2013-07-10, 22:23
Medlem
ImperieDiktatorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chevone
Wow intressant! Får väl hoppas vi träffas på LTH då
Jag söker in med 1.75 på HP. Oväsentliga betyg.
Yess det får vi verkligen hoppas! Vill verkligen hellre in på LTH än LiTH!
Av din signatur att avläsa har vi dessutom väldigt lika intressen
Känner mig ganska positiv då jag söker med 22.3 och 1.55 (vid lika betyg är hp skiljekriterium) men biter ändå naglarna!
Citera
2013-07-10, 22:36
Medlem
pponmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llano
Kandidat. Datavetenskap i Umeå. Har 16,6 tror jag.

Menar du civilingenjör inom vetenskaplig datavetenskap då eller? I sådana fall så kanske vi ses där!

Jag sökte "Civilingenjör inom mjukvaruutveckling" i Linköping som första val. Men jag tvivlar på att jag kommer in där med tanke på att jag inte läste en studieförberedande linje.. Jag läste för 2950 poäng men fick trotts det ändå inte plats med några kurser som ger meritpoäng. Jag förstår inte varför man skulle få meritpoäng för engelska C eller genom att läsa ett språk. Jag snittade mellan VG till MVG i betyg och stannade på ~17 gymnasiepoäng. Trotts att jag presterade helt okej i skolan så kommer jag inte att få mer poäng än den genomsnittlige eleven som läste alla kurser som ger meritpoäng.. Vilket jävla skit det är med meritpoäng.
Citera
2013-07-10, 22:37
Medlem
ValleVattenskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pponmm
Menar du civilingenjör inom vetenskaplig datavetenskap då eller? I sådana fall så kanske vi ses där!

Jag sökte "Civilingenjör inom mjukvaruutveckling" i Linköping som första val. Men jag tvivlar på att jag kommer in där med tanke på att jag inte läste en studieförberedande linje.. Jag läste för 2950 poäng men fick trotts det ändå inte plats med några kurser som ger meritpoäng. Jag förstår inte varför man skulle få meritpoäng för engelska C eller genom att läsa ett språk. Jag snittade mellan VG till MVG i betyg och stannade på ~17 gymnasiepoäng. Trotts att jag presterade helt okej i skolan så kommer jag inte att få mer poäng än den genomsnittlige eleven som läste alla kurser som ger meritpoäng.. Vilket jävla skit det är med meritpoäng.

Gör högskoleprovet. Om du nu ska bli civilingenjör så lär inte mattedelen var så svår för dig.
Citera
2013-07-10, 22:44
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValleVattenskalle
Gör högskoleprovet. Om du nu ska bli civilingenjör så lär inte mattedelen var så svår för dig.
Alla som vill bli civilingenjörer har inte lätt för mattedelen. Alla som har lätt för matte har inte lätt för mattedelen (hur man reagerar på stark tidspress är mycket individuellt). Kan tänka mig att det finns en hel del civilare som inte fixat mattedelen särskilt bra, men som ändå blev utexaminerade i slutändan.
Citera
2013-07-10, 22:50
Medlem
Llanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHellman
Odds på att antagning kraschar imorgon?

Själv har jag bara sökt lite olika distanskurser för att testa på lite universitetsstudier och då jag inte vet vad jag vill studera "på riktigt" kändes det som ett bra alternativ.

Nästa år blir det att söka in till något program istället

Du menar i övermorgon?
Citera
2013-07-10, 22:50
Medlem
StarSuckers avatar
Är det bara framtida civilingenjörer, läkare osv som sitter och nojar sig? Känns som det är bara elitutbildningar nu. Beror det på att det är dessa som faktiskt bryr sig mest?
Har sökt tekniskt basår eftersom jag inte gick en naturlinje tidigare så det är väl liknande fast mer i framtiden som ingenjörssökningen blir.
Citera
2013-07-10, 22:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker
Är det bara framtida civilingenjörer, läkare osv som sitter och nojar sig? Känns som det är bara elitutbildningar nu. Beror det på att det är dessa som faktiskt bryr sig mest?
Har sökt tekniskt basår eftersom jag inte gick en naturlinje tidigare så det är väl liknande fast mer i framtiden som ingenjörssökningen blir.

Sverige har inga elitutbildningar längre. Allting har blivit mainstream nu.
Citera
2013-07-10, 22:57
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badholm
Sverige har inga elitutbildningar längre. Allting har blivit mainstream nu.

Puh, skönt att höra. Då slipper man oroa sig.
Citera
2013-07-10, 22:58
Medlem
waldermass avatar
Sökt civilingenjör informationteknik på Chalmers, blir orolig när det är 100 fler sökande än förra året
Senast redigerad av waldermas 2013-07-10 kl. 23:12.
Citera
2013-07-10, 23:03
Medlem
Lockcapss avatar
Hnnnngh...sökt Datateknik chalmers, har 19,2 i snitt och 1,4 HP - förra året var lägsta poäng 18,4 och 1,3 HP, i år är det typ 40 fler förstahandssökande. Sjukt nervös
Citera
2013-07-10, 23:04
Medlem
Lundatradnr2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Alla som vill bli civilingenjörer har inte lätt för mattedelen. Alla som har lätt för matte har inte lätt för mattedelen (hur man reagerar på stark tidspress är mycket individuellt). Kan tänka mig att det finns en hel del civilare som inte fixat mattedelen särskilt bra, men som ändå blev utexaminerade i slutändan.

Men det är väldigt lätt matte så de borde klara det utan några som helst problem. Bara att träna på några tal så man ser hur de är uppbyggda så man kan svara snabbt.
Citera
2013-07-10, 23:04
Medlem
Sliparns avatar
Sökt öppen ingång på LTU som förstahandsval, verkar dock som att antalet sökande är många fler än förra året Fast från den ljusa sidan fyller antalet förstahandsväljare inte upp platserna för programmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in