2013-08-15, 20:03
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spleencollector
Bumpar då jag inte är riktigt nöjd med hur jag skrev frågan och svaret.

Är det möjligt för mig att gå på uppropet för kursen jag sökt i tid och läsa den kursen om jag skickat in en sen ansökan till en annan kurs?
Hur är det med läsförståelsen? Jag svarade att det går bra att göra så.
Citera
2013-08-17, 20:11
Medlem
Teknisk bastermin på KHT (VT2014) riktar sig till de som saknar naturvetenskaplig behörighet. Får man söka trots att man har naturvetenskaplig behörighet? har inga problem med att läsa om vissa kurser. Anledningen till att detta intresserar mig är att man har platsgaranti på någon av KTH:s ingenjörsutbildningar på höstterminen. Dessutom fräschar man upp gamla kunskaper
Citera
2013-08-18, 01:39
Medlem
moellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izgood
Och gick de DV-kand på UU? Jag berättar bara hur d funkar där eftersom det var det frågan gällde.

Nej det gjorde de inte. Men själva andemeningen med påståendet var att chanserna inte minskar om man går dit på uppropet, så varför inte chansa?
Citera
2013-08-18, 01:45
Medlem
NirvanAs avatar
Hur kommer det sig att antagningspoängen är lägre på Urval 2 än Urval 1, är det alltid så?
Citera
2013-08-18, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Hur kommer det sig att antagningspoängen är lägre på Urval 2 än Urval 1, är det alltid så?
I urval 2 tas ju en del reserver in, dessa reserver har såklart lägre poäng än de som kom in i urval 1. Det är dock inte *alltid* så, reserverna kan ju ha exakt samma poäng som den som hade sämst betyg i urval 1, och då förblir antagningspoängen densamma.
Citera
2013-08-18, 02:15
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drymedar
I urval 2 tas ju en del reserver in, dessa reserver har såklart lägre poäng än de som kom in i urval 1. Det är dock inte *alltid* så, reserverna kan ju ha exakt samma poäng som den som hade sämst betyg i urval 1, och då förblir antagningspoängen densamma.
Tack för svar...

Undrar också, kan man se hur många i Urval 1 som tackade nej trots att man blev antagen - till förmån för dom i Urval 2?
Citera
2013-08-18, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Optimus94
Teknisk bastermin på KHT (VT2014) riktar sig till de som saknar naturvetenskaplig behörighet. Får man söka trots att man har naturvetenskaplig behörighet? har inga problem med att läsa om vissa kurser. Anledningen till att detta intresserar mig är att man har platsgaranti på någon av KTH:s ingenjörsutbildningar på höstterminen. Dessutom fräschar man upp gamla kunskaper

bump
Citera
2013-08-18, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Optimus94
bump

Ja , det kan du söka till. Det är inga problem. Men även om man har garanti plats, det är inte garanterad att du kommer in på din första val. De har ett antal platser för basår studenter och basår studenter konkurrerar med varandra för de.
Citera
2013-08-18, 19:44
Medlem
Vet inte riktigt vart jag ska ta upp det här så jag tar det här.

Jag har kommit in på ett program och har registrerat mig på skolans hemsida, men det står att jag är registrerad endast för en kurs? Är det så att man registrerar sig för varje ny kurs man ska börja läsa varje termin och att man inte registrerar sig programvis?
Citera
2013-08-18, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForvirradUnge
Vet inte riktigt vart jag ska ta upp det här så jag tar det här.

Jag har kommit in på ett program och har registrerat mig på skolans hemsida, men det står att jag är registrerad endast för en kurs? Är det så att man registrerar sig för varje ny kurs man ska börja läsa varje termin och att man inte registrerar sig programvis?

Normalt fungerar det som så att det finns en startkurs för varje program, genom att registrera sig på den så är man även registrerad som programstudent. Sedan måste man registrera sig för varje kurs man ska läsa eftersom du har möjlighet att ta studieuppehåll, kanske läsa kurser i annan ordning än rekommenderad etc.
Citera
2013-08-18, 20:20
Medlem
Kom själv in på Civ. Ekonom på LTU, men funderar på om jag ska läsa upp min fysik för att läsa Ingenjör istället. Tanken var ju att läsa fysik nu till hösten och söka till öppen ingång VT2014 på LTU. Men den möjligheten finns tydligen inte längre...

Har en bekant som står på reservplats 10 på Civ. Ekonom på LTU och oroar sig för att inte komma in. Gör jag fel som försöker övertala honom att han kommer in utan tvekan?

Hej!
Citera
2013-08-18, 22:16
Medlem
Om man är på reservplats 1, betyder den att man är den allra första reserven eller betyder det att man bara är först i sin "kategori"? Dvs BI, BII, HP osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in