medlem
Ördögs avatar
Nu har Brottspåföljdsmyndigheten besvärat sig över hovrättens beslut.

Livstidsfånge friges kanske inte
http://hbl.fi/nyheter/2015-05-12/755...es-kanske-inte
Senast redigerad av Ördög 2015-05-13 kl. 09:01.
Citera
2015-10-10, 16:14
Medlem
Ördögs avatar
Odjuret släpps ut nästa år.

Livstidsdömd mördare friges
http://online.osterbottenstidning.fi/Artikel/Visa/78527

Citat:
En man som mördade en tonårig flicka i Tammerfors 1995 blir frigiven nästa år. Mannen dömdes till livstids fängelse också för sexualbrott.

Helsingfors hovrätt ansåg redan tidigare att mannen kan friges villkorligt i september 2016. Brottspåföljdsverket biföll inte frigivningen.

Högsta domstolen beslutade att avslå Brottspåföljdsverkets ansökan om att överklaga och därmed vinner hovrättens dom laga kraft.

Hovrätten ansåg att mannen suttit så länge i fängelse, 20 år, att det talar för en frigivning.

Rätten ansåg också att brotten mannen begått medan han suttit i fängelse inte längre kan anses som ett hinder för frigivning eftersom de skett för så länge sedan.

På 1990-talet dömdes mannen till fängelse för våldtäkt av en 13-årig flicka. Efter att han blev frigiven mördade han en för honom okänd 15-årig flicka.

På permission från fängelset 2005 misshandlade han och utnyttjade sexuellt ett barn.

Text FNB
Citera
2015-10-10, 23:59
Medlem
Negern skall väl utvisas eller?
Citera
2015-10-11, 00:06
Bannlyst
Ördög - du som verkar ha koll, hur gick det med negrerna som gruppvåldtog en tjej på tåget (?) för något år sedan?

Det enda jag kommer ihåg är att en av dom åtalades mor visade fingret enligt ett foto.
Citera
2015-10-11, 03:13
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deski
Negern skall väl utvisas eller?

Förhoppningsvis. Ilta-Sanomat skriver att Migrationsverkets föregångare Utlänningsverket redan 2001 fattade beslut om att utvisa karlen. Beslutet har fortfarande laga kraft. En chef på Migrationsverket, Olli Koskipirtti, säger att när och om mannen blir villkorligt frigiven, så ska polisen ta ställning till om utvisningen kan verkställas och med vilken tidtabell.

I-S skriver att en tvångsrepatriering till Somalia är besvärlig, eftersom det i landet inte finns några officiella myndigheter som kunde ta emot kräket. Det har därför föreslagits att han skulle skickas till Somaliland eller Puntland.

Citat:
Ursprungligen postat av FromAfar
Ördög - du som verkar ha koll, hur gick det med negrerna som gruppvåldtog en tjej på tåget (?) för något år sedan?

Det enda jag kommer ihåg är att en av dom åtalades mor visade fingret enligt ett foto.

Det är väl det här fallet du tänker på? I all korthet - tre fick villkorliga domar, två frikändes.
(FB) Helsingfors: Fem invandraryngel gripna för våldtäkt

Det har inte stått så mycket om fallet i medierna de senaste månaderna. På brottsforumet murha.info har den tråd som handlar om våldtäkten inte fått påfyllning sedan den 26 juli. Yle skrev den 24 juli att det har gjorts flera överklaganden av domarna till hovrätten, och fallet tas väl i sinom tid upp där. Jag rapporterar nog om det sker nånting intressant.
Senast redigerad av Ördög 2015-10-11 kl. 03:25.
Citera
2015-10-11, 03:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög

Det är väl det här fallet du tänker på?
(FB) Helsingfors: Fem invandraryngel gripna för våldtäkt

Ja det var det, tack. 3 dömdes och fick villkorligt, WTF? Är Finland lika hjärndött pk som Sverige?
Citera
2015-10-11, 03:24
Medlem
SkrXcs avatar
Då får de små ynglingarna i Somalia något att se fram emot! Undrar hur mångas liv denna varelse hinner förstöra innan någon tar den av daga.
Citera
2015-10-14, 15:33
Medlem
Tvångsskickning till somalia vore ju det bästa då han kan avlivas utan påföljd från nåt rättsväsende? Risken finns förstås att han snabbt upptas som hedersmedlem i nån islamistisk milis...

För övrigt anser jag att såna här typer ska avlivas på industriellt vis, och inte hålla på att kosta pengar år ut och år in.
Citera
2015-10-17, 10:21
Medlem
Ördögs avatar
De senaste dagarna har Abdis förestående frigivning diskuterats en del i medierna. Ilta-Sanomat gav den 14 oktober ordet till Tuulis pappa Kari Ikonen, som säger sig vara djupt besviken över att hans dotters mördare blir fri. Hans enda hopp är att mannen omedelbart utvisas.

Citat:
- Han borde gripas i samma ögonblick som han släpps fri, och sättas i polisfängelse i väntan på utvisning. Han borde inte vara på fri fot en enda sekund. Det är vad jag hoppas för alla barns skull.
--
Pappan är förvånad över hovrättens motiveringar, då den i april beslutade att omvandla mannens livstidsstraff till villkorligt. Som skäl anförde hovrätten bland annat att mannen suttit nästan 20 år i fängelse, att han studerar, är fri från beroende och har ett socialt nätverk.

- Han studerade ju också då han mördade min dotter. Han har begått alla sina brott i nyktert tillstånd. De här grunderna för frigivning känns verkligen märkliga för en anhörig. En 20-årig fängelsevistelse tycker jag inte känns lång, också under den tiden begick han ett brott, säger pappan.

- Man skulle tro att experternas riskbedömning är heltäckande. Man måste kunna gallra ut de fångar som inte uppfyller förutsättningarna för att vistas i frihet. Jag befarar att han gör sig skyldig till nya brott, säger pappan.

Vid polisen vill man också att Abdi skickas tillbaka till Kamelskitskusten, men det kommer att kosta en del.

Citat:
- Jag tror att han på ett eller annat sätt kan utvisas till Somalia. Vid frigivningen tas han i förvar, varefter man utreder hur utvisningen kunde ske. Det är mycket sannolikt att han inte alls hinner vara på fri fot, sa överkommissarie Kaj Wahlman vid polisen i Helsingfors.
---
Polisens avsikt och mål är att skicka mannen till Somalia i enlighet med utvisningsbeslutet.

- Det skulle storligen förvåna mig om inte det här lyckades. Jag är ganska säker på att det ska lyckas. Om inte genast, så senare. Vi håller honom i förvar till dess att utvisningen lyckas, försäkrade Wahlman.

Även om mannen går med på att frivilligt ge sig av, behöver han åtföljas av polis på resan.

- I snitt behövs tre poliser på en sådan där resa. Det gör att biljettpriset nog snabbt stiger till tusentals euro, räknade Wahlman ut.
Citera
2015-11-26, 18:21
Medlem
Ördögs avatar
Bild på BO och hennes gravsten (Aitolahti kyrkogård).
http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg...GRid=127115583
Citera
2015-11-26, 19:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Somaliland eller Puntland.

Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
De senaste dagarna har Abdis förestående frigivning diskuterats en del i medierna. Ilta-Sanomat gav den 14 oktober ordet till Tuulis pappa Kari Ikonen, som säger sig vara djupt besviken över att hans dotters mördare blir fri. Hans enda hopp är att mannen omedelbart utvisas.

Vid polisen vill man också att Abdi skickas tillbaka till Kamelskitskusten, men det kommer att kosta en del.

Då är det bättre att det kostar en del. En sådan här sak får kosta.

Om det nu inte finns någon myndighet i Somalia som kan ta emot "Abdi", så får väl polismännen lämpa av honom i antingen Somaliland eller Puntland - som du själv skrev.

Blir han kvar i Finland, så kommer han bara att begå ytterligare grova brott och människor kommer att bli drabbade av den evighetsstuderande mannens fortsatta framfart.

BO:s far har helt rätt i det säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in