2013-08-07, 00:52
Medlem
lighten-ups avatar
Är det någon här som är reserv till Läkarprogrammet vid Uppsala universitet i gruppen BII?
Vilket reservnummer och vilket betyg+hp har du?

Frågar eftersom jag vill få en bild av vart antagningsgränsen är efter urval 2 så om du är reserv #1 i BII vid UU efter urval 2 så får du mer än gärna berätta ditt betyg+hp

Citera
2013-08-07, 01:51
Medlem
asdyaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Är det någon här som är reserv till Läkarprogrammet vid Uppsala universitet i gruppen BII?
Vilket reservnummer och vilket betyg+hp har du?

Frågar eftersom jag vill få en bild av vart antagningsgränsen är efter urval 2 så om du är reserv #1 i BII vid UU efter urval 2 så får du mer än gärna berätta ditt betyg+hp

Varför kollar du inte antagningsstatistiken istället? Där står ju vad lägsta antagna kom in med...
Citera
2013-08-07, 02:19
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdyao
Varför kollar du inte antagningsstatistiken istället? Där står ju vad lägsta antagna kom in med...

Faktiskt så står inte all information kring antagningen till Läkarprogrammet i antagningsstatistiken (syftar på http://statistik.uhr.se).

Om du inte visste så har Läkarprogrammet urskiljning med HP-resultat när flera sökanden har samma jämförelsetal (i sista hand sker lottning). I BII ligger de antagnas jämförelsetal oftast på 22,50 varje termin (i alla fall i Uppsala). Det intressanta är alltså HP-resultatet för dessa personer. Den som är första reserv lär ha lika (eller lite sämre) HP-resultat som den sist antagna. Vad den sista antagna har för HP-resultat är svårt (omöjligt?) att ta reda på, men det går att få reda på vad reserver har för HP-resultat

Förstår du nu varför jag frågar här efter reserver till Läkarprogrammet?
Senast redigerad av lighten-up 2013-08-07 kl. 02:22.
Citera
2013-08-07, 02:41
Medlem
Finns det något sätt att se om man rör sig i kön med reserver eller är det helt enkelt bara att vänta? Finns det någon chans att bli antagen innan terminen börjar eller kommer de som blir intagna som reserver bli uppringda under terminens gång? Känns som att jag förmodligen kommer in som reserv 5 på 110 platser i min kvotgrupp på ekonomi i Lund, men samtidigt känns det ju jävligt tråkigt om man missar nollningen och inte kommer in i gemenskapen.

Vad säger ni?
Citera
2013-08-07, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Faktiskt så står inte all information kring antagningen till Läkarprogrammet i antagningsstatistiken (syftar på http://statistik.uhr.se).

Om du inte visste så har Läkarprogrammet urskiljning med HP-resultat när flera sökanden har samma jämförelsetal (i sista hand sker lottning). I BII ligger de antagnas jämförelsetal oftast på 22,50 varje termin (i alla fall i Uppsala). Det intressanta är alltså HP-resultatet för dessa personer. Den som är första reserv lär ha lika (eller lite sämre) HP-resultat som den sist antagna. Vad den sista antagna har för HP-resultat är svårt (omöjligt?) att ta reda på, men det går att få reda på vad reserver har för HP-resultat

Förstår du nu varför jag frågar här efter reserver till Läkarprogrammet?
Hej kompis. Är väl det här du söker efter?
Intagningsgräns + vad för Hp den sista antagna hade:
http://xn--lkarstudent-l8a.se/antagning.html#bii
Citera
2013-08-07, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trevligakillen90
Finns det något sätt att se om man rör sig i kön med reserver eller är det helt enkelt bara att vänta? Finns det någon chans att bli antagen innan terminen börjar eller kommer de som blir intagna som reserver bli uppringda under terminens gång? Känns som att jag förmodligen kommer in som reserv 5 på 110 platser i min kvotgrupp på ekonomi i Lund, men samtidigt känns det ju jävligt tråkigt om man missar nollningen och inte kommer in i gemenskapen.

Vad säger ni?

Bump. Jag undrar samma sak.
Citera
2013-08-07, 08:50
Medlem
Sumsarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slimak
Är du helt säker på de? Jag ringde och så sa dem att de som är på antagningen är de som gäller så antar att jag fortfarande är första reserv. Finns det någon idé att ringa och terrorisera dem och kanske dyka upp på uppropet? Nånting?

Jag har redan ringt KTH och de markerade väldigt tydligt att jag absolut inte skulle komma på uppropet, trots att jag är 1a reserv. De sa att om det blir så att om de mot förmodan tar in någon reserv kommer de att i tur och ordning ringa ut till reserverna. Jag blir med andra ord först uppringd om de behöver något från betygskvoten.

Din bästa chans att komma in blir med andra ord dagen på eller efter uppropet, då de eventuellt ringer ut till reserver (förutsatt att de tar in någon).
Citera
2013-08-07, 08:56
Medlem
Sumsarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trevligakillen90

Vad säger ni?

Citat:
Ursprungligen postat av nedwons
Bump. Jag undrar samma sak.

Du kan inte se det här.

Nästa "steg" är när universitetet har upprop, eftersom att det först är då de ser om fler personer tackar nej till utbildningen. Vid urval 2, som var igår, svarar man inte och således öppnas inga nya platser upp. Nästa chans att komma in blir med andra ord uppropet.

Under uppropet kan det bli så att alla kommer, vilket innebär att de inte tar in en enda reserv. Det kan också bli så att 6 personer inte dyker upp, vilket gör att de, om de inte har överintag, ringer upp 6 nya personer.

Nästa steg i kedjan då du kan bli insläppt på vissa av utbildningarna är de första veckorna, då folk som inte trivs av diverse skäl hoppar av. Hoppar någon av, och återigen krävs det att det inte är överintag, kan de ringa ut till reserverna i turordning. Läkarprogrammet ringer t.ex. alltid ut under de första veckorna för att verkligen fylla ut varenda plats på programmet.

Och ja, en stor nackdel med att bli insläppt är att man missar alla nollningar och dylikt. Kommer man in en månad efter att alla börjat hänga med varandra är det givetvis lite svårare att ta sig in i gemenskapen, men går man då på drömutbildningen torde det vara ett litet problem.
Citera
2013-08-07, 09:23
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
Du råkar inte ha jobbat på V-dala nation? Jobbat med en hel del som gått/ska börja på T5, T6 etc.
Nä, är inte engagerad i nationslivet, så det måste vara någon annan.
Citera
2013-08-07, 10:44
Medlem
Provar igen

Fick detta svar på min ansökan

Gymnasiebetyg med komplettering(BII)

Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 3

Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 2

Vad innebär detta? Går de andra reserverna i de andra urvalsgrupperna före ?
Citera
2013-08-07, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Typory
uppsala och du?

Gött, jag med!

Är du nörd eller hur är du? Hehe.
Citera
2013-08-07, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lizzee
Provar igen

Fick detta svar på min ansökan

Gymnasiebetyg med komplettering(BII)

Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 3

Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 2

Vad innebär detta? Går de andra reserverna i de andra urvalsgrupperna före ?

Det innebär att om någon som blivit antagen i BII inte dyker upp så tar de in en reserv från urvalsgruppen BII. Om någon som blivit antagen via HP inte dyker upp så tar de in en reserv från urvalsgruppen HP.

Du behöver med andra ord att tre personer tackar nej innan du blir antagen. Med tanke på att bara två har blivit antagna i den aktuella urvalsgruppen så kan det bli tufft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in