Citat:
Ursprungligen postat av
trevligakillen90
Finns det något sätt att se om man rör sig i kön med reserver eller är det helt enkelt bara att vänta? Finns det någon chans att bli antagen innan terminen börjar eller kommer de som blir intagna som reserver bli uppringda under terminens gång? Känns som att jag förmodligen kommer in som reserv 5 på 110 platser i min kvotgrupp på ekonomi i Lund, men samtidigt känns det ju jävligt tråkigt om man missar nollningen och inte kommer in i gemenskapen.
Vad säger ni?
Citat:
Ursprungligen postat av
nedwons
Bump. Jag undrar samma sak.
Du kan inte se det här.
Nästa "steg" är när universitetet har upprop, eftersom att det först är då de ser om fler personer tackar nej till utbildningen. Vid urval 2, som var igår, svarar man inte och således öppnas inga nya platser upp. Nästa chans att komma in blir med andra ord uppropet.
Under uppropet kan det bli så att alla kommer, vilket innebär att de inte tar in en enda reserv. Det kan också bli så att 6 personer inte dyker upp, vilket gör att de, om de inte har överintag, ringer upp 6 nya personer.
Nästa steg i kedjan då du kan bli insläppt på vissa av utbildningarna är de första veckorna, då folk som inte trivs av diverse skäl hoppar av. Hoppar någon av, och återigen krävs det att det inte är överintag, kan de ringa ut till reserverna i turordning. Läkarprogrammet ringer t.ex. alltid ut under de första veckorna för att verkligen fylla ut varenda plats på programmet.
Och ja, en stor nackdel med att bli insläppt är att man missar alla nollningar och dylikt. Kommer man in en månad efter att alla börjat hänga med varandra är det givetvis lite svårare att ta sig in i gemenskapen, men går man då på drömutbildningen torde det vara ett litet problem.